کد خبر: ۷۱۶۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹
تعداد بازدید: ۲۶۸
رییس جمهور در اجلاس بین‌المللی مجمع جهانی شهرهای اسلامی:
رییس جمهور با تاکید بر اینکه "ساختمان ها باید محل آرامش مردم باشد نه ابزار سود آوری"، اظهارداشت: پیدا کردن منابع مشروع و سالم درآمدی برای شهرها ضروری است و دولت آماده همکاری و تهیه لوایح لازم است.
تامین هزینه‌های شهر از مسیر تراکم فروشی، فروش حقوق مردم استبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا ، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در پنجمین اجلاس بین المللی مجمع جهانی شهرهای اسلامی، گفت: تامین هزینه های شهر از مسیرهای نادرست مانند تراکم فروشی، فروش حقوق مردم و نسل‌ها است.

رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه با بیان اهمیت جستجوی راههای ایجاد درآمد مشروع برای شهرها، اظهارداشت: اگر شهرها و شهرداری‌ها نیازمند منابع درآمدی هستند، بایستی به فکر منابع درآمدی سالم برای اداره آنها بود و دولت آماده است با تهیه لوایح لازم برای شهرداری‌ها و اداره شهرها از طریق منابع مشروع اقدام کند.

 روحانی با  تسلیت سالروز شهادت امام موسی بن جعفر(ع) و طلب توفیق از پیامبر(ص) و خاندان رسالت و ائمه هدی(ع)، اظهار داشت: در دنیای امروز موضوع مدیریت شهری و اداره زندگی مردم، بویژه در یک شهر بزرگ، جزو مدیریت‌های سخت و پیچیده است.

رییس‌ جمهور با اشاره به اینکه تمدن‌های بزرگ بشری معمولاً در کنار شهرها بوجود آمده و علم و فناوری و تمدن در شهرهای بزرگ ظهور و بروز پیدا کرده است، گفت: برای درک و فهم تمدن اسلامی، بهترین راه آن است که بعد از مطالعه کتب و آثار گذشتگان به آثار باقیمانده معماری در شهرهای مهم اسلامی و تمدنی که از مشرق زمین، شبه جزیره هندوستان، ساحل مدیترانه و شمال آفریقا و کشورهای مهم خاورمیانه از جمله کشور بزرگ ایران نگاه کنیم.

روحانی خاطر نشان کرد: آثار تمدنی در شهرهای بزرگ و نوع معماری‌ و ساختمان‌های بزرگ این شهرها از مهندسی، ابتکارات، دوستی و برادری میان مردم و استفاده درست از طبیعت در گذشته با انسان سخن می‌گویند.

رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: در آثار بزرگ تمدنی در کشورهای مختلف جهان و از جمله کشورهای اسلامی، ریشه معماری شهرها و ساختمان‌ها از فرهنگ و اعتقادات مردم نشأت می‌گیرد و مساجد، مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به عنوان مرکزیت شهرها، قبل از محله‌های مسکونی مردم، مد نظر بوده است.

 روحانی افزود: مسجد محل اجتماع مردم و جایگاهی است که مردم با هم برای انجام مراسم دینی و فرهنگی‌شان‌ در آنجا شور و مشورت می‌کنند. حتی تصمیم برای دفاع از شهرها از مساجد آغاز می‌شود و مسجد به عنوان مرکز فرهنگی محسوب می‌شود که مردم با آداب و رسوم و مسیر زندگی آشنا می‌شوند.

رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: مدارس و دانشگاه‌ها، معمولاً در کنار مساجد ساخته می‌شوند و مقبره بزرگان دینی، مذهبی و حتی فرهنگی و هنری معمولاً در کنار مساجد ساخته می‌شوند و سپس در کنار این فرهنگ و هویت، اقتصاد ظهور و بروز یافته و بازار ساخته می‌شود و بازار مکانی است که صادرات و واردات، شهری و روستایی و حتی بین کشورها از آنجا آغاز می‌شود و بازار همچنین به عنوان بخشی از مراکز تولیدی فرهنگی و هنری محسوب می‌شود. بنابراین ابتدا فرهنگ و هویت و سپس اقتصاد و اداره آن، شکل می‌گیرد و در کنار فرهنگ، اقتصاد و علم، محل سکونت مردم تشکیل می‌شود و همزمان این مراکز مسکونی با اماکن تولیدی و کشاورزی پیوند می یابند.

دکتر روحانی تصریح کرد: از تمدن گذشته می‌آموزیم که از سوداگری در خانه‌سازی، شهر ایجاد نمی‌شود  و می‌آموزیم که ریشه‌های فرهنگی، اساس شهرسازی است و نحوه معماری‌ها هم به گونه‌ای است که مردم بتوانند، راحت‌تر زندگی کنند، نه آنکه ساختمان‌ها پرسودتر ساخته شود.

رییس‌ جمهور اظهارداشت: ساختمان باید محل سکونت و آرامش مردم باشد و به همین دلیل آن را مسکن نام‌گذاری کردند و در چنین حالتی است که نیازمندی‌های فرهنگی جوانان و نیز نیازمندهای اقتصادی و ارتباطات فرهنگی و اجتماعی مردم، تعریف و تبیین می‌شود.

 روحانی با تأکید بر اینکه متأسفانه در بسیاری از اهداف بلند شهرسازی فاصله ایجاد شده و به مسایل فرهنگی و حتی حریم خصوصی و شرایط اجتماعی مردم، کم‌توجهی می‌شود، گفت: شهرها باید مکانی امن برای همه مردم باشد و نحوه ارتباط مردم در آن به راحتی شکل بگیرد و زنان و کودکان جامعه با کمال امنیت و آرامش بتوانند در آنجا رفت و آمد کنند. لذا قبل از هر چیز امنیت و آرامش شهروندان حائز اهمیت است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: