کد خبر: ۷۲۱۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۷
تعداد بازدید: ۸۰۴
استرس از جمله شایع‌ترین عوامل ناباروری در جامعه محسوب می‌شود؛ متاسفانه پیشرفت تکنولوژی چندان هم به نفع بشر نبوده است و با شدت گرفتن مشکلات خانوادگی و اجتماعی، ناباروری هم در افراد زیاد شده است.
آیا علت ناباروری در مردان، رانندگی است؟آیا نمی دانستید آقایانی که رانندگی طولانی دارند و به طور دائم پشت فرمان و در حال رانندگی هستند ریسک نازایی بیشتری آن ها را تهدید می کند همچنین خانم هایی که به صورت حرفه ای ورزش می کنند نیز در معرض خطر نازایی قرار دارند

به گزارش خبرداغ به نقل از شفا آنلاین،دکتر فاطمه یاری استرس را شایع‌ترین عامل ناباروری در کشور دانست و اظهار کرد: استرس از جمله شایع‌ترین عوامل ناباروری در جامعه محسوب می‌شود؛ متاسفانه پیشرفت تکنولوژی چندان هم به نفع بشر نبوده است و با شدت گرفتن مشکلات خانوادگی و اجتماعی، ناباروری هم در افراد زیاد شده است و چه بسا بیمارانی به ما مراجعه می‌کنند که به دلیل اظطراب و استرس دچار ناباروری شده‌اند.

وی آلودگی هوا(air pollution) را از عوامل شایع دیگر ناباروری دانست و افزود: آلودگی هوا در ناباروری نقش بسزایی دارد، آلودگی محیط زیست بر روی عملکرد تخمدان خانم‌ها نیز اثرگذار است.

یاری، در ادامه افزود: امروزه اشتغال خانم‌ها نسبت به سالیان قبل بسیار زیاد شده است و چون در معرض آلودگی هوا و استرس(Stress) ناشی از کار و محیط بیرون از منزل قرار می‌گیرند بنابراین می‌توان گفت که ریسک این دسته از افراد جدا از عوامل دیگر باروری، به نابارور شدن بیشتر از سایر خانم‌های خانه‌دار است.

این متخصص سلامت باروری تصریح کرد: اختلال در دوران و سیکل قاعدگی و تغذیه ناسالم از عوامل دیگر ناباروری(sterility) در افراد است که متاسفانه عامل دوم بسیار شیوع پیدا کرده است، و برخی از خانم‌ها به دلیل اشتغال یا مسائل دیگر به غذا‌های ناسالم و آماده روی آورده‌اند که همین عامل در نابارور شدن آن‌ها تاثیر گذاشته است؛ توصیه ما این است از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌ها و سبزیجات، و ویتامین‌های C، D و E استفاده شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان، به ناباروری در رانندگان آقا اشاره کرد و گفت: مردانی که به طور دائم رانندگی می‌کنند، بیشتر در معرض ناباروری قرار دارند چرا که گرمای بیشتری به ناحیه بیضه‌ها وارد می‌شود و اسپرم سازی را دچار اختلال می‌کند.

ریسک ناباروری در خانم‌های ورزشکار حرفه‌ای زیاد است

وی ریسک ناباروری را در خانم‌های ورزشکار حرفه‌ای و سنگین وزن بیشتر دانست و اظهار کرد: خانم‌هایی که ورزش حرفه‌ای و سنگین انجام می‌دهند ریسک ناباروری در آن‌‌ها بیشتر است به این خاطر که روی سیکل‌های قاعدگی آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد.

وی درمان ناباروری را در جامعه آسان‌تر از گذشته دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به تکنولوژی‌‍‌های جدیدی، درمان ناباروری سهولت پیدا کرده است و خوشبختانه در کشور مراکز بسیار قوی‌ای در زمینه ناباروری داریم که زوجین می‌توانند به این مراکز رجوع کنند.

عضو انجمن زنان و مامایی به آزمایشات این دسته از بیماران برای تشخیص به موقع و درمان اشاره کرد و افزود: زوجینی که نابارور هستند و برای اولین بار به ما مراجعه می‌کنند، بعد از گرفتن شرح حال آنها، اولین آزمایشی که برایشان تجویز می‌کنیم آزمایش "اسپرموگرام” است که سطح اسپرم‌ها را از طریق آن می‌سنجیم؛ آزمایش سونوگرافی هم با توجه به شرح حال بیمار، برای سنجش تخمک گذاری نیز از خانم گرفته می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: