کد خبر: ۷۲۱۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹
تعداد بازدید: ۵۶۹
تاثير پيروزی روحانی بر چشم‌انداز صنعت گردشگری ايران و جذب توريست
«کتاب‌هاي راهنماي گردشگري براي سفر به ايران پررونق شده است چرا که روحاني خواستار باز شدن درهاي ايران به روي خارجي‌ها و گردشگران است. با توجه به افزايش تعداد بازديدکنندگان در ايران و افزايش ساخت هتل‌هاي بهتر از قبل، ايران دوباره جايگاه خود را در جامعه بين‌المللي پيدا خواهد کرد اما در اين ميان عده‌اي نيز نگران هستند و هراسان به رشد صنعت گردشگري در ايران نگاه مي کنند». /بزرگترين چالش براي افزايش جذب گردشگر به ايران احتمالا مي‌تواند از سوي محافظه‌کاران باشد/طرح دولت روحاني اين است که ايران به يکي از کانون‌هاي اصلي و مقاصد مهم گردشگري در منطقه تبديل شود.
يکي از بخش هايي که حسن روحاني رييس جمهوري ايران براي رورنق اقتصاد کشور بر آن تاکيد زياد (در کارزار انتخاباتي اخير و پيش از آن در طول چهار سال اول دولت تدبير و اميد) داشت رونق بخشيدن به صنعت گردشگري و کسب درآمد سريع‌تر و اشتغال‌زايي از اين صنعت بود. اکنون رسانه‌هاي خبري بين‌المللي به تاثير پيروزي او بر چشم‌انداز صنعت گردشگري ايران و جذب توريست پرداخته‌اند. 

به گزارش خبرداغ به نقل از آفتاب، روزنامه بريتانيايي «گاردين» مي‌نويسد: «کتاب‌هاي راهنماي گردشگري براي سفر به ايران پررونق شده است چرا که روحاني خواستار باز شدن درهاي ايران به روي خارجي‌ها و گردشگران است. با توجه به افزايش تعداد بازديدکنندگان در ايران و افزايش ساخت هتل‌هاي بهتر از قبل، ايران دوباره جايگاه خود را در جامعه بين‌المللي پيدا خواهد کرد اما در اين ميان عده‌اي نيز نگران هستند و هراسان به رشد صنعت گردشگري در ايران نگاه مي کنند». 

رونق گردشگری پس از پيروزی روحانی/گاردين: برخی از ورود گردشگران به ايران می‌ترسند

اين روزنامه مي نويسد: «گردشگري هم پول و هم وجهه بين المللي مثبت براي ايران به ارمغان مي‌آورد. اين نظر يک دانشجوي رشته الهيات ?? ساله است که مشتاقانه به افزايش سفر گردشگران خارجي به ايران نگاه مي کند. او معتقد است ک ذهنيت گردشگران پس از ورود به ايران از ذهنيتي که پيش از آن از ايران داشته اند متفاوت خواهد بود.»

اين روزنامه مي نويسد: «حسن روحاني رييس جمهوري ايران شهرت خود را مديون باز کردن درهاي ايران به سوي جهان پس از توافق هسته اي و رفع تحريم ها است. او خواستار جذب سرمايه گذاري خارجي است. روحاني با حمايت گسترده راي دهندگان در هفته گذشته در انتخابات بار ديگر پيروز شد. ايرانيان شاهد سيل گردشگران خارجي هستند که به ايران سفر مي کنند. مسعود محمديان يک راننده کاميون سابق که با پس انداز خود يک کافه کوچک کمي دورتر از ميدان اصلي شهر باز کرده است مي گويد: «اصفهان با سفر گردشگران زنده است و زندگي مي کند و من بسيار خوشحالم که روحاني دوباره رييس جمهور شد». 

اين روزنامه اشاره مي کند که گردشگري در ايران ممکن است کار دشواري باشد. برخي مسائل و رويدادهاي سياسي و همچنين محدوديت هاي اجتماعي در ايران وجود دارند. با اين حال، گاردين اشاره مي کند که ده‌ها هزار نفر از خارجي ها تصميم گرفته‌اند که عليرغم وجود محدوديت‌هاي اجتماعي در ايران از جاذبه هاي آن کشور بازديد کنند. 

اين روزنامه مي نويسد: «اروپايي‌ها از کشورهايي از جمله فرانسه، ايتاليا و آلمان به ايران سفر مي‎کنند. اين کشورها اصلي‌ترين کشورهايي هستند که گردشگران‌شان به ايران سفر مي‌کنند. از سوي ديگر گردشگران از ژاپن و چين نيز به تهران سفر مي‌کنند. «سيمونتا مارفوليا» يکي از جهانگردان ايتاليايي مي‌گويد زماني که تحريم‌هاي ضد ايراني لغو شدند بلافاصله تصميم به سفر به ايران گرفت. او مي‌گويد که پيش از سفر، شعرهاي ايران را خوانده و علاقمند به تاريخ اين کشور بود. او مي‌گويد: «واقعا خوشحالم که به ايران سفر کردم. مردم فوق العاده‌اي دارد. مهمان‌نواز هستند و روابط بسيار دوستانه‌اي دارند». 

گاردين با اشاره به اينکه علاوه بر ميراث فرهنگي و تاريخي غني از جمله بناي باستاني تخت جمشيد در شيراز و ديگر بناها در اصفهان، کاشان و تبريز  دوستداران غذا نيز مي‌توانند به ايران سفر کنند و مي افزايد: «علاوه بر غذا، صنايع دستي و فرش ايران نيز از جاذبه‌هاي ديگر اين کشور هستند. همچنين سواحل زيبا در کنار صحراها و بيابان‌ها و کوه‌هاي پوشيده از برف ايران، تمام اين زيبايي‌ها را در کنار هم دارند». 

اين روزنامه اشاره مي کند که به دليل پابرجا باقي ماندن تحريم هاي امريکا در حوزه غير هسته‌اي عليه ايران، شرکت‌هاي امريکايي نمي‌توانند در ايران هتل افتتاح کنند و در اين باره مي‌نويسد: «در عوض شرکت‌هايي مثل گروه هتل‌هاي روتانا دبي در ايران برنامه براي افتتاح هتل تازه‌اي در اصفهان دارند. از سوي ديگر مجموعه‌اي از هتل‌هاي زنجيره‌اي فرانسوي نيز خواستار افتتاح هتل‌هاي تازه در ايران هستند. شرکت اسپانيايي گروه هتل هاي پارادورس نيز در اين زمينه فعال است». 

رونق گردشگری پس از پيروزی روحانی/گاردين: برخی از ورود گردشگران به ايران می‌ترسند

بزرگترين چالش براي افزايش جذب گردشگر به ايران احتمالا مي‌تواند از سوي محافظه‌کاران باشد و مي نويسد: «رقيب روحاني يعني ابراهيم رئيسي ?? ميليون راي در انتخابات از آن خود کرد. محمد پاک نهاد يک مغازه‌دار در بازار اصفهان است. او مي‌گويد از تاثير فرهنگي سفر گردشگران خارجي به آن شهر ناراضي است چرا که آنان آداب و رسوم خود را نيز به آن شهر مي‌آورند. او مي‌گويد گردشگران به ندرت صنايع دستي خريداري مي‌کنند و برخي از زنان گردشگر خارجي به درستي بدن خود را نمي‌پوشانند». 

راديو آزاد اروپا نيز با انتشار گزارشي درباره گردشگري در ايران مي‌نويسد: «اين کشور ظرفيت‌هاي بالقوه فرواني براي جذب گردشگر دارد اما گردشگران خارجي تا حد زيادي از زمان پيروزي انقلاب اسلامي در ايران به اين سو از سفر به ايران اجتناب ورزيده‌اند. دلايل متعددي براي اين موضوع وجود داشته است. از جمله اين موارد مي توان به روند طولاني و پيچيده صدور ويزا براي گردشگران اشاره کرد. برخي از بازديدکنندگان زن به محدوديت‌هاي مرسوم درباره نوع پوشش گلايه و اعتراض داشته‌اند. همچنين برخي از گردشگران خارجي ترس از بازداشت شدن در  ايران را داشته‌اند. از زمان رياست جمهوري روحاني به خصوص پس از پيروزي او در انتخابات اخير، کشورهاي خارجي مشاهده مي‌کنند که ايران در حال تلاش براي بهبود وجهه بين‌المللي خود و بهبود وضعيت اقتصادي است؛ آن هم در زماني که قيمت نفت کاهش يافته و سال‌ها تحريم فلج‌کننده بر اقتصاد ايران تاثيرگذار بوده است.

از زمان امضاي برجام شرکت‌هاي مسافرتي و گردشگري بسته‌هاي تور گردشگري براي سفر به ايران را ارائه کرده‌اند و شرکت‌هاي هواپيمايي بزرگ اروپايي پروازهاي منظمي را به ايران از سر گرفته‌اند. تعداد گردشگران خارجي افزايش يافته است و دولت ايران محدوديت‌هاي صدور ويزا را کاهش داده است و امکانات رفاهي بيشتري براي گردشگران ارائه شده‌اند. 

در سال ???? ميلادي مسعود سلطاني فر رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايران از وقوع يک سونامي از گردشگران پس از لغو تحريم‌ها براي سفر به ايران خبر داد. بانک جهاني اشاره کرده که تعداد بازديد کنندگان از ايران از ?.? ميليون نفر در سال ???? ميلادي به ?.? ميليون نفر در سال ???? ميلادي افزايش يافته است. مقام‌هاي ايراني انتظار دارند که اين روند ادامه يابد. 

هجوم گردشگران به ايران ميليارد ها دلار براي اين کشور درآمد به ارمغان آورده است و باعث اشتغال‌زايي مي‌شود. در سال ???? ميلادي، ايران ?.? ميليارد دلار درآمد از گردشگري به دست آورده است و دولت آن کشور  اميدوار است که حدود ?? ميليون گردشگر خارجي را تا سال ???? ميلادي جذب کند که درآمدي ?? ميليارد دلاري را براي ايران به ارمغان خواهد آورد. بلومبرگ اشاره مي‌کند که نام ايران به دليل امنيت و ميراث باستاني و معماري به ترتيب در بين ?? و ?? مقصد برگزيده و محبوب گردشگري جهان قرار گرفته است. 

دولت ايران براي تسهيل سفر گردشگران خارجي به آن کشور برنامه‌اي براي افزايش تعداد هتل‌هاي ايران از ??? هتل تا بيش از هزار هتل را براي ده سال آينده در نظر گرفته است. همچنين، افزودن ??? فروند هواپيماي مسافربري جديد به ناوگان هوايي ايران نيز براي جبران کمبودهايي است که در دوران تحريم‌هاي بين‌المللي در طول سه دهه گذشته حادث شده‌اند. طرح دولت روحاني اين است که ايران به يکي از کانون‌هاي اصلي و مقاصد مهم گردشگري در منطقه تبديل شود. 

جزيره کيش يکي از انگشت‌شمار مناطق آزاد تجاري در ايران است که مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. اين جزيره داراي هتل‌هاي پنج ستاره و فروشگاه‌هاي زيبايي است. هر ساله حدود يک ميليون نفر گردشگر جذب جزيره کيش مي‌شوند که عمدتا ايراني هستند با اين حال ايران درصدد جذب گردشگر خارجي است. در اين راستا گردشگري دريايي با استفاده از کشتي‌هاي کروز در دستور کار قرار گرفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: