کد خبر: ۷۲۵۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۸
تعداد بازدید: ۲۰۷
نخستین نشست کارگروه میراث فرهنگی جهت ارائه پیشنهادات برای تدوین سیاست های کلی نظام در حوزه گردشگری با حضور صاحبنظران میراث فرهنگی در دفتر معاونت میراث فرهنگی کشور برگزار و تاکید شد:‌ باید توجه داشت تا گردشگری رابطه با میراث فرهنگی کمترین مداخله و تهدیدات را داشته باشد.
گردشگری نباید تهدیدی برای میراث فرهنگی باشدبه گزارش خبرداغ به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، پیش‌نویس سیاست‌های سند جامع گردشگری در ماه‌های آینده در صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب برسد تا به عنوان یک سند بالادستی هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط با حوزه گردشگری و سیاست‌های کلی این حوزه ابلاغ شود، به همین دلیل، جلسات کارگروه‌های مرتبط با تهیه سند به صورت فشرده در دستگاه‌های مختلف درحال انجام است و وظیفه تشکیل کارگروه میراث فرهنگی بر عهده معاونت میراث فرهنگی گذاشته شده است.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در این جلسه گفت: با اینکه گردشگری یک فرصت محسوب می‌شود اما باید توجه داشت که در رابطه با میراث فرهنگی کمترین مداخله و تهدیدات را داشته باشد.

وی افزود: اینکه از چه راهبردهایی می‌توان استفاده کرد تا با رعایت اصالت، حفظ سنت‌ها و جنبه‌های مختلف میراث ملموس و ناملموس به آگاهی بخشی و توانمند سازی جوامع محلی دست پیدا کنیم، موضوعی است که باید در سند گردشگری لحاظ و گنجانده شود.

تلاش برای کاهش آسیب‌های احتمالی گردشگری به میراث فرهنگی

او ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی باید در خصوص میراث فرهنگی به یک تعریف جامع، مانع و همه شمول برسد تا از آسیب‌های احتمالی گردشگری در حوزه میراث فرهنگی بکاهد.

طالبیان با طرح این پرسش که گردشگری در حوزه میراث فرهنگی هدف محسوب می‌شود یا وسیله؟ بیان کرد: در این سند باید نسبتِ بین میراث فرهنگی و گردشگری مشخص شود. به طوری که اگر این نسبت به گونه‌ای تبیین شود که گردشگری در خدمت میراث فرهنگی باشد هیچ مانعی ایجاد نمی‌کند.

وی با بیان این‌که کارگروه‌ها زمانی می‌توانند در پیش‌نویس سند گردشگری رویکرد مثبت داشته باشند که چالش‌ها به درستی شناخته شود، افزود: در این سند نیز لازم است رابطه میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان مهمترین چالش میان بخشی در این دو حوزه مشخص شود.

لزوم تهیه تعریف تازه از سند گردشگری

براساس این گزارش، فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی نیز در این جلسه گفت: لازم است که در سند گردشگری تعریف تازه‌ای از میراث فرهنگی صورت بگیرد چراکه از نخستین تعاریفی که در زمینه میراث فرهنگی ارائه شده ابعاد جدیدی به این حوزه اضافه شده است.

به گفته وی، درحال حاضر میراث فرهنگی ناملموس بخش مهمی از میراث فرهنگی است و از کنوانسیون ۱۹۷۲ به بعد نیز میراث طبیعی به مواریث فرهنگی کشور اضافه شده است. پس لازم است که هم اکنون تعریف جامع و مانعی از میراث فرهنگی ارائه شود تا از این طریق بدانیم که چه رویکردی برای حفاظت لازم است.

گردشگری، بحران عظیم میراث ناملموس

مرتضی رضوانفر، پژوهشگر حوزه میراث فرهنگی نیز، گردشگری را یکی از بحران‌های عظیم حوزه میراث فرهنگی ناملموس دانست که یکسان‌سازی و سفارشی شدن آیین ها را به دنبال داشته است، به همین دلیل لازم است با هجوم گردشگری، سنت‌ها و آیین‌ها حفظ شود و فضای کشور دید بازتری نسبت به گردشگری پیدا کنند.

به گفته وی ریشه گردشگری میراث فرهنگی است و در غیر اینصورت گردشگری قطعا پایدار نخواهد بود.

براساس این گزارش، دیگر کارشناسان در این نشست تاکید داشتند که در سند گردشگری لازم است تا رابطه بین گردشگری و میراث فرهنگی به طور کامل مشخص و چالش‌ها نیز به درستی شناخته شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: