کد خبر: ۷۱۶۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳
تعداد بازدید: ۲۸۸
«بلومبرگ» در مقاله‌ای با بیان اینکه مواضع ترامپ کم کم در حال تعدیل شدن است نوشت: از منظر نهادهای حاکمیتی آمریکا، تصمیم وزارت خارجه ترامپ برای تایید پایبندی ایران به تعهداتش در برجام تصمیم سختی نبود. دشمنان ایران مزیت‌های توافق هسته‌ای را نمی‌بینند.
ترامپ کیلومترها از لفاظی‌های تبلیغاتی‌اش درباره برجام فاصله گرفته استبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، «الی لیک» ستون‌نویس پایگاه خبری «بلومبرگ» در مقاله تحت عنوان «مواضع ترامپ در قبال ایران تعدیل شده است» نوشت: آیا به یاد دارید برخی از عدم تعدیل مواضع ترامپ حرف می‌زدند؟ به نظر می‌رسد مواضع ترامپ در مورد ایران تعدیل شده است. روز پنجشنبه رکس تیلرسون وزیر خارجه ترامپ تعهد ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرد. امروز ما کیلومترها از لفاظی‌های تبلیغاتی ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی که از پاره کردن برجام و اینکه توافق هسته‌ای بدترین توافق تاریخ است فاصله گرفته‌ایم.

در این گزارش گفته شده که از منظر نهادهای حاکمیتی آمریکا تصمیم برای تایید پایبندی ایران به تعهداتش در برجام، تصمیم سختی نبود. توافق هسته‌ای، آمریکا  و متحدانش را مجبور کرد که تحریم‌های ایران را لغو کرده و دارایی‌های بلوکه شده ایران را به این کشور برگردانند. در ازای همه این‌ها برنامه‌های هسته‌ای ایران اعم از غنی‌سازی اورانیوم محدود شد و بازرسان بین‌المللی نیز به تاسیسات هسته‌ای این کشور دسترسی پیدا کردند. دشمنان ایران این تغییرات را نمی‌بینند. حتی اگر توافق هسته‌ای ایران فعالیت‌های اتمی ایران را شفاف‌تر کرده باشد و در ازای آن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران برداشته شده باشد، باز هم خبرخوبی است.

او همچنین با اشاره به گفته یکی از مقامات آمریکا نوشت: تایید پایبندی ایران به تعهداتش در برجام توسط تیلرسون آغاز یک فرآیند دنباله‌دار توسط دولت ترامپ است.

«لیک» همچنین نوشت: نامه دو پاراگرافی تیلرسون به «پل رایان» رییس مجلس نمایندگان آمریکا از بازبینی دولت ترامپ در سیاست‌های مربوط به ایران خبر می‌دهد. در این نامه همچنین ادعا شده که ایران همچنان یکی از دولت‌های حامی تروریست به شمار می‌رود اما کارشناسان ایران در کاخ سفید و درون جامعه اطلاعاتی آمریکا از دولت انتظاری فراتر از این دارند.

او ادامه داد: همه این اتفاقات مهم تنها در ۹۰ روز اول دولت ترامپ افتاده است. زمانی که ترامپ وارد کاخ سفید شد ایران هدف حمله‌های دولت جدیدالورود بود. مشاور امنیت ملی سابق ترامپ «مایکل فلین» در همان روزهای نخست، ایران را تحت‌نظر اعلام کرد. «مایک پومپئو» که یکی از اصلی‌ترین و تندترین منتقدان توافق هسته‌ای بود به عنوان رییس سازمان سیا انتخاب شد.

این ستون نویس بلومبرگ ادامه داد: امروز نشانه‌های کمی به ما می‌گوید ترامپ از اوباما سخت‌گیرتر است. برای مثال وزارت خزانه‌داری آمریکا برادر فرمانده سپاه ایران را به جرم نقض حقوق بشر تحریم کرده است. این برخلاف رویه سال آخر اوباما بود که فرآیند تحریم‌ها تا حد زیادی در خلال مذاکرات هسته‌ای و بعد از آن متوقف شده بود. دیگر تغییرات احتمالی در سیاست مربوط به ایران می‌تواند قواعد جدید ناوگان جنگی آمریکا در خلیج فارس و ارزیابی مجدد سیاست‌های آمریکا در قبال حمایت‌های ایران از گروه‌های علیه داعش در عراق باشد.

این ستون نویس آمریکایی در پایان گفته که روزهایی که تعداد معدودی از دستیاران ارشد ترامپ در کاخ سفید پیش‌نویس فرمان اجرایی عدم پذیرش اتباع هفت کشور اسلامی برای ورود به آمریکا را بدون مشورت با دولت به امضا رساندند، گذشته است. وزاری کابینه ترامپ مراقب فرآیندهای بروکراتیک خود هستند. بروکرات‌ها درباره فواید بیانیه‌های علنی حرف می‌زنند. 

ژست ترامپ همچنان منحصر به فرد است. به هر حال او رییس‌جمهوری است که  زمانی که ۵۹ موشک «تامهاک» آمریکایی را به سمت پایگاه هوایی در سوریه روانه کرده است به همتای چینی خود می‌گوید : این زیباترین کیک شکلاتی است که تاکنون دیده‌ای. اما نحوه عملکرد دولت او و سیاست‌هایش کم کم در حال تعدیل شدن است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: