کد خبر: ۷۲۱۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۲
تعداد بازدید: ۳۱۹
سخنگوی دولت خبر داد:
سخنگوی دولت اظهار کرد: روابط عمومی در دولت دوازدهم منزلت رفیع‌تری پیدا خواهد کرد.
افزایش منزلت روابط‌عمومی‌ها در دولت دوازدهمبه گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا،محمدباقر نوبخت که در چهارمین جشنواره «ستارگان روابط عمومی ایران» سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: روابط عمومی در دولت دوازدهم به غایت منزلت رفیع‌تری پیدا خواهد کرد؛ چراکه رئیس‌جمهور مصمم است حقوق شهروندی را دقیق اجرا کند و برای این اجرای این امر نیاز داریم که مردم به صورت دقیق در جریان امور قرار بگیرند و این موضوع بدون در نظر گرفتن نقش روابط عمومی‌ها امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به جمع حاضر در مراسم، ادامه داد: قطعا این جمع برای یکی از ابزارهای مهم مردمسالاری در این مراسم شرکت کرده‌اند و به احترام ضرورتی که روابط عمومی در این عصر به‌ویژه با نگاهی که جمهوری اسلامی ایران به روابط عمومی دارد، شکل گرفته است.

نوبخت با بیان اینکه پدیده روابط عمومی مبانی نظری قابل دفاعی دارد، خاطرنشان کرد: اما بدون توجه به این مبانی و بدون اعتنا به ابعاد نظری روابط عمومی شاید به نظر برسد که روابط عمومی در حد یک اطلاع‌رسانی دستگاهی تنزل مقام پیدا کرده است.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خاطرنشان کرد: براساس آنچه ما باور داریم در نگرش جدید رشد که تحت عنوان توسعه مطرح است، تفکر و پرسشی شکل گرفته که چگونه می‌توان باعث تسکین آلام جامعه جهانی شد.

نوبخت ضمن ارائه توضیحاتی درباره تاریخچه ایجاد حکومت‌ها و نظام‌های مردمسالاری در دنیا و با بیان اینکه ما نیز به حکومت مردمسالاری باور داریم، اظهار کرد: مردم حاکمان اصلی جامعه هستند و باید به صورت شفاف در جریان امور قرار بگیرند؛ بحث شفافیت بدون در نظر گرفتن روابط عمومی‌ها معنا ندارد؛ بنابراین در یک جامعه توسعه‌یافته روابط عمومی نه به معنای فقط اطلاع‌رسانی بلکه به معنای اصلی آن باید فعالیت داشته باشد.

وی اظهار کرد: امروز با انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم برای جهانیان ثابت شد که مردم ما خودشان انتخاب می‌کنند. کشورهایی که همیشه با تردید به مساله مردمسالاری در کشور ما نگاه می‌کردند، شاهد بودند که مردم در داخل و خارج کشور صف کشیدند، رای دادند و نتیجه رای خود را نیز دیدند.

در ادامه این مراسم همچنین هوشمند سفیدی (رئیس جشنواره ستارگان روابط عمومی ایران و رئیس خانه روابط عمومی) در سخنانی با اشاره به شعار این جشنواره تحت عنوان «روابط عمومی‌ها و حقوق شهروندی» اظهار کرد: حقوق شهروندی نمایانگر نحوه و کیفیت رابطه دولت با ملت است و یکی از حقوق مسلم شهروندان وجود نهادی است که در شکل اجتماعی بین دولت و ملت ایجاد رابطه کند؛ این نهاد روابط عمومی است.

وی ادامه داد: با توجه به ابلاغ منشور حقوق شهروندی توسط دولت و لزوم تامین آن، انتظار می‌رود دولت دوازدهم نسبت به اصلاح و تقویت نظام ارتباطی و اطلاع‌رسانی خود اقدام کند و افراد متخصص، کارآمد و دلسوز را در رأس روابط عمومی‌ها به کار بگیرد.

رئیس جشنواره «ستارگان روابط عمومی ایران» زمینه پیشرفت این حرفه را وجود فضای باز سیاسی دانست و افزود: روابط عمومی زمانی پیشرفت می‌کند که دولت پاسخگویی و اطلاع‌رسانی را ضروری بداند و مردم بازیگر اصلی عرصه سیاست تلقی شوند؛ به همین علت هم شهروند را قهرمان اصلی دموکراسی و روابط عمومی را دروازه ورود به جامعه مدنی می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: حقوق شهروندی باید حق برقراری ارتباط و وجود نهاد روابط عمومی برای این امر را به رسمیت بشناسد و تعامل و گفت‌وگو را به عنوان یکی از مظاهر حقوق شهروندی در نظر بگیرد. معرفی حقوق شهروندی مناسب با هر دستگاه اداری، مشارکت در تامین برخی از حقوق شهروندی مثل آزادی بیان، دسترسی به اطلاعات، فضای مجازی و تقویت رویکردهای متقارن و غیره از جمله مهمترین کمک‌های روابط عمومی به پیشبرد منشور حقوق شهروندی محسوب می‌شود.

رئیس خانه روابط عمومی ایران در پایان سخنان خود بار دیگر خواستار حمایت دولت دوازدهم از نهاد روابط عمومی شد و گفت: امیدواریم در دوره دوم دولت تدبیر و امید شاهد شکل‌گیری نخستین دوره طلایی روابط عمومی در کشور باشیم که مظاهر آن عملکرد اخلاقی، راستگویی، صداقت، شفافیت، آگاهی مردم از امور، تقویت پاسخگویی، تکریم شهروندان و بسترسازی برای مداخله موثر آنها در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها است.

همچنین باقر ساروخانی استاد ارتباطات و پدر علم جامعه‌شناسی ارتباطات در سخنانی اظهار کرد: مهمترین عنصر توسعه پایدار روابط عمومی است. روابط عمومی‌ها کارگزاران انسان و ذهن انسان هستند و اندیشه انسان‌ها را سازماندهی می‌کنند. وقتی روابط‌عمومی‌ها ذهن افراد را می‌سازند، در واقع فرزانگان و فرهیختگان را تولید می‌کنند. روابط عمومی‌ها رسالت‌های مختلف و مهمی دارند که من در میان آنها تنها به تولید، توزیع و عدالت اطلاعات اشاره می‌کنم.

این استاد ارتباطات با بیان اینکه دانایی در اختیار گروه خاصی نیست، افزود: روابط عمومی‌ها می‌توانند اطلاعات را در اعمال جامعه نقش دهند و دانش را به همه جامعه منتقل کنند و این بسیار کار بزرگی است. اما این سوال همیشه مطرح بوده که این اطلاعاتی که روابط عمومی‌ها تولید می‌کنند باید از چه جنسی باشد.

وی ادامه داد: روابط عمومی تبلیغ نیست چون مبلغ‌ها هدف مشخصی دارند. روابط عمومی‌ها ابلاغ هم نمی‌کنند بلکه چیزی مابین ابلاغ و تبلیغ هستند و ضمن اینکه سازمان خود را معرفی می‌کنند آن را تبلیغ نمی‌کنند.

ساروخانی در بخش دیگری از سخنان خود کشور ایران را مبشر و منادی حقوق شهروندی برشمرد و اظهار کرد: منشور حقوق شهروندی کوروش نمونه بارز این موضوع است. ما امروز افتخار می‌کنیم که ایرانی هستیم و نیاکان ما مبشر حقوق شهروندی در دنیا بوده‌اند.

همچنین سعیدی نماینده مجلس و رئیس فراکسیون روابط عمومی و رسانه درباره نقش و کارکرد روابط عمومی‌ها در ایران، خاطرنشان کرد: امروزه روابط عمومی به عنوان یک عنصر اصلی و اثربخش در سازمان‌ها و نهادها شناخته شده و به اثبات رسیده‌اند. امروز هرچند که مشکلات اصلی در این حرفه وجود دارد، ولی فراکسیون روابط عمومی و رسانه مجلس در همین زمان اندکی که آغاز به کار کرده است تلاش می‌کند تا ضمن ایجاد آرامش خاطر درمیان اهالی این حرفه،دغدغه‌های آنها را نیز برطرف سازد.

وی ادامه داد: مشکلات اصلی و فرعی روابط عمومی‌ها در فراکسیون روابط عمومی و رسانه مجلس مورد بررسی قرار گرفته است و می‌توان گفت که یکی از مهمترین دغدغه‌ها در این عرصه این است که جایگاه اصلی روابط عمومی در کشور ما فراموش شده است و باید بیشتر به آن پرداخته شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه جایگاه روابط عمومی باید از نظر قانونی تثبیت شود، افزود: متاسفانه به این حرفه بیشتر به چشم تبلیغات نگاه می‌شود اما با تثبیت قانونی آن روابط عمومی‌ها می‌توانند با آرامش خاطر به کار خود بپردازند و امیدواریم برنامه‌ریزی برای اهداف کلان در کار این حرفه دیده شود.

وی با بیان اینکه روابط عمومی‌ها باید بر محور اطلاع‌رسانی، نوگرایی و ارزش‌گرایی قدم بردارند، خاطرنشان کرد: همه ما از دولت و مجلس گرفته تا خود اهالی این حرفه باید برای ترفیع جایگاه روابط عمومی در ایران تلاش کنیم.

سعیدی افزود: امروز عصر اطلاعات و ارتباطات است و ما اگر این موضوع را جدی نگیریم از دنیا عقب خواهیم ماند و این موضوع مستلزم اهرم دوسویه میان مردم و مسئولان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در مجلس شورای اسلامی حمایت خودمان را از روابط عمومی‌ها به عنوان وجدان‌های بیدار جامعه، اعلام می‌کنیم. همچنین اتتظار هم می‌رود که دولت جدید نیز بیش از پیش برای ارتقا جایگاه روابط عمومی تلاش کند.

هنچنین علی دارابی، معاون امور استان‌های صداوسیما، اظهار کرد: رسانه ملی علاوه بر آمادگی برای همکاری با روابط عمومی‌ها می‌تواند دفتر همکاری صداوسیما و روابط عمومی‌ها را ایجاد کند.

دارابی با اشاره به سوم خردادماه سالروز آزادسازی خرمشهر اظهار کرد: این روز به نام پیروزی مقاومت و ایثار نامگذاری شده است. بهترین درودها را به شهیدان والامقام عملیات الی بیت المقدس تقدیم می‌کنیم، عملیاتی که در سال ۱۳۶۱ با آزادسازی خرمشهر دشمن متجاوز را به مرزهای شناخته شده بین‌المللی عقب نشاند و امروز استقلال، آزادی، عزت پیشرفت و امنیت خود را مدیون همین شهدا هستیم.

وی در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان و دست‌اندرکاران این جشنواره به ویژه موسسه فرهنگی و روابط عمومی آرمان افزود: این موسسه در تولید ادبیات و توسعه کمی و کیفی امر روابط عمومی اهتمام بایسته‌ای در سالیان اخیر داشته است.

معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره مفهوم روابط عمومی»، خاطرنشان کرد: روابط عمومی موضوعی پیچیده و چندوجهی است که مبتنی بر نظریه‌ها و کنش‌های مرتبط با حوزه‌های مختلف و متنوعی مانند مدیریت، رسانه، ارتباطات و روان‌شناسی است.

وی ادامه داد: برای درک روابط عمومی باید به دو پرسش پاسخ داد؛ نخست اینکه روابط عمومی‌ها چه کارهایی انجام می‌دهند که در این زمینه برخی بر این باورند که روابط عمومی‌ها تکنسین فنی و حلال مشکلات بوده و از ریز تا درشت مسایل درگیر هستند. مساله دوم آن است که روابط عمومی‌ها چه کارهایی را نباید انجام دهند و مراد از این مساله این است که حوزه‌هایی که با روابط عمومی تداخل دارد یا موازی است یا اصولاً اشتباه گرفته شده است مورد شناسایی قرار بگیرند مثل بازاریابی که در متن و عمل برخی آن را به روابط عمومی نسبت می‌دهند در حالی که آشکارا روابط عمومی با بازاریابی تفاوت معنا دارای دارد.

معاون امور استان‌های رسانه ملی افزود: سوال اساسی این است که چرا با گذشت بیش از ۶۵ سال از تاریخچه و کارکرد روابط عمومی در ایران ارایه تعریف قابل اجماع و دشوار است؟ و در جواب باید گفت مشکل این حوزه مطالعاتی این است که بسیاری از ایده‌های اصلی آن به سادگی توسط بخش‌های بازاریابی، منابع انسانی یا دیگر اجزای یک سازمان اقتباس می‌شود.

وی با بیان اینکه بر سر مفاهیم، هویت، کارکرد، وظایف، ساختار و ماموریت‌های روابط عمومی اتفاق نظر وجود ندارد، گفت: به رغم آنکه در قرن بیست و یکم به سر می‌بریم اما هنوز گرفتار تعاریف و کارکردهای سنتی و قدیمی روابط عمومی هستیم. سیطره سلیقه‌رای بودن مدیریت‌ها نه نظام‌مند بودن، شخص محور بودن یا رئیس محور بودن، حرفه‌ای نبودن روابط عمومی‌ها ، ضعف سیستم آموزش در نظام تعلیم و تربیت و آموزش عالی، عدم توجه بایسته رسانه‌ها به مقوله روابط عمومی و برخی کارکردهای ناصواب و نادرست، مزید بر آن شده که نتوانیم بر سر تعریف، کارکرد، ماهیت و ماموریت روابط عمومی به اجماع برسیم.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما با اشاره مباحث پیش روی امروز و آینده روابط عمومی‌ها در ایران، گفت: لازم است به سرعت با رویکرد آینده پژوهی به باز تعریف منزلت و جایگاه سازمانی، ماموریت‌ها و کار ویژه‌های روابط عمومی بپردازیم. روابط عمومی‌ها باید مهارت‌های اصلی شامل مهارت‌های نوشتاری تجربه علمی و مهارت‌های حل مساله را بدانند و ساز و کارهای عملی آن را طراحی کنند، در این میان قابلیت کار تیمی هم در سطح بالایی قابل اعتناء است.

دارابی با بیان اینکه روابط عمومی‌ها باید عرصه‌های جدید را به درستی بشناسند و برای آن برنامه اقدام و عمل داشته باشند گفت: مخاطب پژوهی، درک راهبردهای سازمان متبوع، مدیریت منابع و افراد، تغییر و توسعه سازمانی، تمایز و تفکیک میان روابط عمومی با بازاریابی و تبلیغات تجاری، درک درست از توسعه یافتگی رسانه‌های جدید و فناوری‌های نوین، هنر برقراری ارتباط، افکار سنجی و اثرسنجی، پویش‌ها (کمپین‌ها)، شعارسازی (استفاده از تیترها، تکیه کلام ها، کلیشه‌ها) ، گروه‌های مرجع و چهره‌های مشهور و ستاره‌ها و بهانه‌های رسانه‌ای برای برنامه‌سازی، فناوری‌های نوین چون وب سایت‌ها، ویکی‌ها و اینترنت عرصه‌های جدید و تاثیرگذار برای روابط عمومی‌ها به شمار می‌روند.

معاون امور استان‌های رسانه ملی افزود: باید گفت تغییر عمده‌ای که امروزه رخ داده عدم کنترل کارگزاران روابط عمومی بر پیام است یعنی دیگر نه آنها و نه رسانه‌ها نقش دروازه بانان اطلاعات را در حوزه‌های عمومی ایفا نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه عصر روزنامه‌نگاری، شهروندی فرا رسیده است خاطرنشان کرد: این بدان معناست که پیام‌ها دیگر بدون چالش پذیرفته نمی‌شوند و در این بین کارگزاران روابط عمومی باید استفاده از بهترین روش‌ها، تمرکز را بر ایجاد روابطی با مخاطبان قدرتمند شده خود قرار دهند و منافع متقابل را تامین کنند.

دارابی در خاتمه به شعار سال روز جهانی ارتباطات یعنی «رسانه، امید و اعتماد» اشاره کرد و گفت: در میان رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و تنوع و تکثر آن‌ها هنوز رادیو و تلویزیون در جامعه ایران مورد اعتماد قرار دارند؛ در جریان انتخابات ۲۹ اردیبهشت که با مشارکت بیش از ۷۰ درصدی مردم برگزار شد، نظرسنجی‌ها حاکی از این بود که صدا و سیما مرجع کسب خبر و اطلاعات بیش از ۷۵ درصد مردم بوده است.

معاون امور استان‌های رسانه ملی اضافه کرد: صدا و سیما با بیش از ۱۴۵ شبکه رادیویی- تلویزیونی که به بیش از ۳۵ زبان فراملی برنامه تولید و پخش می‌کنند در زمره یکی از بنگاه‌ها و نهادی بزرگ رسانه‌ای دنیا به شمار می‌رود به همین دلیل ضمن آمادگی برای همکاری بایسته با روابط عمومی‌ها برای ایفای وظایف و ماموریت‌های محوله می‌توانیم دفتر همکاری صدا و سیما و روابط عمومی‌ها را ایجاد کنیم و به همکاری‌های بهتر و بیشتر بیندیشیم.
 در این مراسم پیام بارت دی وریس، رئیس انجمن بین‌المللی روابط عمومی، به جشنواره ستارگان روابط عمومی و همچنین بیانیه خانه روابط عمومی ایران به مناسبت ۲۷ اردیبهشت ماه ( روز روابط عمومی) قرائت شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: