کد خبر: ۷۱۶۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶
تعداد بازدید: ۲۸۵
پایگاه خبری اکسپرس تریبون از یک منبع معتبر خبر داده که نخست‌وزیر پاکستان به دادستان کل این کشور دستور داده که اول به ریاض سفر کرده و سپس دیپلماسی پنهان با ایران در مورد پیوستن پاکستان به ائتلاف نظامی موسوم به «ناتوی عربی» را در تهران دنبال کند.
سفیر ایران همزمان با انتشار خبر عضویت پاکستان در «ناتوی عربی» در مقر فرمانده ارتش این کشور بودبه گزارش خبرداغ به نقل از «اکسپرس تریبون» پاکستان در گزارشی تحت عنوان توهین‌آمیز «پاکستان با پذیرش عضویت در ائتلاف نظامی، ایران را ریشخند کرد» مدعی شد: تصمیم مقام‌های نظامی و غیر نظامی پاکستان مبنی بر پیوستن به ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی اگرچه می‌تواند پتانسیل تغییر روابط پاکستان با همسایه کلیدی‌اش را داشته باشد اما امیدوارند این کار به اتحاد بیشتر جهان اسلام بینجامد. از این رو پاکستان مجموعه اقدام‌های دیپلماتیکی را برای قانع کردن ایران به پیوستن این کشور به این ائتلاف آغاز کرده بود و سعی می‌کرد روابط و تعاملات تهران و ریاض را بهبود ببخشد.

پایگاه خبری اکسپرس تریبون از یک منبع معتبر خبر داده که «نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان سمت ویژه‌ای را به «اشتر عاصف» دادستان کل کشور داده است.

عاصف یکی از نزدیکان نخست‌وزیر است که ماه پیش به ریاض سفر کرد و در این سفر سری دیدارهایی با مقام‌های سعودی از جمله شاهزادگاه آل سعود برای بحث در خصوص یک موضوع ویژه داشته است.

دادستان کل برنامه سفر به تهران را در روزهای پیش رو دارد و این بخشی از دیپلماسی مخفی برای اطمینان دادن به ایران در باره پیوستن پاکستان به ائتلاف نظامی عربستان است و اینکه این عضویت تاثیری بر روابط دو کشور نخواهد گذاشت.

یکی از مقام‌های نزدیک به این تحولات گفته ما سعی می‌کنیم تعامل ایران و عربستان را تسهیل کنیم. 

او تاکید کرده که نزدیک کردن این دو رقیب منطقه‌ای به هم یک وظیفه سخت و دلهره‌آور است.

او گفته پاکستان به تلاشش برای اتحاد جهان اسلام به ویژه رابطه ایران و عربستان ادامه می‌دهد.

یکی دیگر از مقام‌های پاکستانی که خواسته نامش فاش نشود، به این پایگاه خبری گفته در صورت از بین رفتن تنش بین تهران و ریاض کار پاکستان نیز به طور قابل توجهی راحت‌تر خواهد شد.

به گزارش «اکسپرس تریبون»، زمانی که راحیل شریف فرمانده سابق ارتش پاکستان پیشنهاد عربستان برای فرماندهی ائتلاف نظامی کشورهای اسلامی را پذیرفت، آن را مشروط به عضویت ایران، سوریه و عراق کرد و از آنها خواست که از این سه کشور نیز دعوت به عمل بیاورند. قبل از اینکه روز جمعه، دولت به طور رسمی مجوز لازم را به او بدهد، یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های پاکستانی‌ها، خشمگین کردن ایران و ضربه زدن به روابط دو جانبه ایران و پاکستان بود.

نویسنده این گزارش ادامه داد: به همین دلیل مقام‌های نظامی و غیر نظامی به دنبال راهی بودند که رضایت ایران ر ا جلب کنند. در طول شش هفته، «قمر جواد بجاوا» فرمانده کنونی ارتش پاکستان، دو بار با «مهدی هنردوست» سفیر ایران در پاکستان  دیدار و گفت‌وگو داشت. در واقع روزی که راحیل شریف به سمت فرماندهی انتخاب شد، نماینده ایران در مقر فرماندهی «راوالپیندی»، جایی که ژنرال قمر بتواند به او اطمینان خاطر لازم را برای این که این حرکت هیچ تاثیری بر روابط ایران و پاکستان نخواهد گذاشت بدهد، حضور داشت.

ایران به وجود همه توجیهات پاکستان مبنی بر اینکه این اقدام تنها برای مبارزه با تروریسم است و روابط دو کشور را تخریب نخواهد کرد، ابراز بی‌میلی کرده است. تهران نگران این ابتکار عمل جدید عربستان است. اگر چه عربستانی‌ها مدعی هستند که این ابتکار برای مبارزه با تروریسم است؛ اما ایران نگران است که این کشور با هدف تشدید فرقه‌گرایی از این ائتلاف استفاده کند. هر دو کشور دیگری را به حمایت از گروه‌های نیابتی در یمن، سوریه و عراق متهم می‌کنند.

در این گزارش گفته شده به‌رغم تصمیم پاکستان مبنی بر پیوستن به ائتلاف، اسلام‌آباد نمی‌خواهد طرف یکی از دو گروه را بگیرد. منابع آگاه گفته‌اند که پاکستان برای عربستان روشن کرده که در صورتی که این ائتلاف جنبه فرقه‌گرایی داشته باشد، آن را ترک خواهد کرد.

همزمان، پاکستان به ایران اطلاع داده که حضور راحیل شریف در این ائتلاف باید به فال نیک گرفته شود.

یکی از مقام‌های پاکستانی در گفت‌وگو با این پایگاه خبری گفته که این مساله (اینکه راحیل شریف بخشی از این ائتلاف باشد) هم برای ایران و هم برای پاکستان رویداد خوبی است؛ چرا که راحیل شریف از هیچ ابتکار عملی که به منافع استراتژیک پاکستان آسیب وارد کند حمایت نخواهد کرد و این شامل روابط با ایران نیز می‌شود.

در این گزارش گفته شده با همه این احوال، ژنرال راحیل شریف با چالش‌هایی جدی در خصوص حفظ تعادل در این ائتلاف روبه‌رو خواهد بود. یکی از مقام‌های ارشد عربستانی اخیرا در گفت‌وگو با وال استریت ژورنال گفته بود که ائتلاف نظامی باید علیه گروه‌هایی نظیر حوثی‌ها در یمن موضع گیری کرده و اقدام مشترک انجام دهد.

ناظران و کارشناسان نسبت به اقدام‌های پاکستان برای ایجاد تاثیر محسوس بر اهداف اصلی عربستان از ایجاد این ائتلاف نظامی تردید دارند.

«زاهد حسین» تحلیل‌گر ارشد پاکستانی گفته طرف حساب این به اصطلاح ائتلاف، هنوز مشخص نیست. اگر این یک ارتش دائمی  است، قرار است به چه چیزی اعتراض کند؟ هدفش چیست؟ اگر قرار است با تروریسم مبارزه کند پس چه نیازی به ارتش دائمی هست؟

یکی از مقام‌های ارشد دولت پاکستان تاکید می‌کند که این کشور باید از این ائتلاف نظامی دور بماند، چرا که به منافع پاکستان آسیب وارد می‌شود. او همچنین قویا از تصمیم راحیل شریف برای پذیرش فرماندهی این ائتلاف حمایت کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: