کد خبر: ۷۲۱۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
تعداد بازدید: ۲۷۴
یک هفته از اعلام نتایج پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران می‌گذرد، اما همچنان بازماندگان از ورود به «بهشت» به نتیجه شمارش آرا معترض‌اند و خواستار بازشماری آرا هستند.
کام اصولگرایان از نتایج انتخابات شورا تلخ استبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه شرق: یک هفته از اعلام نتایج پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران می‌گذرد، اما همچنان بازماندگان از ورود به «بهشت» به نتیجه شمارش آرا معترض‌اند و خواستار بازشماری آرا هستند.
 
این در حالی است که از دوشنبه گذشته به دلیل اصرار مهدی چمران، سر‌لیست اصولگرایان و با وساطت علی لاریجانی، رئيس مجلس بازشماری آرای تهران در دستور کار هیئت نظارت بر انتخابات شورای شهر تهران قرار گرفت و یک روز هم به طول انجامید، در این بازشماری همه ٢١ عضو فهرست حضور داشتند؛ اما آن‌طور که گزارش شده، خبر‌های خوبی از بازشماری آرا برای اصولگرايان بیرون نیامده و حتی آرای مهدی چمران چندتایی هم کاهش یافته است.
 
در همین راستا علیرضا رحیمی، رئيس هيئت نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستاي استان تهران، با بیان اینکه در شمارش آرای ٥٠ نفر اول هیچ تغییری در نتیجه پیش‌تر اعلام‌‌شده به وجود نیامد، گفت: در برخی موارد شاهد این بودیم چند رأی بیشتر به نام مهدی چمران ثبت شده بود که با توجه به جزئی‌بودن آن، به مسئله ورود نکردیم.  با وجود این اما انتقاد ٢١ عضو فهرست اصولگرایان  یا همان فهرست «خدمت» به شمارش آرا همچنان پابرجاست، اعتراض بی‌وقفه اصولگرایان به نتایج انتخابات شورا به این دلیل است که همه ٢١ عضو فهرست امید راهی بهشت شده‌اند و تنها کرسی‌های علی‌البدل شورای شهر تهران در اختیار شش نفر اول فهرست جناح راست قرار گرفته و اختلاف آرای میان آنان نیز درخورتوجه است؛ مثلا اینکه اختلاف رأی دو سرلیست یعنی محسن هاشمی و مهدی چمران بیش از یک‌میلیون‌ و ٩٣‌هزارو ٣٢١ رأی است و اختلاف رأی چمران با نظری – آخرین نفر فهرست امید- ٤٠٦‌هزارو ٧٧٦ رأی است. این اختلاف آرا که هم جایگاه اصولگرایان در شورای شهر تهران را دستخوش تغییر كرده و هم جایگاه آنان در شهر را از بين برده برای آنها ناخوشایند است و به نظر می‌رسد کامشان را چنان تلخ کرده که نمی‌توانند آن را بپذیرند.
 
فرمانداری: هیئت اجرائی دستوری برای بازشماری نداده است
 
اوقات‌تلخی فهرست خدمتی‌ها سبب شده که مدام پیگیر بازشماری آرایشان باشند و مدام با مجلسی‌ها به عنوان ناظران و مجریان انتخابات شورای شهر لابی کنند. مثلا مهدی چمران در صدر فهرست بازماندگان از ورود به شورای شهر پنجم از هر تریبونی برای رساندن پیغام اعتراضی‌اش استفاده می‌کند. او دیروز در حاشیه چهلمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها در جمع خبرنگاران، گفت: «حدود ۲۰۰ گزارش مبنی بر تخلف در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش از سوي کاندیداها اعلام شده که باید بررسی شود. البته با توافق فرمانداری تهران مقرر شده ۱۰ درصد از آرای اخذشده بازشماری شود». چمران در حالی از توافق فرمانداری خبر داده که به گفته علی‌اصغر ناصربخت، معاون سیاسی فرماندار تهران بازشماری صندوق‌ها در حوزه اختیارات هیئت اجرائی است که تا این لحظه هیئت اجرائی چنین تصمیمی نگرفته است.
 
معاون سیاسی فرمانداری تهران همچنین با اشاره به اینکه تاکنون شکایات شش، هفت نفر از اعضای فعلی شورا به فرمانداری رسیده است، تصریح کرد: یک جلسه در رابطه با رسیدگی به این شکایات برگزار شده ولی چون دلایل شاکیان متقن نبوده است، هیئت اجرائی این شکایت را وارد ندانسته است؛ البته در جلسه شنبه آینده نیز به ادامه این شکایات رسیدگی خواهد شد. ناصربخت گفت:‌ هیئت اجرائی باید برای بازشماری صندوق‌ها دستور بدهد که تا این لحظه هیئت اجرائی شهرستان تهران چنین تصمیمی نگرفته است. او گفت: در قانون پیش‌بینی شده است که تا دو روز پس از اعلام نتایج رسمی انتخابات، افراد فرصت دارند شکایت خود را به فرمانداری اعلام کنند. هیئت‌های اجرائی پس از آن پنج روز فرصت رسیدگی به شکایات دارند؛ البته قانون فرصتی را هم برای هیئت نظارت استان در نظر گرفته و در نهایت هیئت نظارت مرکزی اعلام نظر می‌کند؛ بنابراین به‌طور قانونی فرمانداری اختیاری برای بازشماری صندوق‌ها ندارد.
 
بازشماری آرای ۵۰ نفر اول تهران منوط به تصمیم هیئت مشترک
 
همچنین چمران در حالی به ٢٠٠ تخلف اصرار می‌کند كه به گفته محمدرضا بادامچی، رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراها در شهرستان تهران تعداد تخلفات ۱۸۰ شکایت است و در جلسه‌ای با آقای چمران و هیئت همراه او مقرر شد که بازشماری تعدادی از صندوق‌های تهران منوط به تصمیم و مصوبه هیئت مشترک اجرائی و نظارت شهرستان تهران باشد. او به ایسنا گفت: سه‌شنبه هفته جاری مهلت دریافت شکایات معترضان به نتیجه انتخابات شوراها به اتمام رسید و از روز گذشته مهلت پنج‌روزه‌ بررسی شکایات در هیئت مشترک اجرائی و نظارت آغاز شد، بعد از این پنج روز هیئت مشترک وارد فاز عملیاتی بررسی‌ها خواهد شد. بادامچی ادامه داد: بر همین اساس چهارشنبه گذشته اولین جلسه مشترک هیئت‌های اجرائی و نظارت شهرستان تهران برای بررسی شکایات واصله از فرمانداری تهران برگزار شد که تا چهارشنبه گذشته تعداد شکایات واصله ۱۸۱ فقره بوده است.
 
رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراها در شهرستان تهران گفت که اگر هیئت مشترک از هیئت اجرائی و نظارت به نتیجه برسد که باید صندوق‌ها بازشماری شود آرای ۵۰ نفر اول منتخب تهران مجددا شمارش می‌شود که نحوه شمارش نیز به صورت تصادفی از مناطق ۲۲گانه و از هر منطقه یک یا دو صندوق است. موضوعی که قطعیت آن منوط به تصمیم هیئت مشترک است. بادامچی درباره صحبت‌های سخنگوی هیئت نظارت مرکزی مبنی بر شمارش آرای ٥٠ نفر اول تهران گفت:‌ صحبت‌های آقای تجری در مورد شمارش ٥٠ نفر منتخب تهران نبود، بلکه در آن مرحله تطبیق آرا به این شکل صورت گرفته که صورت‌جلسه اولیه صندوق‌ها با آرای واردشده مطابقت داده شد و ورود و خروج‌ها کنترل شد که در آن مغایرتی دیده نشد.
 
به هر روی اصرار اصولگرایان بر شمارش آرای صندوق‌های تهران بسیار جدی است؛ به نظر می‌رسد تا نشاندن نظرشان بر کرسی نیز پیگیر این خواسته خواهند بود. حال سؤال اینجاست که این بازشماری و داعیه آنها برای اثبات تخلفات احتمالی صورت‌گرفته مددرسان اختلاف فاحش آرایشان با لیست امیدها که بعضا به بیش از دو برابر می‌رسد، خواهد شد؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: