کد خبر: ۷۱۵۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
تعداد بازدید: ۳۵۰
٢٤ فروردین، استادیوم آزادی، سالن سه‌‌هزار‌نفری بسکتبال؛ سالنی که دور تا دور آن را افتخارات و قهرمانی‌های مردان ایران پر کرده؛ اما هیچ نام و نشانی از زنان بسکتبالیست در آن نیست.
گام بلند بانوان بسکتبالیست برای حضور در میادین جهانیبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه شرق: ٢٤ فروردین، استادیوم آزادی، سالن سه‌‌هزار‌نفری بسکتبال؛ سالنی که دور تا دور آن را افتخارات و قهرمانی‌های مردان ایران پر کرده؛ اما هیچ نام و نشانی از زنان بسکتبالیست در آن نیست. زنانی که فعالیت آنها بعد از انقلاب تنها به حضور در مسابقات داخلی محدود شده و تنها برای بازی‌های لیگ به این سالن می‌آیند؛ اما حالا روح تازه‌ای درون این زنان دمیده شده. آنها روز پنجشنبه به این سالن آمده بودند تا حقشان را از بسکتبال دنیا بگیرند. صدها زن و دختر جوانی که می‌گفتند حجاب برایشان محدودیت نیست و می‌خواهند پابه‌پای دیگر بانوان بسکتبالیست خارجی، در میادین مختلف شرکت کنند. چنان شور و غوغایی در سالن مسابقات به‌ پا کرده بودند که حتی «لوبومیر کوتلوا»، ناظر فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) را هم به وجد آورده بودند.

فریادهای بی‌امانی که یک‌صدا می‌گفتند: «مستر لوبو! حمایت! حمایت!».

پریروز روز مهمی برای ورزش بانوان ایران بود؛ روزی که دو تیم بسکتبال گاز تهران و کوشا سپهر سبلان در یک دیدار نمادین در حضور «لوبومیر کوتلوا» با حجاب کامل با هم مسابقه دادند تا راه خود را برای شرکت در رقابت‌های آسیایی و جهانی باز کنند.

اواخر شهریور سال ٢٠١٤ بود که فیبا ممنوعیت حجاب برای بانوان محجبه را لغو و اعلام کرد فرصت دو ساله‌ای در اختیار کشورهاي مسلمان قرار می‌دهد تا حجاب آنها را در مسابقات مختلف برای تأیید بررسی کند. به‌این‌صورت که این کشورها پوشش‌های مد‌نظرشان را به فیبا ارائه دهند تا تصمیم نهایی را بگیرند. با پایان سال ٢٠١٦، این مهلت دو‌ساله هم به پایان رسید و فدراسیون بسکتبال الگوی پیشنهادی خود را برای فیبا ارسال کرد.

الگویی که سران فدراسیون جهانی تقریبا با آن موافقت کردند؛ اما به قسمتی که ناحیه سروگردن را می‌پوشاند، ایراد گرفتند و خواستار برطرف‌کردن نواقص آن شدند. فیبا معتقد است چون بسکتبال یک بازی هجومی است و به دلیل کشیدن بازیکنان از سوی همدیگر، پوشاندن ناحیه گردن احتمال خطر خفگی را در حین بازی به همراه دارد.

اما بانوان بسکتبالیست کشورمان در این دیدار نمادین، با همان لباس ارسالی به فیبا بدون هیچ آسیب و مشکلی رقابتی تماشایی با هم داشتند.

رقابت دو تیم برتر لیگ بسکتبال بانوان با این پوشش برای ناظر فدراسیون جهانی هم آن‌قدر جذاب بود که چهره خندان و تشویق‌های او از ابتدای این دیدار همه را امیدوار کرد گزارشی کاملا مثبت از حجاب ایرانی‌ها به فیبا بدهد. طوری که او بعد از کوارتر دوم بازی مقابل همه خبرنگاران حاضر شد و با امیدواری زیادی از گرفتن مجوز حجاب برای زنان بسکتبال ایران حرف زد: «سال‌هاست بسکتبال ایران را دنبال می‌کنم. بسکتبال یک رشته ورزشی زیبا برای همه، هم مردان و هم زنان است. هدف فدراسیون جهانی بسکتبال این است همه مردم بسکتبال بازی کنند نه اینکه به دلایلی نتوانند به این ورزش رو بیاورند.

با توجه به این موضوع به این نتیجه رسیدیم باید با حضور بانوان محجبه در رقابت‌های بین‌المللی موافقت شود. اینکه بانوان در ایران می‌توانند بسکتبال را با پوشش بازی کنند، خیلی مهم است. باید از رئیس فدراسیون ایران به خاطر تلاش‌ها و پیگیری‌هایی که در‌این‌زمینه داشته است، تشکر کرد.

خوشحالم این امکان به وجود آمده تا احتمال تغییر قوانین در رابطه با پوشش بانوان وجود داشته باشد؛ اما نباید فراموش کرد در این رابطه باید تابع قوانین بود. با همه اینها باید بگویم خیلی بیشتر از همیشه این احتمال و شانس وجود دارد که پوشش بانوان بسکتبالیست محجبه تأیید شود و آنها بتوانند با این شرایط در میادین بین‌المللی حاضر شوند».

تصمیم نهایی با الگوی پیشنهادی زنان بسکتبالیست ایرانی قرار است اردیبهشت‌ در نشست مسئولان فدراسیون جهانی بسکتبال گرفته شود؛ اتفاقی که اگر به وقوع بپیوندد، نه‌تنها برای بانوان ایرانی بلکه برای تمام بانوان کشورهای مسلمان اقدامی رو به جلو خواهد بود.

موضوعی که «لوبومیر» هم به آن اشاره می‌کند: «ما درباره یک کشور خاص حرف نمی‌زنیم بلکه تأکیدمان روی اصول است. مهم این است که بانوان مسلمان از هر کشوری با تغییر قوانین بتوانند در میادین بین‌المللی به صورت محجبه حاضر شوند».

تاکنون به‌جز ایران هیچ کشور مسلمانی رسما الگویی را به فیبا ارائه نداده و تنها ایران در این مسیر فعالیت پررنگی داشته است.

آمریکایی‌ها در پی اعطای این مهلت دوساله تنها درباره حضور‌نداشتن بانوان محجبه در مسابقات رسمی اعتراض کردند. در پی این موضوع نیز لبرون جیمز، بسکتبالیست مشهور و بنام این کشور، حمایت خود از زنان مسلمان را در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد.

تلاش فدراسیون یا پیگیری‌های وزارت ورزش

گرفتن مجوز حضور بانوان بسکتبالیست کشورمان در میادین بین‌المللی، اگرچه در حال گذراندن مسیر خوبی است؛ اما باید گفت مسئولان فدراسیون بسکتبال اگر قدری پیگیر‌تر بودند، می‌توانستند این روز را زودتر از این ببینند. مهلت دوساله فیبا به ایران برای ارائه لباس، در حالی رو به پایان بود که دختران بسکتبالیست، امید به حضور در مسابقات رسمی را ازدست‌داده بودند. تنها اقدامی که در این دو سال انجام شد، یک اردوی مشترک بود که با تیم ملی ترکیه در این کشور انجام شد.

نزدیک‌شدن به اتمام این مهلت، در حالی با آمدن مسعود سلطانی‌فر، وزیر جدید ورزش‌و‌جوانان هم‌زمان شد که با نامه‌نگاری او با فیبا و البته تلاش‌های معاونت جدید بانوان این وزارتخانه، یکباره همه چیز تغییر کرد و این پرونده دوباره به جریان افتاد.

فریبا محمدیان، معاون امور بانوان وزارت ورزش‌و‌جوانان، می‌گوید: «ما دنبال به‌تصویب‌رساندن لباس تخصصی بانوان مسلمان در فدراسیون جهانی بودیم؛ به همین علت از زمانی که وزیر ورزش‌و‌جوانان در همین رابطه نامه‌ای به فدراسیون جهانی بسکتبال ارسال کرد، با همکاری فدراسیون بسکتبال ایران حوزه ستادی در وزارت ورزش تشکیل شد تا این لباس به تأیید مسئولان فیبا برسد. در وزارت ورزش، کارگاه تخصصی وجود دارد که طراحان لباس و نمایندگان فدراسیون نیز عضو آن هستند، این کارگاه فقط برای بسکتبال نیست و در رابطه با پوشش ورزشکاران دیگر رشته‌ها نیز فعالیت دارد. مسئولان جهانی بسکتبال در رابطه با الگوی پیشنهادی برای پوشش بانوان محجبه، نگران ایمنی آن هستند. البته الگویی که از سوی بسکتبال ایران به «فیبا» ارسال شده، هیچ مشکلی از نظر ایمنی ندارد و بانوان می‌توانند بدون هیچ مشکلی از آن در جریان بازی استفاده کنند. به‌طورکلی و با توجه به اقدامات انجام‌شده، فکر می‌کنم به احتمال زیاد الگوی پیشنهادی تصویب شود».

گفتنی است دیدار نمادین روز پنجشنبه دو تیم لیگ برتری بسکتبال بانوان با نتیجه ٧٥ بر ٦٠ به نفع تیم کوشا سپهر سبلان، تیم قهرمان لیگ ۹۵ کشور، به پایان رسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: