کد خبر: ۷۱۶۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶
تعداد بازدید: ۲۳۴
تحلیل رسانه‌های بریتانیا از انتخابات ایران:
روزنامه «دیلی میل» انگلیس در گزارشی ضمن مصاحبه با یک دیپلمات غربی و چند کارشناس مسائل ایران مدعی شده فقدان نظرسنجی معتبر در ایران گمانه‌زنی در مورد انتخابات‌ها در این کشور را افزایش داده است. با این حال این روزنامه نوشته تاکنون همه روسای جمهور ایران دو دوره‌ای بودند و از این رو شانس روحانی بیش از سایر کاندیداهاست.
شانس روحانی بیش از سایر نامزدها است/ احتمال کناره‌گیری رییسی در دقایق آخربه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، روزنامه «دیلی میل» انگلیس نوشت:  انتخابات ایران تجربه پیروزی کاندیداهای ناشناخته را دارد.

در این گزارش گفته شده که انتخابات ریاست جمهوری ایران در حالی نزدیک می‌شود که شایعات روز به روز بیشتر شده و مردم سعی می‌کنند حواشی پشت پرده را بهتر درک کنند.

این روزنامه به نقل از یک دیپلمات غربی در تهران می‌گوید: تحلیل‌های چند هفته قبل از انتخابات قبلی در ایران هیچ کدام پیروزی روحانی را پیش بینی نمی‌کرد.

حسن روحانی، کاندیدای میانه‌رو انتخابات گذشته بود که به دلیل حمایت حامیان اصلاح‌طلب خود در سال ۲۰۱۳ موفق به پیروزی در این انتخابات شد. او با وعده رفع محدودیت‌های اجتماعی و بازسازی روابط با غرب روی کار آمد و در نهایت توافق هسته‌ای را به سرانجام رساند. به نظر می‌رسد او به دنبال کسب چهارساله دوم ریاست جمهوری خود در انتخابات ماه آینده است.

در ادامه این گزارش آمده است: کار روحانی با توجه به رقبای سرسخت او از جریان اصولگرا به ویژه ابراهیم رییسی و محمد باقر قالیباف شهردار تهران سخت است و از این جهت ایرانی‌ها هنوز منتظرند ببینید آیا با شوک جدیدی روبه‌رو خواهند شد یا نه.

نتیجه انتخابات قبلی به سختی قابل پیش‌بینی بود. پیش‌بینی انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران سال ۱۹۹۷ با پیروزی سید محمد خاتمی از جریان اصلاح طلب پیچیده شد. او داعیه‌دار جامعه مدنی در ایران بود.

«مایکل آکسورتی» تاریخ‌نگار بریتانیایی و نویسنده چندین کتاب در مورد ایران در مصاحبه با «دیلی میل» می‌گوید: سیاست‌مداران ایرانی همیشه به نظرات عمومی دسترسی ندارند. افکار عمومی در ایران خاموش است و همیشه هم دیگران و به ویژه سیاست‌مدارن را متعجب می‌کند.

در سال ۲۰۰۵ نوبت طبقه متوسط شهری بود که متعجب شود. تعداد کمی از مردم می‌توانستند پیروزی احمدی‌نژاد را که به نظر می‌رسید مدل ایرانی ترامپ بود، حدس بزنند. انتخابات دور دوم او در سال ۲۰۰۹ از دور اول هم شوک‌آورتر بود. نتیجه این انتخابات حواشی را در ایران به دنبال داشت.

«جواد صالحی» استاد دانشگاه ویرجینیا در گفت‌وگو با این روزنامه انگلیسی گفت: در مورد ایران چیزی‌های زیادی نوشته نشده است. ما دائما در مورد سپاه پاسداران و روابط با آمریکا حرف می‌زنیم و چیز زیادی در مورد آنچه در شهرها می‌گذرد نمی‌دانیم. ما نمی‌دانیم مردم عادی چرا به کسی مانند احمدی‌نژاد رای می‌دهند.

این روزنامه نوشت: روحانی در سال ۲۰۱۳  پیروز انتخابات شد و بدون او ایران هرگز به توافق هسته ای دست پیدا نمی کرد.

آکسورتی مدعی شد: باقی بخش‌ها در ایران تقریبا قابل پیش‌بینی است و اکثر اوقات به دست یک جریان هدایت می‌شود اما ناگهان هر چهار سال یک بار دموکراسی نسبی در ایران فوران کرده و این پتانسیل را دارد که همه ورق ها را برگرداند.

این روزنامه انگلیسی مدعی شده فقدان نظر سنجی‌های قابل اعتماد در ایران سنجش افکار عمومی در این کشور را با دشواری روبه رو کرده است.

آکسورتی با اشاره به رفاه و جهان وطنی بودن پایتخت ایران می‌گوید: ناظران و کارشناسان خارجی بیشتر به آنچه در شمال تهران می‌گذرد اشراف دارند. ما غالبا از اینکه در بقیه بخش‌های ایران چه اتفاقی در جریان است بی‌خبریم. در نتیجه این دوره نیز تردیدهای زیادی وجود دارد.

این روزنامه انگلیسی در گزارش خود با اشاره به نامزدی رییسی در انتخابات پیش‌رو پیش‌بینی کرده که شاید او دقایق آخر کناره‌گیری کند و به دیگر کاندیدای اصولگرا یعنی قالیباف اجازه ماندن در میدان رقابت را بدهد.

«دیلی میل» نوشت: در حال حاضر همه این‌ها تنها در حد گمانه‌زنی است. تاکنون همه روسای جمهور در ایران دو دوره‌ای بودند و از این رو شانس روحانی بیش از سایر کاندیداهاست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: