کد خبر: ۷۱۸۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۶
تعداد بازدید: ۲۳۵۴

دانش آشتیانی در جمع معلمان در مجلس: حقوق معلمان مستقل از شرایط حقوقی کارمندان شود/ لزوم تغییر شیوه ارزشیابیوزیر آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم مدلهای ارزشیابی دانش آموزان برای کشف استعدادها و مهارت های آن‌ها گفت:‌ باید نظام حقوقی و معیشتی مستقل از نظام کارمندی برای معلمان تعریف کرد. موضوعی که در برنامه ششم آمده و امیدواریم با کمک دولت و مجلس اجرایی شود.

به گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در دیدار رئیس مجلس با جمعی از معلمان سراسر کشور که در معرض ساختمان مشروطه مجلس برگزار شد ، با گرامی داشت یاد و خاطره شهدای کشور به خصوص مطهری و باهنر ورجایی، گفت:‌نگاه جدید بر آموزش و پرورش بیشتر به شایستگی ها و کسب مهارت ها توجه دارد . در کنار آن بحث آموزش باید در شیوه های آموزشی و برنامه های درسی مورد توجه قرار گیرد چون در تمامی کشورها فارغ التحصیلان دارای توانمندی‌های لازم است ولی در کشور ما بحث مدرک گرایی است به طوری که این طور در جامعه القا شده با دیپلم نمی شود کاری پیدا کرد حال اینکه مقام معظم رهبری تاکید دارند که برای مدرک گرایی کسی به دانشگاه نرود. برای اینکه کار اتفاق نیفتاد باید چند کار مهم انجام داد.

وی  ادامه داد: باید با نگاهی عمیق تر به محتواهای آموزشی آنها  را کاربردی کرد . معتقدم برای یادگیری خوب باید یادگیرنده با محتوا ارتباط برقرار کند تا تاثیرگذار باشد. اگر این طور نباشد تنها شیوه محفوظات روال می‌شود که نتیجه‌ای نیز ندارد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در حال حاضر دیگر روشهای سنتی یعنی سخنرانی تک گویی از رده  خارج شده و روش های نوین جایگزین شده است که باید ما نیز به این سمت حرکت کنیم. به طوری که باید سعی شود محتواهای آموزشی با شرایط بومی ، پتانسیل و ظرفیت های آن استان هم خوانی داشته باشد تا کسی با مدرک دیپلم فارغ التحصیل می شود با شناخت بیشتر نسبت به ظرفیت ها در منطقه‌اش مشغول به کار شود.

وی با تاکید بر اینکه باید مدل های ارزشیابی متناسب با این شیوه ها تغییر کند گفت:‌ارزشیابی قسمتی از فرآیند یادگیری است که دراین روند می توان شناخت بیشتری به دانش آموزان از میزان فراگیری مهارت‌ها دست پیداکرد و به تبع آن اطلاعات بهتری درباره استعدادهای فررزندانشان داد. یک نمره نمی تواند شایستگی و مهارت دانش آموز را نشان دهد پس برای رشد آن‌ها باید شیوه ارزشیابی نیز تغییر کند.

به گفته دانش آشتیانی همه این مسائل در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش آمده است. سند بسیار مهمی که برای اجرایی شدن آن باید زیرساخت های لازم فراهم شود تا شاهد پیاده سازی اش به شکل واقعی و نه ظاهری باشیم.

وزیر آموزش و پرورش نقش معلم را به عنوان کلیدی ترین محور برای پیاده سازی سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش دانست گفت: برای اجرایی شدن این سند باید به شکل واقعی در جهت توانمندسازی معلمان سرمایه گذاری کرد. باید در گزینش معلمان وقت کافی گذاشت تا فردی که وارد آموزش و پرورش می‌شود از تمامی جهات ویژگی های لازم را داشته باشد. در اینجا نقش دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی پررنگ می‌شود . این دانشگاه ها باید به جایگاه واقعی خود برسند تا معلمان به بهترین شکل تربیت و به جامعه تقدیم شوند.

وی با تاکید بر لزوم حفظ شأن و منزلت معلمان گفت: جوانان باید رقبت برای پیدا کردن شغل معلمی داشته باشند و نخبگان وارد این عرصه شوند تا شاهد ورود افرادی توانمند و متفکر و پژوهشگر باشیم. این موضوع منوط به اصلاح نظام حقوقی و معیشتی معلمان مستقل از نظام حاضر است که این مسئله در برنامه ششم نیز آمده است که با کمک دولت و مجلس باید آن را اجرایی کرد. نظام حقوقی معلمان باید بر مبنای شایستگی آن‌ها تعیین شود و آنها از ابتدا تا پایان دوران خود فقط به دنبال پژوهش و ارتقای سطح خود باشند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری در بخش فنی و حرفه‌ای گفت:  امروز دانش آموزان برای ورود به رشته‌های فنی و حرفه ای رقبت نمی کنند از طرف دیگر تجهیزات لازم در این مراکز وجود ندارد . باید علاوه بر ایجاد مشوق ها، منابع مالی لازم را تامین کرد.

وی در ادامه به لزوم ایجاد راهکارهایی جهت تامین منابع مالی آموزش و پرورش تاکید کرد و افزود:  علاوه بر منابع دولتی باید آموزش و پرورش برنامه ریزی کند تا با استفاده از ظرفیت مردم و علاقمندان بتوان منابع جدیدی برای آموزش و پرورش خلق کرد . همانطور که خیرین مدرسه ساز در ساخت مدارس تمرکز دارند در اداره مدارس نیز  مردم می‌توانند مشارکت داشته باشند که در این شرایط هم هزینه‌های جاری کاهش می یابد و هم روال های آموزشی با حضور مردم ارتقاء‌ پیدا می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
0
0
این حرفا برای مردم و فرهنگیان خیلی زده شده به فکر مطالبات حق التدریس باش که نه ماه ندادی
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
0
0
اضافه حقوق فرهنگیان ازروحانی ووزیرش دست حسن روحانی ووزیرش دردنکند اقایان دزددیگردیرشده است
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
0
0
با سلام خوبه که معلمان حداقل ماهی1700 می گیرند نیروهای خدماتی آموزش و پرورش با حقوق900 هزار تومانی زنده مانی می کنند آیا این عدالت است در کشور جمهوری اسلامی آقای وزیر پاسخگو باشد هر بخشنامه ای هم بیاد مختص معلمان هست مگر نیروهای خدماتی انسان نیستند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
0
0
همین حالا هم جداست ،معلمان نصف کارمندان دیگر حقوق می گیرند.
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: