کد خبر: ۷۲۱۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵
تعداد بازدید: ۱۷۷
یک تحلیل‌گر مسایل سیاست خارجی تاکید کرد: کشورهای اروپایی از افزایش تحریم‌ها علیه ایران توسط امریکا خوشحال نمی‌شوند و تلاش‌هایی برای انجام این کار انجام می‌دهند چون هر تحریم جدید علیه ایران منافع آنها را تحت شعاع قرار می‌دهد.
اروپایی‌ها از افزایش تحریم‌ها علیه ایران خوشحال نمی‌شوند/ تحریم‌های جدید به بهانه مساله هسته‌ای نیستندبه گزارش خبرداغ،امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با  ایلنا، در رابطه با تصویب لایحه افزایش تحریم‌های ایران توسط کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا گفت: به موازات انجام مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ برای رسیدن به توافقی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان فعالیت‌هایی در کنگره آغاز شد تا تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد.

تلاش‌های کنگره تا زمان اوباما به سرانجامی نرسید

او با بیان اینکه بهانه نمایندگان کنگره برای افزایش تحریم‌های ایران مسایل موشکی و ادعاهایی مربوط به نقض حقوق بشر و حمایت ایران از تروریسم عنوان شده است، اظهار داشت: این تلاش‌ها تا زمانی که باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا بود به دلیل مقاومت او و دولتش به سرانجامی نرسید و تنها مساله مطرح در آن زمان تمدید قانون تحریم‌های ایران (ایسا) بود که به نظر دولت آمریکا تمدید این قانون تحریمی جدید محسوب نمی‌شد هرچند که ایران آن را خلاف روح برجام دانست.

با پیروزی ترامپ افزایش تحریم‌ها قابل پیش‌بینی بود

این کارشناس ارشد مسایل آمریکا با اشاره به روی کارآمدن ترامپ به عنوان رییس جمهور و فضای ضد ایرانی جدیدی که در هیات حاکمه آمریکا شکل گرفته است، تصریح کرد: با پیروزی ترامپ این مساله قابل پیش‌بینی بوده که طرح افزایش تحریم‌های ایران مجددا در کنگره آمریکا مطرح شده و به تصویب برسد و در این چارچوب این طرح از چندی پیش مجددا در سنا مطرح شد هرچند که به درخواست مقامات کشورهای اروپایی و به دلیل امکان اثرگذاری تصویب این لایحه در نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران بررسی آن به مدت یک ماه به تعویق افتاد.

ابوالفتح افزود: با مشخص شدن نتایج انتخابات ایران شاهد هستیم که این طرح مجدد در سنای آمریکا مطرح شده و در اواخر هفته پیش این طرح در کمیته روابط خارجی سنا مطرح شد و باید در صحن سنا مورد رای‌گیری قرار گیرد و در صورتی که طرح مذکور مورد تصویب سنا هم قرار بگیرد باید ابتدا در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و سپس صحن این مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد.

تحریم‌های جدید به بهانه مساله هسته‌ای نیستند

او در پاسخ به این سوال که طرح افزایش تحریم‌های ایران شامل چه تحریم‌هایی است؟ خاطرنشان کرد: قطعا این طرح تحریم‌های جدیدی را شامل می‌شود اما این تحریم‌ها به بهانه مسئله هسته‌ای نیست. هر تحریم جدیدی باید علت اعمال شدنش در قانون بیان شود و بی‌تردید در فرآیند قانونگذاری در کنگره هم دقت شده است تا این تحریم‌ها به بهانه مساله هسته‌ای نباشد.

احتمالا تحریم‌ها شامل سپاه هم می‌شود

این تحلیل‌گر مسایل سیاست خارجی ادامه داد: آنچه که مورد پیش‌بینی قرار گرفته است این است که احتمالا تحریم‌هایی علیه سپاه پاسداران و شرکت‌هایی که طرف قرارداد سپاه هستند، اعمال شود و از این جهت این تحریم‌ها شامل ابعاد جدیدی هستند.

دموکرات‌های عضو دولت اوباما مخالف افزایش تحریم‌ها هستند

ابوالفتح در رابطه با مواضع دموکرات‌ها در خصوص این طرح ضد ایرانی هم ابراز داشت: دموکرات‌هایی که در دولت باراک اوباما حضور داشتند به شدت مخالف اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران هستند و در این رابطه شاهد بودیم که جان کری، وزیر سابق امور خارجه آمریکا اطلاعیه‌ای هم در مخالفت با این کار صادر کرد.

جمهوریخواهان و دموکرات‌های کنگره اختلاف چندانی درباره ایران ندارند

او با بیان اینکه برخلاف دولتمردان سابق آمریکا نمایندگان دموکرات عضو کنگره با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران همراه هستند، عنوان کرد: قبلا میان نمایندگان دموکرات و جمهوریخواه اختلاف وجود داشت که این اختلاف شامل تحریم‌های هسته‌ای بود. با این حال، نمایندگان کنگره اعم از دموکرات یا جمهوریخواه در این ادعا که ایران از تروریسم حمایت می‌کند یا اقدامات بی‌ثبات کننده در خاورمیانه انجام بدهد و حقوق‌بشر را نقد کنند با یکدیگر اختلاف‌نظر چشم‌گیری ندارند.

دموکرات‌ها درباره ایران یکصدا نیستند

این کارشناس ارشد مسایل آمریکا اضافه کرد: نمی‌توان انتظار داشت که همانند دوره اوباما دموکرات‌ها به صورت یکصدا در خصوص تحریم‌ها علیه ایران موضع‌گیری کنند به ویژه اینکه انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۸ برگزار می‌شود و مخالفت با طرح‌های این چنینی می‌تواند هزینه‌های سیاسی علیه اعضای کنگره افزایش داده و امکان شکست آنها را در پی داشته باشد.

اروپایی‌ها از افزایش تحریم‌ها علیه ایران خوشحال نمی‌شوند

ابوالفتح در پاسخ به این سوال که مواضع اتحادیه اروپا در رابطه با افزایش تحریم‌ها علیه ایران چیست؟ یادآور شد: قطعا کشورهای اروپایی از افزایش تحریم‌ها علیه ایران توسط امریکا خوشحال نمی‌شوند و تلاش‌هایی برای انجام این کار انجام می‌دهند چون هر تحریم جدید علیه ایران منافع آنها را تحت شعاع قرار می‌دهد. با این حال، نباید فکر کرد که این تلاش‌ها می‌تواند صد در صد مثمرثمر واقع می‌شود به خصوص آنکه با رویکرد ترامپ میان امریکا و اتحادیه اروپا شکاف‌هایی ایجاد شده است.

او تاکید کرد: آنچه به نظر می‌آید آن است که ما شاهد ترکیبی از بازدارندگی و ناکامی در تلاش‌های اتحادیه اروپا با آمریکا در این رابطه را شاهد باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: