کد خبر: ۷۲۶۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۶
تعداد بازدید: ۲۹۴
هشدار مقام‌های واشنگتن به ترامپ:
مجله پولیتیکو در حالی در ابتدای یک گزارش از پیگیری سیاست مداخله جویانه اطرافیان ترامپ در قبال ایران پرده برداشته است که بسیاری از مقامات آمریکایی در همین گزارش نسبت به شکست سنگین این استراتژی هشدار داده‌اند.
سیاست مداخله در امور داخلی ایران، محکوم به شکستی سنگین استبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، مجله پولیتیکو در گزارشی به شکل‌گیری سیاست‌های دولت جدید آمریکا در قبال ایران اشاره کرد و نوشت: مقامات ارشد و متحدان کلیدی ترامپ خواستار تغییر رفتار ایران هستند. 

منتقدان این سیاست‌ها معتقدند که مداخله در امور ایران در شرایطی که خاطره کودتای ۱۹۵۳ هنوز در اذهان مردم زنده است، به هیچ عنوان قابل قبول نیست. 

در گزارش پولیتیکو گفته شده به همین دلیل بوده که باراک اوباما  در سال ۲۰۱۳ به ایرانی‌ها اطمینان خاطر داد که آن‌ها به دنبال مداخله در این کشور نیستند. اما دشمنان ایران در دوران ترامپ به دنبال چیز دیگری هستند. 

تام کوتن سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در اظهارنظری مداخله‌جویانه مدعی شده که سیاست آمریکا باید تغییر رفتار ایران باشد.

رکس تیلرسون وزیر خارجه هم در ادعایی تکراری اخیرا از تمایل آمریکا برای تغییر رفتار ایران حرف زده بود. 

روز چهارشنبه خوشرو، سفیر ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیر کل سازمان طرح مداخله جویانه تیلرسون در امور داخلی ایران را مضحک خواند در حالیکه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر درباره این نامه خودداری کرده است. 

مایکل آنتون سخنگوی شورای امنیت ملی دولت ترامپ گفته که دخالت در سیاست‌های داخلی ایران هدف کنونی آمریکا نیست و حتی تجدیدنظر در سیاست‌های مربوط به ایران، در میان اهداف و اقدامات اولیه در کاخ سفید هم دیده نمی‌شود.

پولیتیکو نوشت: با این حال علاوه بر تیلرسون برخی مقامات کلیدی دولت ترامپ نیز ایران را یکی از دشمنان خود می‌دانند و حتی در دولت حسن روحانی نیز این افراد دشمنی با ایران را ادامه داده‌اند به گونه‌ای که «درک هاروی» رییس امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی دولت ترامپ، در سال ۲۰۱۵ گفته بود امید اوباما برای کار با میانه‌رو‌ها در ایران با هدف هدایت ایران به مسیری دوستانه‌تر اشتباه بوده است.

مارک دوبوویتز رییس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که یک بنیاد ضدایرانی در واشنگتن است درست بعد از مراسم تحلیف ترامپ در سندی هفت صفحه‌ای سیاست‌های مربوط به ایران را برای شورای امنیت ملی ترامپ تدوین کرد.

در گزارش پولیتیکو گفته شده همه این‌ها در حالی مطرح شده است که ایران انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی دموکراتیک را در چند ماه گذشته از سر گذرانده است. 

در این گزارش گفته شده نشانه‌هایی محکمی از میانه‌روی در ایران مشاهده می‌شود و انتخاب مجدد روحانی برای یک دوره چهار ساله دیگر و پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یکی از این نشانه‌هاست و این تحولات می‌تواند نظریه اوباما را که سعی کرد به سمت توافق هسته‌ای با حسن روحانی برود تایید کند.

در سند بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در خصوص سیاست‌های آمریکا در قبال ایران در بندی مداخله‌جویانه آمده است که دولت ترامپ باید از انتخاب مجدد روحانی جلوگیری کند. البته هیچ سندی دال بر اقدام در این مسیر وجود ندارد.

پولتیکو با انتقاد از سیاست‌های آمریکا در قبال ایران نوشت: علیرغم اینکه حقوق بشر هیچ جایگاهی در اولویت‌بندی‌های وزارت خارجه دولت آمریکا ندارد اما تیلرسون بار‌ها ادعای نقض حقوق بشر در ایران را مطرح کرده است. 

آنتون سخنگوی شورای امنیت ملی ترامپ گفته این سند تنها یکی از چندین منبع دیگری است که به دست کاخ سفید رسیده و این شامل توصیه‌های موسسه بروکینگز نیز هست. اما سیاست ما بر اساس چیزهایی است که درون دولت تصمیم‌گیری می‌شود نه آنچه از بیرون دولت به ما می‌رسد.

به گفته مایک مورل معاون سابق رییس سازمان سیا، مداخله در امور ایران مخرب و یک اشتباه استراتژیک بزرگ است.

او همچنین گفته نه تنها بعید به نظر می‌رسد که این رویکرد به موفقیتی دست پیدا کند بلکه احتمالا شکست سنگینی خواهد خورد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: