کد خبر: ۷۲۱۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶
تعداد بازدید: ۸۶۶
ناطق‌نوری: نمي‌توانم در برابرحوادث سياسي‌ كشور بي‌ تفاوت باشم
روزهای گذشته در تاریخ سیاسی ایران روزهایی به یاد ماندنی خواهد بود. انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری در حالی برگزار شد که در نهایت به همایشی بزرگ از حضور مردم برای بر کرسی نشاندن ريیس جمهور دلخواه‌شان تبدیل شد.
بازگشت ناطق به سیاست/ راز گشايی از استعفای شيخ/صدایی برای دفاع از یار دیرینبه گزارش خبرداغ به نقل از آفتاب،شايعه كانديداتوري، شايعه استعفا شايعه عزل، شايعه رياست بر مجمع، شايعه توصيه به كانديداها و هزار و يك شايعه ديگر. علي‌اكبر ناطق‌نوري در تمام اين سال‌ها همه اين شايعه‌ها را رد كرده است. از همان دوم خرداد ٧٦ كه براي رقيبش پيام تبريك فرستاد ديگر سوداي قدرت را در سر نداشت. سال ٨٤ نگران از آينده كشور از هاشمي خواست كانديدا شود، درخواستش كمي دير اجابت شد و او در اين مدت ساير كانديداهاي اصولگرا را ساماندهي كرده بود. اما وقتي اصولگرايان در سال ٨٤ به كار تشكيلاتي «نه» گفتند و حاضر به حمايت كانديداي اصلي اصولگرايان يعني «علي لاريجاني» نشدند رخت كار حزبي را هم از تن درآورد و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و رييس دفتر بازرسي مقام معظم رهبري ماند.

هر بار از او خواستند كانديدا شود، رد كرد. هر وقت خواستند كه كار تشكيلاتي كند «نه» گفت اما سكوت نكرد. شيخ نور در همه اين سال‌ها هر وقت كه حادثه سياسي در كشور رخ داده موضع گرفته است. مواضعش گاهي از هر فرد ديگري تند و تيزتر بوده است. با وجود كناره‌گيري‌اش از نقش‌آفريني در حوادث سياسي اما نامش هميشه بوده است. حمايت‌هاي اخيرش از حسن روحاني در انتخابات نشان داد كه او هنوز نگران است. درست دو روز پيش از انتخابات بود كه شايعه عزل او از رياست دفتر بازرسي مقام معظم رهبري پيچيد اما خودش در توضيحي كوتاه عنوان كرده بود كه استعفايي از چندين ماه پيش از اين سمت ارايه داده بوده است. حالا او در روزهايي كه حسن روحاني با راي بالاي مردم در جايگاه رياست‌جمهوري تثبيت شده است در كنار همه توصيه‌هايي كه براي دولت جديد دارد از علت كناره‌گيري‌اش از سمتي كه سال‌ها داشته است، مي‌گويد. دليلي كه ويژگي اصلي سياست ورزي او بوده است. ناطق‌نوري مي‌گويد كنار رفته است چرا كه نمي‌توانسته در برابر حوادث سياسي بي‌تفاوت باشد و مسووليتي كه او داشته نياز به بي‌طرفي داشته است. او صراحتا گفته است كه: «بنده شخصا خواه‌ناخواه وجهه سياسي دارم و نمي‌توانم در برابر وقايع و حوادث سياسي كشور، چه به لحاظ تكليف شرعي و چه از نظر وظيفه ملي و انقلابي، بي‌تفاوت باشم. از طرف ديگر به هر حال اين يك واقعيت است كه تعارض حقيقي بين فعاليت سياسي افراد در موقعيت‌هاي انتسابي به رهبري و حفظ جايگاه دفتر ايشان وجود دارد كه علي‌القاعده بايد مبراي از گرايشات متداول سياسي باشد.»

به روحاني تبريك مي‌گويم

به گزارش شفقنا، او درباره ارزيابي خود از انتخابات اخير و نتيجه آن گفت: بنده به نوبه خود و از صميم قلب، اين حضور پرشور و اين عزم و اراده كم نظير براي مشاركت در تعيين سرنوشت را كه منجر به اين انتخاب هوشمندانه گرديد، به مردم آگاه ايران و همچنين به رهبري معظم انقلاب و رييس‌جمهور منتخب؛ جناب آقاي دكتر روحاني تبريك مي‌گويم. حقيقتا مردم ما، هم در داخل و هم خارج از كشور بار ديگر و در شرايطي بسيار دشوار ثابت كردند از يك درك جامع و هوشمندي كم نظير بهره‌مند هستند و در هر جاي جهان كه باشندو دل‌شان براي وطن و سرزمين كهن ايران مي‌تپد. ناطق‌نوري يادآور شد: در واقع اين انتخابات نمادي بود از پايداري ملت ايران در دفاع از استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي و نيز حركتي بود براي تثبيت عقل گرايي، عمق نگري و نفي بي‌اخلاقي. معناي ديگر اين حركت با ارزش، اين است كه ملت ايران دغدغه‌هايي از جنس فرهنگ، اخلاق و صداقت دارند و شما مشابه چنين رفتار عاقلانه‌اي را حتي در ممالك پيشرفته دنيا، كمتر مشاهده مي‌كنيد. او ادامه داد: آرزو مي‌كنم دولت جديد به پشتوانه اين راي معنا دار، در راستاي انتظارات مردم اعم از موافقين و مخالفين، مصمم‌تر از گذشته، بتواند در جهت اعتلاي آرمان‌هاي جامعه اسلامي، عزت كشور، سعادت اين مردم شايسته و بهبود شرايط معيشتي آنان، كوشا و موفق باشد. همچنين اميدوارم از اين پس؛ همدلي و رفاقت بين نيروهاي دلسوز نظام براي ساختن كشوري آباد، جاي رقابت‌ها و اختلافات را بگيرد.

توصيه‌هاي ناطق به دولت

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين سوال كه فكر مي‌كنيد اولويت كارهاي دولت در دوره جديد، حول چه محورهايي بايد باشد، گفت: ايجاد وفاق و همدلي بين نيروهاي سياسي وابسته و دلبسته به انقلاب و اعتقاد به اينكه كشور به توان همه نيروها و سلايق در اين دوران حساس نياز دارد، بايد سر لوحه حركت‌هاي دولت قرار بگيرد. به نظر من دولت بايد در جذب نيروهاي كارآمد و چابك‌تر از قبل، تلاش كند. او ادامه داد: در حوزه اقتصاد، به‌طور قطع بايد براي خروج از ركود، جذب سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي گوناگون و ايجاد رونق اقتصادي، همت بيشتري بگمارد. همچنين در مورد حفظ و تعميق آرامش و ثبات در فضاي كسب و كار برنامه‌ريزي كند و نيز ضمن حفظ كرامت مردم، فرآيند‌هاي مربوط به ايجاد كار، توليد و كارآفريني را تسهيل نموده و در واقع ابزار‌هاي لازم را در اختيار آنان قرار دهد يعني به‌جاي دادن ماهي به مردم، اجازه و امكان ماهيگيري را براي آنان فراهم كند. ناطق‌نوري تاكيد كرد: در مورد برخورد با فساد اداري به خصوص نوع سازمان يافته آن، بايستي يك برنامه‌ريزي جامع صورت پذيرد. نكته ديگري كه به نظرم درخور توجه هست، اينكه بايد نسبت به خدمات و كارهاي انجام شده توسط دولت اطلاع‌رساني عمومي بيشتري صورت گيرد كه انجام آن موجب دلگرمي مردم خواهد بود. به‌طور كلي بايد نسبت به اعتماد با ارزش اين ملت وفادار، پاسخ شايسته‌اي داده شود و لحظه‌اي را براي خدمت به آنان و توسعه كشور از دست ندهند.

نمي توانم بي‌تفاوت باشم

به نوشته شرق، ناطق‌نوري اما پاسخ به علت كناره‌گيري‌اش از رياست بازرسي دفتر رهبر انقلاب را در بخش پاياني اظهاراتش گنجانده و در مورد آن گفته است: «بنده افتخار اين را داشته‌ام كه از همان روزهاي نخستين رهبري معظم له و در طول ۲۸ سال، مورد اعتماد ايشان و در خدمت‌شان باشم و همين‌طور در خدمت مردم بي‌پناهي كه رهبري نظام را آخرين ملجاء و پناه خود مي‌يافتند. در طول اين مدتِ قريب به سه دهه به لطف خداي متعال و به شهادت آمار و همچنين اظهار خرسندي‌هاي رهبري معظم انقلاب، كارنامه دفتر بازرسي، كارنامه درخشاني است. ناطق‌نوري گفت: اما در ارتباط با موضوع كناره‌گيري بنده از اين مسووليت، بايد عرض كنم به هر صورت بنده شخصا خواه‌ناخواه وجهه سياسي دارم و نمي‌توانم در برابر وقايع و حوادث سياسي كشور، چه به لحاظ تكليف شرعي و چه از نظر وظيفه ملي و انقلابي، بي‌تفاوت باشم. از طرف ديگر به هر حال اين يك واقعيت است كه تعارض حقيقي بين فعاليت سياسي افراد در موقعيت‌هاي انتسابي به رهبري و حفظ جايگاه دفتر ايشان وجود دارد كه علي‌القاعده مي‌بايست مبراي از گرايشات متداول سياسي باشد، فلذا اين طبيعي بود كه اين تصميم را بگيرم كه هم نسبت به تحولات جامعه بي‌تفاوت نباشم و با دست باز‌تر بتوانم حركت كنم و هم اينطور نباشد كه رفتار‌هاي سياسي فردي چون بنده، موجبات القاي شبهه جانب‌داري دفتر مقام معظم رهبري از گروهي خاص را در اذهان فراهم كند.» او خاطرنشان كرد: به هر تقدير بنده كما في السابق سرباز انقلاب و در خدمت رهبري معظم خواهم بود. اميدوارم اين انقلاب كه ميراث با ارزش امام خميني(ره) و حاصل تلاش‌ها و فداكاري‌هاي بي‌دريغ و بي‌شمار اين ملت بزرگ است با هدايت و درايت رهبري فرزانه انقلاب آن، به سر منزل مقصود برسد.

واکاوی چهار دهه كارنامه اجرايي و مديريتي علي اكبر ناطق نوري 

روزنامه قانون نیز نوشت: فارغ از نتیجه ریاست جمهوری هفته گذشته یک نام دیگر نیز داشت که درصدر اخبار قرار گرفته بود. علی اکبر ناطق نوری را شاید بتوان پرحاشیه ترین سیاست‌مدار ایران درهفته ای که گذشت دانست. اگر انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نام حسن روحانی و ابراهیم رئیسی را به مهم ترین نام های روزهای گذشته تبدیل کرد اما ناطق نوری با انتشار دو خبر، گوی سبقت را ربود. چهارشنبه شب، در حالی که کمتر از 48 ساعت تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده بود خبری فضای مجازی کشور را درنوردید.

تنها یک روز پس از پیروزی حسن روحانی باردیگر نام«شیخ نور» بود كه در رسانه های مجازی دست به دست می شد.این بار خبر از انتصاب وی حکایت داشت. در حالی که حدود 96 ساعت از خبر استعفای ناطق نوری می گذشت گفته شد که وی به سمت ریاست بر «مجمع تشخیص مصلحت نظام» رفته است. مجمعي که پس از فوت آیت ا... هاشمی رفسنجانی با ریاست موقت آیت ا... موحدی کرمانی تشکیل جلسه می دهد.

در روزهای گذشته فارغ از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اما این دو خبر مهم قبل و بعد از روزهای انتخابات تقریبا بسیاری را به واکنش واداشت و نام علی اکبر ناطق نوری را بر سر زبان ها انداخت. «علی اکبر جمشیدی» یا «علی اکبر ناطق نوری» همیشه این قدر دور از رسانه ها نبوده است که نامش با شایعه خبر انتصابش ناگهان وی را به صدر اخبار بازگرداند.شاید نخستین تصویر به یادماندنی از وی را باید تصویر مردی تنومند دانست که به هنگام سخنرانی امام(س)در روزدوازدهم فروردین کنار آقاي مفتح درجایگاه ایستاده بود.همان مردی که جمعیت پرشماری را که به چهره سخنران خیره شده بودند هدایت می کرد.

مردی از مازندران

ناطق نوری، زاده ۱۴ مهر ۱۳۲۳ درنور است.اودر دوره‌های اول،سوم،چهارم و پنجم نماینده ودوره‌های چهارم وپنجم ريیس مجلس شورای اسلامی بوده است. ناطق نوری نمایندگی امام(س)دروزارت جهادسازندگی وهمچنین وزیر کشور در دولت اول از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴نیز بوده است.اواکنون نیزعضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی است.ناطق نوری دارای ۸ فرزنداست که ۲ پسر به نام‌های مصطفی ناطق‌نوری و مجتبی ناطق‌نوری معروف‌ترین آن‌ها هستند.همچنین اوداماد سید هاشم رسولی محلاتی، مولف است. برادرش احمد ناطق نوری نماینده نور و محمودآباد در هفت دوره مجلس شورای اسلامی است که از سوی جمهوری اسلامی «پدر مجلس شورای اسلامی»، نام گرفته و همچنین ريیس فدراسیون بوکس از بدو تشکیل تا کنون است. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و سید محمدعلی شهیدی محلاتی، معاون ريیس جمهور و ريیس بنیاد شهید و امور ایثارگران دولت یازدهم، باجناق‌های وی هستند.

ناطق نوری ، برای سال ها یار نزدیک امام(س) بود و به مبارزه علیه حکومت پهلوی می پرداخت.او عضو کمیته استقبال از امام در 12 بهمن 57 بود و تلاش داشت در میان اهالی سیاست جایی بازکند.علی اکبر ناطق نوری در خرداد 1360 به طرح عدم کفایت سیاسی بنی صدر برای ادامه ریاست جمهوری رای موافق داد و کمی بعدتر از آن با تشکیل دولت تازه وی از مجلس راهی وزارت کشور شد تا این باردر کسوت وزارت به فعالیت‌های سیاسی اش ادامه دهد.

در انتخابات دوره دوم مجلس شورای اسلامی، ناطق‌نوری، وزیر کشور بود. در این انتخابات که ۱۵۸۶ نفر آمادگی خود را برای کاندیداتوری اعلام کردند، صلاحیت ۱۲۷۵ نفر از داوطلبان توسط هیات‌های اجرایی و شورای نگهبان تایید شد.

دوران وزارت کشور برای ناطق نوری اما دوران پرفراز و نشیبی بود. آبان ماه سال 62 وی که در آن روزگار وزیر کشور بود در مجلس اول استیضاح شد. طرح استيضاح ناطق نوری در ۱۵ آبان ۱۳۶۲ کلید خورد و در نهایت در روز 17 آبان، این استیضاح با رای مجدد مجلس به وی به اتمام رسید.

مرحوم آیت ا... هاشمی رفسنجانی که در آن سال‌ها ريیس مجلس بود در نشست مجلس یکی از حامیان ناطق نوری بود که در دفاع از وی نطقی مفصل انجام داد.هاشمی در کتاب خاطرات خود در روز 17آبان 62 می نویسد:«تمام‌ وقت‌ مجلس‌ را بقیه‌ استیضاح‌ آقای‌ ناطق‌ [نوری‌] گرفت‌. ایشان‌ خوب‌ دفاع‌کرد و من‌ هم‌ از ایشان‌ دفاع‌ کردم‌. از مجموع‌ 231 نماینده‌، 146 رای‌ موافق‌ و 72 رای‌ مخالف‌ و13 رای‌ ممتنع‌ آورد و رای‌ اعتماد گرفت‌؛ خوشحال‌ شدیم‌. خیلی‌ خسته‌ شده‌ بودم‌. ظهر با کسی‌ملاقات‌ نکردم».ناطق نوری اما در دولت چهارم جمهوری اسلامی ایران دیگر ردای وزارت کشور را برتن نداشت و این بار او که به جناح راست کشور تعلق داشت جایش را به محتشمی پور از جناح چپ کشور می دهد.

ریاست بر مجلس

ناطق نوری در انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی که در ۲۱ فروردین ۱۳۷۱ برگزار شدراهی مجلس شد و در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۷۱ اولین جلسه برگزار شدوعلی اکبر ناطق نوری ریاست مجلس را به دست گرفت. نکته مورد توجه اکنون این مساله است که یکی از نواب رییس در مجلس آن روز، حسن روحانی رییس جمهور امروز ایران است.

ناطق نوری برای دو دوره چهارم و پنجم ریاست مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت تا خرداد 1376 رسید.

رقیب شریف

خرداد پرحادثه گویا خیلی پیش از آنکه برای ما شاید آغاز شود برای ناطق نوری خود را به رخ کشیده بود. در انتخابات ریاست جمهوری 1376ناطق نوری نامزد جناح راست،رییس دولت اصلاحات نامزد جناح چپ،آقایان سیدرضا زوارهای ومحمدریشهری به عنوان نامزدهای مستقل وارد عرصه انتخابات شدند.در این انتخابات جناح راست ساز وکاری تکنیکی برای حمایت از نامزد خود نداشت امابیشتر گروه هاازناطق نوری حمایت واورانامزد خود معرفی کردند.محمدرضاباهنر درباره وضعیت جناح راست در ایام آن انتخابات می گوید:«احتمال شکست آقای ناطق بسیار پایین و نزدیک به صفر بود.سال 74 که انتخابات مجلس پنجم برگزار شد،همه اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری 76 روی آقای ناطق نوری تفاهم کردندوهیچ رقیبی برای ایشان وجود نداشت.با وجود همه پیش بینی ها و وحدت اصولگرایان بر کاندیدای واحد، نامزد جناح رقیب توانست پیروز انتخابات شود».

شکست ناطق نوری نه فقط برای خود وی که بیش از همه برای جناح همراه وی عجیب بود. همان گونه كه باهنر هم گفته بود ، اصلا تصوری از شکست و آن هم چنان سنگین وجود نداشت.

پیام تبریک زودهنگام به رقیب برنده

ناطق نوری بعدها در گفت و گویی در همین رابطه به ماجرای شکست در انتخابات 2 خرداد اشاره می‌كند و در رابطه با تبریک زودهنگامش می‌گوید:«علت اینکه بلافاصله ودرشرایطی که هنوزشمارش آرا تمام نشده بود من آن پیام را دادم این بود که احساس کردم کشور ملتهب است و طرفداران و دوستداران ما ناراحت هستندو آن نتیجه رای‌گیری، یک حادثه غیرمترقبه برای آن‌ها به حساب می‌آمد. من فکر کردم کشور در آن مقطع نیاز به آرامش دارد و من باید آبی روی این آتشی که در درون طرفداران هست بریزم. وقتش هم‌‌ همان موقع بود. ۴۸ ساعت بعد معلوم نبود چه حادثه‌ای در کشور رخ بدهد. وقتی من این تبریک را گفتم طبیعتا یک آرامشی در کشور ایجاد شد.شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید روز یک‌شنبه پس از انتخابات که به مجلس رفتم، همه منتظر بودند که ببیند مجلس را چطور اداره می‌کنم. بالاخره ريیس مجلسی بودم که در انتخابات شکست خورده بودم.برای برخی سوالات این بود که بنده چطور می‌خواهم با این مساله برخورد بکنم؟خب! بنده هم بسیار شاداب وسرحال به مجلس وارد شده و در نطق خودم از حضور مردم تشکر کردم و به برادر گرامی تبریک گفتم و بعد هم اعلام کردم تا دیروز رقابت بود و از امروز رفاقت است. این عبارتی بود که برای نخستین بار من به کار بردم و طول دوره‌ای که از آن هنگام در مجلس بودم یعنی بیش از دو سال بعد از دوم خرداد، در اوج همکاری و همدلی با دولت گذشت. همین الان هم که صحبت کنید، همه جا ایشان اشاره کرده که نحوه برخورد مجلس پنجم و فلانی با من و دولتم فراموش‌نشدنی است و همیشه که لایحه می‌دادم خاطر جمع بودم که فلانی آن را دریافت می‌کند.خب ببینید این چقدر برای کشور و نظام مفید می‌توانست باشد که بود».

ناطق نوری آن روز پیش از همه به رقیب تبریک گفت چون به گمان خود باید قبل از همه، یارانش را که به برد وی اعتماد داشتند آرام می کرد و برای او که در آن زمان آرامش کشور از هر چیزی اهمیت بیشتری داشت این پیام تبریک خود پیروزی محسوب می شد.

آن پیام تبریک زودهنگام شاید حالا که می بینیم رقیب بازنده به جای تبریک گفتن به هر دست آویزی برای نشان دادن تخلف هایی که خود آنان را صحیح می داند چنگ می زند بیشتر از قبل دارای اهمیت می شود.شاید باید دو دهه از آن تبریک تاریخی می گذشت تا ارزش های تبریک از سوی مردی که کشور و مصالحش را بالاتر از هر رقابتی می داند بهتر و بیشتر دیده شود.رقیبی كه دو دهه قبل به سرعت و برای آرام کردن فضای انتخابات و کشور به رقیبش تبریک می گوید و حال، رقیبی دیگر بعد از همه بداخلاقی‌های انتخاباتی ، به جای تبریک بهانه های واهی می‌گیرد.روزگاری باید می گذشت تا روشن شود چرا کار آن روز ناطق نوری شایسته قدردانی است.

تولدی تازه

ناطق نوری پس از دوم خردادگویادوباره متولد شده بود.او بدون تردیدهمان قدر که رقیب سرسختی برای رییس دولت اصلاحات بود،رقیب شریفی نیز محسوب می شد.تبریک زودهنگام وی و پذیرش شکست آن هم پیش از آنکه حتی اعلام آرا نهایی شود و همکاری‌اي که سعی کرد در تمام دو ریاست بر مجلس آن را در دستور کارش قرار دهد.

هرچند وی بعدها از آنچه پیش آمده بود گله هایی داشت.بخشی از این گله ها آن بود که همواره سعی می کرد از دولت آقای هاشمی دفاع کند و این دفاع باعث شده بود که در نهایت از نگاه جامعه و مردم که حال پس از گذشت حدود یک دهه از پایان جنگ به دنبال تغییرات و اصلاحات بودند وی حامل همان روش و منش هاشمی در اداره کشور باشد و خود وی این موضوع را یکی از اعوامل شکستش می داند.این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال 76 در ادامه گفته بود:«مساله دیگر این بود که وقتی من از سیاست‌های اقتصادی دولت و شخص ایشان دفاع کردم، می گفتند:ناطق که شق القمری نمی کند و تحولی در کشور ایجاد نمی‌شود؛ او هم راه رفسنجانی را ادامه می‌دهد».

در نهایت با همه این گله ها ناطق نوری در روزهای سخت هاشمی شاید یکی از نزدیک ترین ها به وی بود.

دوری از مجلس و دولت

علی اکبر ناطق نوری اما پس از پایان مجلس پنجم دیگر کاندیداي مجلس نشد.شاید او بهتر و قبل از همه صدای پای تغییر را می شنیدپس تصمیم گرفت به عنوان چشم آگاه، تغییرات را رصد کند.این انقلابی قدیمی حال، دوگانه ای را به تماشا نشسته بودکه حتی گاه خود وی را نیز به عقب می راند.

اتفاقات عجیب سال 88

اتفاقات سال 88 نشان دادکه این مرد روزهای سخت سیاست شایدبه خوبی توانسته است شرایط را درک کند.محموداحمدی نژاد که در سال 1384 موفق شده بود بر جایگاه ریاست دولت تکیه بزند،درمیانه مناظره با رئیس مجلس ششم در حالی از ناطق نوری نام برد که تلاش داشت همچون دیگر رفتار افراطی‌اش به وی و پسرانش اتهاماتی وارد کند. اتهاماتی که البته رییس مجلس ششم را با خود به همراه داشت. یادآوری این موضوع که احمدی‌نژاد برای شهردار تهران شدن با مشکلاتی مواجه بود که اگر نبود توصیه علی اکبرناطق نوری وی اساسا نمی توانست آن زمان شهردار تهران شود.رییس مجلس ششم در مناظره خود با احمدی‌نژاد ضمن دفاع ازناطق‌نوری او را عامل اصلی شهرداری احمدی‌نژاد دانست و گفت که آقای ناطق طی تماس تلفنی با آقای یونسی وزیروقت اطلاعات ضمن ابراز ناراحتی از ردصلاحیت احمدی‌نژادخواستار تاییداحمدی‌نژاد شده که بعدازسفارش ناطق‌نوری این کار صورت پذیرفته‌است.

حمله احمدی نژاد به مردی که او را سیاست‌مدار کرد

بعد از آن نیز چندین خبرگزاری دیگر از نقش ناطق‌نوری در مطرح شدن نام احمدی‌نژاد پرده برداشتند.محمدرضا باهنرنیز درمصاحبه‌ای گفت:«احمدی‌نژاددر ستادانتخاباتی آقای ناطق‌نوری در سال ۱۳۷۶ معاون من بود.»همچنین علی عسگری معاون پارلمانی مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی گفت: ناطق،احمدی‌نژاد را سیاست‌مدار کرد.بازی سیاست اما مسیر عجیبی را طی می کرد. سیاستمداری که روزگاری در کسوت ریاست مجلس و زمانی که مورد انتقاد دوستان و همفکرانش در جناح راست قرار گرفته بود در پاسخ به آنان گفته بود:«شما اگر تذکر آیین نامه ای بخواهيد و من جلوی تان را بگیرم منجر به تحلیل سیاسی نمی شود. اگر نگذارم فلان عضو از اقلیت تذکر دهد منجر به تقلیل سیاسی و تنش می شود و چرا این کار را بکنم؟»،حال از تریبون رسانه ملی مورد حمله واقع می شد و زمان پاسخگویی نداشت. اما به نظر می رسید ناطق نوری رسم صبر کردن را نیز به خوبی بلد است.و جالب این که ناطق‌نوری در سال ۱۳۸۷ از سوی سعید حجاریان گزینه‌ای مناسب برای ریاست دولت دهم معرفی شده بود وحجاریان احتمال پیروزی ناطق‌نوری بر احمدی‌نژاد را زیاد دانسته بود و شاید دلیل حمله احمدی‌نژاد به وی همین تحلیل بود. حمله ای که با عدم دفاع یاران قدیمی از ناطق نوری،دلخوری و سکوت بیشتر وی را به همراه داشت.

خرداد 92 و مقام ساز

اما دست تقدیرهنوز بازی های دیگری در آستین داشت.تنهادوسال لازم بود از مناظره های سال 88 بگذرد و مشخص شود که نزدیکان و برخی وزرای احمدی نژاد، خود تا چه اندازه در اختلاس هاو مفاسد اقتصادی دخیل هستند. در خرداد سال 92 ناطق نوری یکی از چهار ضلعی بود که نقشی حساس در پیروزی حسن روحانی ایفا کرد.

مرحوم آیت ا.. هاشمی رفسنجانی در مصاحبه‌ای گفته بود نظر من برای انتخابات یازدهم آقای ناطق‌نوری بود اما ایشان نپذیرفت ودکتر حسن روحانی را پیشنهادکردوسپس من به همراه ایشان تصمیم گرفتیم به طور مشترک به دکتر روحانی پیشنهاد کاندیداتوری بدهیم. بی شک نقش علی‌اکبر ناطق‌نوری در رسیدن حسن روحانی به مقام ریاست‌جمهوری بی بدیل است.

پس ازاین سخنان مرحوم هاشی رفسنجانی بود که نقش ناطق نوری در اعلام کاندیداتوری و در نهایت پیروزی حسن روحانی روشن تر شد. او سعی می کرد همواره در پشت صحنه بماند.مردی که سابقه سال ها کار اجرایی داشت و دو دوره مجلس را اداره کرده بود شاید بهتر از هر کسی می دانست که مردی که روزگاری معاون وی در اداره مجلس بوده است در آن شرایط حساس می تواند بهترین گزینه برای عبور کشور از شرایط حساس پیش رو باشد.

انگلیسی ها اصطلاحی دارند که در فارسی از آن به عنوان «مقام ساز» یاد می شود.این لقب به کسانی داده می شود که ارزش ها و توانایی های دیگران را به خوبی درک می کنند و به نظر می رسد ، علی اکبر ناطق نوری برای حسن روحانی چنین نقشی را بازی کرده بود.

صدایی رسا برای دفاع از یار دیرین

ناطق نوری اما سال گذشته یک بار دیگر مهر سکوت از لبانش گشود و برای یار از دست رفته اش در تمام سال های انقلاب و جنگ و بعدها، سنگ تمام گذاشت. او که راوی صدیق احوال هاشمی رفسنجانی شده بود ، در مراسم هفتم درگذشت یار امام، راهی مرقد مطهر امام شد تا از هاشمی سخن بگوید.او در بخشی از سخنانش با اشاره به آزارها يي که به هاشمی وارد شده بود گفت : «اگر الان در همه شبکه های تلویزیون هم از هاشمی تجلیل شود، فایده ای ندارد».این جمله شاید بخشی از گله های بزرگی بود که یار نزدیک هاشمی، از آزارها و تهمت‌ها و سختی هایی داشت که به مرحوم آیت ا... هاشمی رفسنجانی وارد شده بود.

انتخابات 96 وبازی بزرگ سیاست

شاید پس از فوت ناگوار آیت ا... بسیاری با چشم های نگران چشم به راه آینده دوخته بودند اما حال و بعد از گذشت حدود 5 ماه نقش ناطق نوری را شاید بتوان بهتر در انتخابات 96 درک کرد. موضوع استعفای ناطق نوری که در ایام انتخابات و زیر آوار خبرهای مربوط به نامزدها گم شد شاید بتواند بهتر نشان از نقش حساس وی داشته باشد.

ناطق که عقیده داشته است بیت رهبری و دفتر مقام معظم نباید درگیر مناسبات انتخاباتی شود، برای حمایت تام و تمام از روحانی استعفا می‌دهدتا به کمک معاون قدیم خود در مجلس برود. او در گفت وگوی دیرو ز خود با شفقنا می گوید :« نمی خواستم به تحولات جامعه بی تفاوت باشم». شاید ناطق نوری بهتر از همه می دانست که نبود هاشمی رفسنجانی برای روحانی چقدر می تواند سخت باشد و دیگر عجیب نبود که دومین نامی که روحانی پس از پیروزی در انتخابات از او یاد و تشکر می کند ، حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری باشد.

ناطق نوری چه در کسوت وزارت و چه بعدها که ريیس مجلس بود و چه در مقام رقیب نشان داده است که مسیر انصاف را می پیماید. کارنامه وی، هم شامل عملکرد اجرایی است و هم نشان از بی طرفی وی و تلاش برای حفظ وحدت دارد.تبریک وی به رقیب، حال پس از این سال ها نشان از مصلحت شناسی وی دارد و باید منتظر ماند و دید ، در حالی که از دو شایعه مربوط به وی، اولی خبری شد که درست بود و دومی هنوز تایید نشده است، دست تقدیر در غیاب هاشمی ، این یار قدیمی هاشمی رفسنجانی را به کدام سو خواهد برد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: