کد خبر: ۷۱۶۰۶۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
تعداد بازدید: ۱۹۵
محسنی‌اژه‌ای خطاب به روسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها:
معاون اول قوه‌قضاییه خطاب به روسای دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان‌ها گفت: برخی پرونده‌هایی که دارای ابعاد غیر حقوقی مانند سیاسی امنیتی است را ابتدا با مشورت شروع کنید و مسایل پیش رو را درنظر بگیرید و اقدامات پیشگیرانه انجام دهید.
پرونده‌های با ابعاد سیاسی و امنیتی را با مشورت شروع کنید/ ممکن است در آینده با فتنه و فسادهایی روبرو شویمبه گزارش  خبرداغ به نقل از  ایلنا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در گردهمایی روسای کل معاونین اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان گفت: همه ما دو وظیفه داریم؛ یک وظیفه اداری و وظیفه بالاتر از آن وظیفه دینی و انقلابی است که به ملت داریم. من در صبحت‌های دوستان دیدم که به دغدغه مقام معظم رهبری در بحث آسیب‌ها جواب مثبت دادند و همه ذهن‌ها مشغول آسیب‌های اجتماعی شده و به سوی برنامه‌ریزی راجع به این موضوع رفته‌اند.

معاون اول قوه‌‌قضاییه با بیان اینکه نگاه‌ها به آسیب‌های اجتماعی متفاوت است و ممکن است از یک دیدگاه آسیب‌های اجتماعی مسایل امنیتی بوجود آورد و نظام خانواده را تضعیف یا از هم بپاشد ادامه داد:‌ ممکن است به فاصله گرفتن جوان‌ها از نظام منجر شود و مردم و مسئولان را از هم دور کند.

سخنگوی قوه قضاییه با طرح این پرسش که آیا فقط از منظر وظیفه اداری می‌خواهیم به آسیب‌ها نگاه کنیم یا بالاتر، اظهار کرد: ما وظیفه الهی، انسانی و اسلامی داریم و با توجه به اهمیت مسئله، برای آن وقت بگذاریم و ایثار کنیم. اینکه بگوییم فلان مسئولان چه کردند خوب نیست. ما نباید با این دید نگاه کنیم بلکه باید بگوییم این مساله روی زمین مانده در شان مردم نیست و مردم از ما انتظار دارند که کاری کنیم.

او به توجه رهبر انقلاب به آسیب‌های اجتماعی و پیگیری اقدامات مسئولان در این زمینه اشاره کرد و گفت: شورای اجتماعی کشور دستگاه‌های مختلف را رصد و پس از جمع‌بندی موضوعات و اقدامات میدانی، اولویت‌ها را تعیین و نحوه برخورد با آنها را مشخص می‌کنند و وظیفه دستگاه ها را می گویند. ممکن است نقدی بر آن باشد و ایرادی ندارد بگویید.

محسنی‌اژه‌ای به معضل بیکاری در کشور اشاره کرد و گفت: یک مساله مهم اقتصاد مقاومتی، اشتغال است. اگر بیکاری را برطرف کنیم از آسیب‌های اجتماعی تبعی آن توانسته‌ایم جلوگیری کنیم. رابطه‌ای بین بیماری و مواد مخدر وجود دارد. پشت سر بیکاری ممکن است طلاق باشد. اگر شخص شغل داشته باشد حتما بسیاری از طلاق‌ها شکل نمی‌گیرد. اگر بیکاری حل شود جوانان زودتر ازدواج می‌کنند.

معاون اول قوه‌قضاییه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال اشاره کرد و گفت:‌ بدون تردید نمی‌خواهیم قوه قضاییه جایگزین سایر دستگاه‌ها شود. فرهنگی ایجاد شده که هر کاری روی زمین مانده را قوه‌قضاییه باید انجام دهد.

او با بیان اینکه منشاء بیکاری و رفع آن کار دستگاه قضایی نیست، ادامه داد:  ما می‌توانیم با توحه به اهمیت این آسیب و شعار سال تلاش کنیم تا اشتغال تحقق پیدا کند. تولید از مصادیق ایجاد اشتغال است و می‌توانیم در مسیر رفع موانع تولید نقش داشته باشیم و از ظرفیت قوه قضاییه استفاده کنیم و در جهت صحت عمل بانک ها و توزیع نقدینگی مؤثر باشیم. امروز می‌بینید به چه کسانی تسهیلات می‌دهند و کجا صرف می‌شود.

محسنی‌اژه‌‌ای گفت: متاسفانه نقدینگی سرسام‌آور بالا رفته که اگر این نقدینگی در تولید می‌رفت اشکال نداشت. باید در جهت توزیع فرصت‌ها برای آحاد مردم که بتوانند همه استفاده کنند وارد شد تا کسی از رانت مسایل فساد آور و منابع طبیعی در جهت منافع شخصی خود نتواند استفاده کند. ما بطور مشخص در سال ۹۶با قاچاق اعم از کالا ارز و مواد مخدر مبارزه جدی‌تری می کنیم. ما اینجا اختیارات قانونی داریم و وظیفه داریم که عمل کنیم. مسلما قاچاق از ۱۳میلیارد دلار بیشتر است این مقدار قاچاق در اشتغال و تولید ما تاثیر دارد. دادستان‌ها و روسای کل بیشتر توجه کنند و اهتمام ویژه داشته باشید.

او افزود: یک سری از کالای قاچاق باید از بین برود. کالاهای قاچاقی که در داخل تولید می‌شود باید نابود شود نه اینکه وارد چرخه تولید داخل بیاید. پرونده‌ها را باید سریع بررسی کرد و مجازات‌های متناسب داد.

معاون اول قوه‌قضاییه با بیان اینکه کسانی هستند که قانون را دور می‌زنند و زیر دستان خود را نیز آموزش می‌دهند، ادامه داد:‌ اگر مسایل بیشتر بررسی شود فساد مشخص می‌شود. بعضی واقعا ورشکسته نشده‌اند و می‌خواهند قانون دور بزنند و اعلام ورشکستگی می‌کنند که ممکن است ورشکستگی به تقلب باشد.

سخنگوی قوه‌قضاییه ادامه داد: افرادی هستند که در مسیر تولید سنگ‌اندازی می‌کنند. در پیچ و خم‌های اداری فساد بوجود می‌آید.

اژه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت پیشگیری تاکید کرد و با بیان اینکه مشکلاتی در قانون پیشگیری و اجرای برخی بخش‌های آن وجود دارد، اظهار کرد: باید با توجه به امکانات و مقدورات اولویت‌بندی کنیم و ببینیم کجا مترکز بشویم. برای پیشگیری سرمایه خود را روی ده‌ها و صدها موضوع پخش نکنیم که در آخر هم موفق نباشیم. مبارزه با فساد هزینه دارد. یکی از این هزینه‌ها فشارهای وارده به قوه است. برای من روشن است که دلیل این فشار ها مؤثر بودن کار ما است. ما در حال برخورد با دانه درشت‌ها هستیم.

معاون اول قوه‌قضاییه به حوادث سال  ۸۸ اشاره کرد و گفت: آگر در آن زمان با فتنه مبارزه قاطع کردید این مبارزه برای فتنه‌گران بازدارنده است. اگر آن روز نمی‌ایستادید امروز آسیب بیشتر بود. آن روز با قدرت ایستادید که امروز فتنه‌گران جرات نمی‌کنند.

او افزود: افرادی که در فضای مجازی کار می‌کنند وابسته به سرویس خارج هستند و ممکن اطلاع نداشته باشند اما قطعا حامی انها سرویس خارجی است. مدیران برخی کانال های  تلگرامی دستگیر شدند و شش نفر آنها در بازداشت هستند اما شاهد بودیم باز ظرف چند ساعت این کانال‌ها بالا بودند و مطلب در آنها منتشر می‌‌شد.

محسنی‌اژه‌ای خطاب به روسای دادگستری‌ها و دادستان های مراکز استان‌ها گفت: در مبارزه با هجمه قرار می‌گیرید. برای مبارزه با فساد کوتاه نیایید و ممکن در آینده با فتنه و فسادهایی روبرو شویم. امروز کشور ما امن‌ترین کشور منطقه است ولی ممکن است دشمن اقداماتی کند .

معاون اول قوه‌قضاییه گفت:‌ما از بخش خصوصی و فعالان اقتصادی که فعالیت سالم دارند حمایت می‌کنیم. برخی پرونده‌هایی که دارای ابعاد غیر حقوقی مانند سیاسی امنیتی است را ابتدا با مشورت شروع کنید و مسایل پیش رو را درنظر بگیرید و اقدامات پیشگیرانه انجام دهید. بسیاری از پرونده‌ها که ابعاد صرف حقوقی نیست با مشورت بررسی کنید و اختیار تمام کار بر عهده یک بازپرس نباشد و تا می شود از هزینه‌ها کم کنید.

او تاکید کرد: در مورد بررسی پرونده‌های مهم باید چند بار اطلاع رسانی شود. گاهی اوقات یکبار اطلاع رسانی راجع به یک پرونده کافی نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: