کد خبر: ۷۲۶۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
تعداد بازدید: ۳۹۳
رئیس دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف:
این روزها نظام بانکی کشور زیر ذره بین مسئولان کلان کشور و شبکه بانکی قرار گرفته و به شدت با نظارت نهادهای مسئول از جمله بانک مرکزی مواجه است. دراین میان شایعات کذب درمورد ورشکستگی بانک ها از سوی شبکه های مجازی و برخی گروه های تندرو مطرح شده که هدفی جز ضربه زدن به نظام اقتصادی ندارند و تلاش دارند که به شکل های مختلف به این جریانات دامن بزنند.
ساماندهی موسسات مالی تنها به عهده بانک مرکزی نیستبه گزارش خبرداغ،اماخوشبختانه با تصمیم گیری به موقع بانک مرکزی درجهت انحلال برخی موسسات فاقد مجوز و یا ادغام برخی از موسسات با بانک های طراز اول، مشکل بسیاری از سپرده گذاران حل شده است.

 از سوی دیگر به دلیل حجم بالای کار و نیز رسیدگی به مشکلات عدیده ای که دراین زمینه وجود دارد بانک مرکزی نباید یکه و تنها و بدون همکاری ارگان های دیگر از نفس بیافتد و قادر به حل این حجم از مشکلات نباشد. براین اساس، برای تسریع درحل این مشکلات لازم است دیگر نهادها از جمله قوه قضاییه، شورای امنیت ملی، نیروی انتظامی و رسانه ها به بررسی و اطلاع رسانی و آگاهی دادن به مردم و سپرده گذاران بپردازند. زیرا در هیچ کشوری از جهان امروز، مدیران بانک مرکزی تا این حد مجبور به گفت وگو و طرح مسائل در جامعه و جلسات و رسانه ها نیستند و اگر سایر نهادها به کمک بانک مرکزی بیایند، مشکلات سریعتر حل خواهد شد. 

به عبارت دیگر، اکنون بانک مرکزی نیازمند کمک نهادهای مختلف است و این نهادها باید به یاری بانک مرکزی بشتابند و همان طور که مدیران عامل بانک ها، کانون بانک های خصوصی و شورای هماهنگی بانک های دولتی اعلام کرده اند، باید در کنار بانک مرکزی در حل مشکلات کوشا باشند و مسائل را برای مردم توضیح دهند تا حداقل از پرداخت سودهای موهوم و بالا در شرایط امروز اقتصاد ایران خودداری شود تا فشار بر شبکه بانکی و بانک مرکزی کاهش یابد و منابع کشور به جای سوداگری و کسب سود، به سمت تولید و اشتغال حرکت کند.

در این زمینه، در گفت وگو با دکتر علینقی مشایخی، رئیس دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف این موضوع رامورد بررسی قرار دادیم.  

این اقتصاد دان درخصوص جو حاکم برفضای اقتصادی جامعه گفت: مشکلات نظام بانکی مختص به ایران نیست بلکه بسیاری از کشورهای جهان، درسال هایی با کمبود سودآوری، حباب مالی، رکود و بحران مواجه می شوند اما این بزرگنمایی و شایعه پراکنی برخلاف واقعیت های موجود و توان نظام بانکی، نه تنها باور مردم به نظام بانکی را خدشه دار می کند بلکه موجب می شود نظام اقتصادی با بحران های متعددی مواجه شود. 

او اظهار کرد: مسلم است که با انتشار اخبار دروغین، بسیاری از مردم  با شک و تردید مواجه می شوند و با مراجعه به بانک ها قصد بازپس گیری سپرده های خود را دارند و چنانچه این امر  گسترش یابد،  تعداد زیادی از مردم با خروج سپرده ها از برخی بانک ها به کل نظام بانکی ضربه وارد کرده و به صورت زنجیره ای سایر بانک ها و موسسات اعتباری را با مشکل بیشتری مواجه خواهند کرد. 

مشایخی درادامه با اشاره به ضرورت فعالیت دیگر ارگان ها گفت: اینکه انتظار داشته باشیم همه مشکلات را بانک مرکزی به تنهایی حل کند کمی بی انصافی است بلکه باید قوه قضائیه، دستگاه های امنیتی، و مجلس  و رسانه ها و... به میدان بیایند و سایر مدیران نیز پاسخگوی مشکلات مردم باشند تا این مشکل برطرف شود و مردم با آرامش و خیال آسوده، به سپرده گذاری خود ادامه دهند.  
زیرا اگر فقط از بانک مرکزی انتظار حل مشکل را داشته باشیم تنها باید به تزریق  و تجهیز منابع اکتفا کنیم درحالی که بخشی از مشکلات باید با ساماندهی موسسات و بانک ها، اصلاح ساختار، جلوگیری از فعالیت غیرمجازها، هدایت نقدینگی به مسیرهای درست و.... انجام شود. 

 بنابراین با  نظارت امنیتی و قضایی، باید این مشکل  از طریق کمک سایر ارگان  ها حل شود. همچنین با تعطیل کردن موسسات بدون مجوز و ادغام برخی دیگر با بانک ها سعی در ایجاد اعتماد عمومی داشته باشیم. از طرفی با کسانی که اخبار کذب را با انگیزه های سیاسی و اقتصادی انتشار می دهند تا چهره ناخوشایندی از نظام بانکی و اقتصادی کشور معرفی کنند، برخورد و مبارزه کنیم. 

دراین خصوص کوروش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان نیز گفت: نباید فراموش کرد که ساماندهی موسسات غیرمجاز مالی موضوعی است که به عملکرد همه دستگاه‌ها و نهادهای اصلی مرتبط است. هر کدام از دستگاه‌ها نیز کارهای مثبت و مفیدی انجام داده‌اند، اما هنوز این مشکل باقی است. حل این مشکل منوط به آن است که مجلس محترم برای ساماندهی این امر، مصوبه‌ای ارائه کند که نشان دهد هزینه‌های این ساماندهی باید از کجا تامین شود. دستگاه‌های ذیربط باید بتوانند از یک منبع مشخص هزینه ساماندهی را پرداخت کنند، چون امر ساماندهی الزامی است. 

وی ادامه داد: قانون به‌طورمشخص الزام این ساماندهی را مشخص کرده است و نهادهای ذیربط و مسئول در کشور این پروسه را تایید کردند و بر آن اصرار دارند. بنابراین مهم‌ترین قدم برای این ساماندهی آن است که مجلس محترم برای ساماندهی موسسات مالی غیرمجاز، منابع مالی مشخصی تعیین کند تا این کار توسط دستگاه‌های ذیربط به درستی و با داشتن سرمایه برای پرداخت بدهی مردم، همچنین ادغام یا راه‌های دیگر، انجام شود. 

مدیرعامل بانک پارسیان افزود: دولت، مجلس و قوه قضائیه و نهادهای امنیتی، همگی به نوعی درگیر این مساله هستند. علاوه بر اینها رسانه‌هایی که مسئولیت ارائه اخبار را برای افزایش آگاهی مردم بر عهده دارند، مسئولند که در روشنگری و شفاف‌سازی نقش خود را به درستی ایفا کنند. رسانه‌ها می‌توانند با این ‌آگاه‌سازی مردم را به سمت بانک‌های رسمی یا موسسات مالی دارای مجور هدایت کنند. از طرفی بانک مرکزی نهاد تضمین سپرده‌های مردم است و اگر مشکلی برای یک بانک و موسسه مالی ایجاد شود، این نهاد تضمین سپرده‌ها، می‌تواند به مساله ورود کند و در مورد تضمین و امنیت و بازپرداخت مبلغ سپرده شده به موسسه توسط مردم، تصمیم‌گیری و اقدام  نماید.

منبع: نسیم اقتصاد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: