کد خبر: ۷۱۵۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۷
تعداد بازدید: ۳۸۷
مسئول آموزش کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو سازمان غذا و دارو گفت: دختر ۱۷ ساله‌ای به‌ علت مصرف غیرمنطقی و خودسرانه آنتی‌بیوتیک دو کلیه‌اش را از دست داد.
دختر ۱۷ ساله به‌ علت مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک دو کلیه‌اش را از دست دادبه گزارش خبرداغ ، نوشین محمدحسینی، مسئول آموزش کمیته تجویز و مصرف منطقی داروي سازمان غذا و دارو  با اعلام این خبر گفت: در کشور ما دارو به شکل غیرمنطقی مصرف می‌شود. این بدان معنا نیست که دارو را از داروخانه‌ها یا برخی دوستان تهیه کنیم بلکه بدان معنا است که علامتی از یک بیماری در مشخص می‌شود و پس از آن بدون مراجعه به پزشک و تنها با مشورت دوستان شروع به مصرف دارو می‌کنیم و به خودمان اجازه می‌دهیم که به دیگران هم مشاوره بدهیم.

مسئول آموزش کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو در همین خصوص ادامه داد: متاسفانه بارها دیده شده که بیمار به پزشک خود پیشنهاد می‌دهد که چه قرصی مصرف کند، اما برخی مواقع در میزان مصرف داروها دست می‌بریم و داروها را منطقی مصرف نمی‌کنیم. در بسیاری از مواقع فرد بیمار نمی‌پذیرد که بیمار است، به خصوص بیماران اعصاب و روان که از برچسب این بیماری فرار می‌کنند؛ این بیماران با دقت نکردن به هشدارها پس از مدتی به وضعیت بحرانی می‌رسند که باید بستری شود.

محمد حسینی در ادامه به بیماران فشار خون و دیابت اشاره کرد و افزود: نیمی از بیماران فشار خون و دیابت از بیماری خود اطلاع ندارند و برخی هم با قطع خودسرانه دارو به تشدید شدن بیماری خود کمک می‌کنند. در آخرین پژوهشی که از مراکز بیماران دیابتی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که حدود ۶۰ در صد از بیماران دیابتی کسانی هستند که داروهای خود را به درستی مصرف نکرده‌اند.

وی با اشاره به برخی داروها که در کشور به صورت غیرمنطقی مصرف می‌شود، گفت: ما در مصرف داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، انواع مسکن‌ها و برخی از آرام‌بخش‌ها بسیار غیرمنطقی عمل می‌کنیم. به خصوص مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها که به صورت خودسر انجام می‌شود و همچنین در بسیاری از موارد مصرف بدون مشورت با پزشک معالج قطع می‌شود.

محمد حسینی در این خصوص ادامه داد: یک دختر ۱۷ ساله که به دلیل آلودگی سرویس بهداشتی محل کار خود مبتلا به بیماری کلیه شده بود به دستور پزشک آغاز به مصرف آنتی‌بیوتیک کرده بود، ولی این دارو را به صورت خودسرانه مصرف و استفاده از آن را قطع کرد و در نهایت هم هر دو کلیه خود را از دست داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: