کد خبر: ۷۱۶۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۷
تعداد بازدید: ۲۴۶
واشنگتن پست نوشت: 'ترامپ' شمشیر قرض گرفته شده خود را به چکاچک درآورده است، اما پیامهای متناقض او به یاران و غیریاران آمریکا، نه تنها مطلقا نشان دهنده قوت آمریکا نیست، بلکه بی ثباتی و دست پاچگی او را نشان می دهد و به نظر بسیاری از آمریکایی ها وی جهان را ناامن‌تر می کند.
واشنگتن پست: سیاست خارجی بی‌ثبات ترامپ/ پیام‌های متناقض نشانه قوت آمریکا نیستبه گزارش خبرداغ ، ' کاتلین پارکر' دارنده جایزه 'پولیتزر' سال 2010 برای بهترین تفسیر خبری، در دیدگاه در این روزنامه آمریکایی نوشت: تا زمانی که ترامپ هنوز استراتژی سیاست خارجی خود را معرفی نکرده است، رهبران جهان، مخاطبان بومی و نخبگان و فرزانگان می توانند برای چند دقیقه هم که شده نفس راحت بکشند.

ترامپ که در سیاست یک بچه نوپاست و نحوه تعامل با کشورهایی که بالقوه مرگبار هستند برایش حکم یک بازیچه را دارد، از همین حالا هم مشخص است که استراتژی ای که او برای سیاست خارجیش تدوین می کند، به چه ترتیب خواهد بود.
ترامپ رئیس جمهوری است که قبل از قرار گرفتن در این مسند وعده داده است که توافق هسته ای ایران را پاره خواهد کرد و کره شمالی را هم در وضع اخطار قرار خواهد داد. هر لحظه امکان دارد هر دو اتقاق واقع شود، چون این کودک نوپا دارد راه می افتد و عمارتی را که برادرش با اسباب بازی 'لوگو' ساخته است دارد می زند و خراب می کند.
اظهار نظرها پیرامون این موضوع فراوان است. جهان شگفت زده است؛ البته شگفتی که با ترس و نفرت همراه است چون جهان نمی داند رئیس جمهوری آمریکا می خواهد چه بگوید و اقدام بعدیش چه خواهد بود.

یک فرض این است که ترامپ با این لحن تندی که در پیش گرفته است، به جهان هشدار می دهد آمریکا از این پس دیگر نمی خواهد یک خواهر ضعیف در خانواده جهان باشد. این همان تعبیری است که ترامپ در دوران ریاست جمهوری 'باراک اوباما' آن را بیان کرده بود.
معنی پیام ترامپ این است که جهان حتی از فکر اینکه سرانجام یک روز با آمریکا سرشاخ خواهد شد هم به خود می لرزد، پس بهتر است کاری کند که به مذاق این خواهر، خوش آید.
مطلب را شفافتر بیان می کنیم، ترامپ شمشیر قرض گرفته شده خود را به چکاچک درآورده است .

این قلدری که امروز بر راس قدرت تکیه زده است، دیگر آن زورگویی نیست که زمانی دادخواست قانونی پر می کرد تا بیوه هایی را که توان پرداخت دیونشان را ندارند، از خانه هایشان اخراج کند.
او حالا یک ارتش در ید قدرت خود دارد که قدرتمندترین قوای مسلح جهان است و می تواند براحتی کیک شکلاتی خوردن در مورد موشک باران سوریه تصمیم بگیرد.
سایر تئوری های موجود مربوط به تناقضاتی است که درون دولت وجود دارد.
لحن 'نیکی هِیلی' سفیر آمریکا در سازمان ملل خطاب به روسیه تند است. اما از طرفی ترامپ رابطه قلبی خود را با 'ولادیمیر پوتین' حفظ می کند. یقینا نباید انتظار داشت ترامپ در مورد گزارش های تائید شده درباره دخالت داشتن روسیه در انتخابات 2016 آمریکا کاری انجام دهد.
و اما اگر حداقل یک نفر پیدا شود که خاطرش از تصمیم گیریهای اخیر ترامپ آسوده باشد، آن موجودیت 'ناتو'ست.

ترامپ در دوران انتخابات رقیب خود 'هیلاری کلینتون' را به جنگ طلبی متهم می کرد و توجیهش این بود که آمریکا نمی تواند همزمان در دو میان جنگ بجنگد.
خوب حالا اگر جنگ سوم جهانی راه بیفتد؛ چه؟
'رکس تیلرسون' وزیر امور خارجه مشتی به صورت ایران می کوبد و می گوید که ایران به تعهداتش در قبال توافق هسته ای عمل نمی کند. اما نامه ای به 'پل رایان' جمهوریخواه رئیس مجلس نمایندگان می نویسد و می گوید که ایران کاملا به تعهداتش در قبال توافق عمل می کند.
'محمد جواد ظریف' وزیر امور خارجه ایران به جای آنکه از این رفتارها به خود بلرزد، روز جمعه توییت کرد 'خواهیم دید آیا آمریکا آماده است با توافقنامه برجام زندگی کند یا نه چه برسد به کنار آمدن با روح این توافقنامه. تا حال که با هر دوی اینها مخالفت کرده است. بهتر است من دوباره از ماژیک شبرنگ خودم استفاده کنم'.

مطمئنا منظور ظریف از استفاده از ماژیک شبرنگ برای برجسته کردن اهمیت توافق هسته ای نیست بلکه برجسته کردن چیزی است که امکان دارد در مورد آن حق با ترامپ باشد.
توافق هسته ای، به هر حال بعد از آن همه مذاکرات طولانی در سال 2015، ظاهرا تنها توافق ممکن بوده است. اگر ترامپ بطور یکجانبه این توافق را پاره کند، باید چه دعایی کرد؟
ترامپ در آخرین اظهار نظر خود کره شمالی را تهدید کرده است که یک حمله بازدارنده بسیار قوی علیه این کشور انجام خواهد داد. روسیه تجهیزاتی را به مرزهایش با کره شمالی فرستاده است و چین هم به سهم خود دارد با انجام مقدماتی خود را آماده می کند.
در عین حال ایران زیر لب با خود می خندد.
'نظریه پلیس خوب؛ پلیس بد' شاید تنها فایده اش کم شدن تعداد مجرمان جامعه و زندانیان باشد. اما این امواج ضد و نقیضی که ترامپ به جهان می فرستد، فقط اوضاع را هرچه بیشتر به هم می ریزد و آشفته تر می کند.

ترامپ با این پیامهایی که به یاران و غیر یاران آمریکا می فرستد در واقع به آنها ابلاغ می کند که او امکان دارد هر لحظه دست به هر کاری بزند. اما این پیامهای ترامپ، مطلقا نشان دهنده قوت آمریکا نیست، بلکه بی ثباتی و دست پاچه شدن و تصمیمات آنی او را نشان می دهد. هیچ فرد مسئولی هم در صحنه حضور ندارد و یا حداقل کسی که لباس ضد حریق به تن داشته باشد در صحنه حاضر نیست.
جمع بیشماری از آمریکاییان معتقدند که ترامپ جهان را ناامنتر می کند.
یک نظرسنجی که موسسه 'گالوپ' در آستانه یکصدمین روز دوره کاری ترامپ انجام داد، مشخص کرد که از سال 1953 که عملکرد 100 روز نخست کاری همه روسای جمهور به محک افکار عمومی گذاشته می شود، ترامپ در میان همه روسای جمهوری آمریکا، پایینترین درجه محبوبیت را دارد.

ترامپ به جای آنکه یک استراتژیست چیره دست باشد، مجموعه ای از تاکتیک های کش رفته است که در همه جا پرسه می زند تا بلکه کسی و یا چیزی را برای فتح کردن پیدا کند.
شاید هم او طرح و برنامه ای دارد که آن را رو نمی کند. خوب اگر عکس قضیه صادق نباشد می توان این فرض را باور کرد.
فعلا که به نظر می رسد ترامپ استراتژی سیاست خارجی خود را در قطعه شیرینی ثروتی که در 'مارا لاگو' پس از دیدار یک میهمان چینی با ترامپ در محل جا ماند، کشف می کند که بر روی آن نوشته شده است 'شما بزودی امپراطور جهان خواهید بود'.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: