کد خبر: ۷۲۱۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
تعداد بازدید: ۴۰۹
کوتاه نمی‌آید، می‌گوید جواب همه حرف‌هایی را که در این مدت زده شده، به‌موقع خواهد داد تا در حافظه مردم ماندگار شود.
زنگنه كوتاه نيامد/واکنش وزير به اتهاماتبه گزارش خبرداغ،وزیر نفت در نشستش که در حاشیه امضای قرارداد ساخت داخل لوله‌های مغزی CRA همراه با انتقال دانش فنی و فناوری ساخت بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های TUBACEX اسپانیا و فولاد اصفهان برگزار شده بود، گفت: این‌طور نیست که هرکسی هر حرفی خواست بزند و بعد بگویید صلوات بفرستید، ما رها نمی‌کنیم، چه سرکار باشیم و چه سرکار نباشیم، پاسخ خواهیم داد، درحال‌حاضر هم که سر کار هستیم. زنگنه گفت: مردم باید بدانند چه کسی به حرفی که می‌زند پایبند است. سیاست ما در دولت آینده همین خواهد بود و با قدرت بیشتر ادامه خواهیم داد. 

‌صبر کردیم تا تهمت انتخاباتی‌بودن نزنند

بیژن زنگنه با بیان اینکه قرارداد یادشده می‌توانست قبل از انتخابات امضا شود، بیان کرد: من به دو دلیل موافق نبودم این قرارداد قبل از انتخابات امضا شود؛ یکی از این دلایل این بود که اهمیت امضای این قرارداد در غوغای انتخابات گم می‌شد و دلیل دیگر این بود که اگر این قرارداد قبل از انتخابات امضا می‌شد، عده‌ای می‌گفتند تبلیغی برای ریاست‌جمهوری است. 

‌عزت ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری تمدید شد

به گزارش خبرگزاری‌ها، وزیر نفت با بیان اینکه عزت ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری تمدید شد، افزود: ملت ایران نشان داد از نظر سیاسی پخته‌ترین و عاقل‌ترین ملت در منطقه است، درحالی‌که در خیلی از کشورها ملتی تشکیل نشده و مردم به‌صورت قومی و قبیله‌ای رأی می‌دهند، مردم ایران بر مبنای یک دیدگاه روشن از آینده اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خود و فرزندان‌شان رأی دادند. زنگنه ادامه داد: روشنفکران منطقه غبطه چنین مشارکتی را برای کشور خودشان می‌خورند. ایران از نظر درک سیاسی کشور اول منطقه است و انتخابات یادشده انتخاباتی فراتر از انتخاب رئیس‌جمهور و انتخاب راه چگونه‌زیستن بود. وی با تأکید بر اینکه ایران تمایل دارد با دنیا در تعامل و دوستی باشد، تصریح کرد: بسیاری از افراد می‌گفتند بعد از تحریم توجه به ساخت داخل کم می‌شود که من پاسخ دادم بعد از تحریم به ساخت داخل توجه خواهد شد. اگر درحال‌حاضر تحریم‌ها وجود داشتند، نمی‌توانستیم لوله‌های CRA را بسازیم. صفر تا صد این لوله‌ها کمتر از سه سال در داخل کشور ساخته خواهد شد و می‌توانیم صادرات CRA را به منطقه داشته باشیم. وزیر نفت با بیان اینکه از دوسال‌و‌نیم پیش قرارداد ساخت ۱۰ قلم کالای اساسی صنعت نفت امضا شد، گفت: یکی از مهم‌ترین این قراردادها CRA بود که ارزش این قرارداد بیش از پنج‌هزارو ٥٠٠‌ میلیون یورو است. زنگنه درباره ساخت CRA توضیح داد: برای ساخت این لوله‌ها مناقصه برگزار شد که در این مناقصه فولاد اصفهان و توباچک اسپانیا برنده شدند. ما باید از این شرایط استفاده کنیم، شرایطی است که شرکت‌های خارجی در زمینه‌های مختلف ساخت تجهیزات مشارکت می‌کنند. 

‌وزارت نفت لج‌باز نیست

وی ادامه داد: من در زمان انتخابات متوجه شدم چرا عده‌ای با قراردادهای جدید نفتی مخالفت می‌کردند. این افراد واقعا کشور را عقب انداختند و به مردم ضرر زدند. البته افرادی بودند که انتقادهای آنها دلسوزانه بود و ما می‌پذیرفتیم. برخی گفتند وزارت نفت ۵۵ دفعه قراردادهای جدید نفتی را اصلاح کرد. من پاسخ دادم این موضوع نشان می‌دهد ما لج‌باز نیستیم، البته قراردادها ۵۵ دفعه اصلاح نشد. من هر بار که قراردادها اصلاح می‌شدند، عددی روی آنها می‌گذاشتم که این نشان‌دهنده تعداد دفعات نبود. 

‌مشکل قراردادهای نفتی در انتخابات حل شد

زنگنه همچنین در ادامه با اشاره به قراردادهای جدید نفتی، گفت: بخش مهمی از موانع اجرای قراردادها در ۲۹ اردیبهشت برطرف شد.
 
‌تولید ایران در اوپک کاهش پیدا نمی‌کند

وزیر نفت همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه پیشِ‌روی اوپک، اظهار کرد: فعلا بحثی درباره کاهش میزان تولید وجود ندارد؛ اما ممکن نیست تولید ایران کاهش داشته باشد. زنگنه افزود: بحث اصلی اوپک درباره تمدید توافقی است که در نوامبر انجام شد. به نظر می‌رسد درباره اصل تمدید بین اوپک و غیراوپک اجماع وجود دارد. بحث‌ها بیشتر درباره مهلت و دوره تمدید و اینکه تمدید برای چه مدتی باشد، است. وی با بیان اینکه ایران پیشنهاد خاصی ندارد، تصریح کرد: ما مشکلی برای تمدید نداریم و هرچه اکثریت آمادگی داشته باشند موافق هستیم. احتمالا تمدید برای شش یا ۹ ماه صورت بگیرد. فعلا بحثی درباره کاهش میزان تولید نیست، مگر اینکه بحث جدیدی مطرح شود. وزیر نفت درباره موضع عربستان نیز اظهار کرد: علائمی که وجود دارد مبنی بر این است که عربستان مایل است قیمت‌ها بالا باشد. وزیر نفت همچنین در واکنش به اعترافات ع. ز. از متهمان پرونده بابک زنجانی گفت: الان از چیز جدیدی خبر ندارم. 

‌خودکفایی ایران در زمینه ساخت لوله‌های CRA

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در این مراسم با اشاره به امضای قرارداد ساخت داخل لوله‌های CRA، اظهار کرد: با امضای این قرارداد به ارزش ۶۳۰‌ میلیون دلار صفر تا صد ساخت لوله‌های CRA در داخل ایران انجام می‌شود. علی کاردر با بیان اینکه لوله‌های CRA برای نخستین‌بار در ایران تولید می‌شود، با اشاره به ۱۰ قلم کالای اساسی صنعت نفت در کشور در هر سال اظهار کرد: قرارداد هفت گروه کالایی امضا شد و در مرحله ساخت نمونه، ساخت انبوه و تست میدانی قرار دارد. قرارداد امروز هشتمین قراردادی است که از گروه ۱۰ قلم کالای اساسی امضا می‌شود. با امضای این قرارداد صفر تا صد لوله‌های CRA داخل ایران ساخته خواهد شد و ایران به‌عنوان اولین کشور در منطقه سازنده این لوله‌ها می‌شود. 

‌احداث ۳ مجتمع جدید تولید لوله‌های گاز ترش

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره ارزش قرارداد يادشده، توضیح داد: ارزش این قرارداد ۶۳۰‌ میلیون دلار یا ۵۵۶‌ میلیون یورو و میزان ساخت آن ۶۰۰ کیلومتر است. کاردر از ساخت سه مجتمع صنعتی جدید برای ساخت لوله‌های CRA خبر داد و افزود: در راستای ساخت این لوله‌ها یک مجتمع جدید در فولاد اصفهان و دو مجتمع صنعتی جدید در کیش با مشارکت ۵۰درصدی اسپانیا و ۵۰۰درصدی فولاد اصفهان ساخته خواهد شد. 

‌ایجاد ٧٥٠ شغل با امضای این قرارداد

وی درباره دلیل ساخت مجتمع‌های صنعتی در کیش، توضیح داد: دلیل انتخاب کیش این است که نزدیک به پارس جنوبی است و این لوله‌ها برای انتقال گاز ترش در پارس جنوبی استفاده خواهد شد. طبق برآورد صورت‌گرفته در راستای ساخت لوله‌های CRA برای ۷۵۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد. 

‌دعوت از شرکت‌های بین‌المللی برای شرکت در مناقصه نفتی در هفته آینده

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین با اشاره به برگزاری مناقصه‌ نفتی ایران، اظهار کرد: هفته آینده برای برگزاری مناقصه میدان نفتی آزادگان دعوت‌نامه برای شرکت‌های بین‌المللی ارسال خواهد شد. کاردر در گفت‌وگو با ایسنا افزود: بعد از ارسال دعوت‌نامه برای شرکت‌های بین‌المللی اسناد رسمی را در اختیار آنها قرار خواهیم داد. این دعوت‌نامه با هدف انتخاب فهرست نهایی شرکت‌های بین‌المللی ارسال می‌شود و اینکه برای آخرین بار مشخص شود کدام شرکت‌های صاحب‌صلاحیت برای حضور در مناقصه میدان نفتی آزادگان تمایل دارند.  وی تأکید کرد: شرکت‌هایی که برای آنها دعوت‌نامه ارسال می‌شود، همان ۲۹ شرکتی هستند که صلاحیت آنها قبلا تأیید شده است. ما به آنها دعوت‌نامه ارسال می‌کنیم که علاقه‌مندی خود را برای شرکت در مناقصه میدان نفتی آزادگان اعلام کنند. در نهایت فهرستی از این شرکت‌ها تهیه می‌شود تا اسناد مناقصه آماده شده و در اختیار آنها قرار گیرد. در ادامه این مراسم جان‌نثاری، مدیرعامل شرکت فولاد اصفهان، با بیان اینکه برنامه ساخت لوله‌های CRA از چند سال گذشته در شرکت فولاد اصفهان مطرح است، اظهار کرد: برای ساخت این لوله‌ها پیشنهاد به وزارت نفت دادیم. در این راستا باید برنامه‌ریزی دقیقی صورت می‌گرفت؛ به‌همین‌دلیل CRA جزء صد گروه کالایی قرار گرفت و برای ساخت آن مناقصه بین‌المللی بین شرکت‌های داخلی و خارجی برگزار شد. زمانی‌که شرکت‌های خارجی از توانمندی داخلی بازدید کردند، شرکت فولاد اصفهان را برای همکاری برگزیدند. از سوی دیگر شرکت توباچک اولین ظرفیت ساخت لوله‌های CRA را در دنیا داشت.  وی تأکید كرد مدت ساخت لوله‌های CRA در ایران محدودیت ندارد، همچنين در راستای مشارکت شرکت توباچک و فولاد اصفهان انتقال تکنولوژی و دانش فنی به طور کامل به ایران انجام می‌گیرد. 

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: