کد خبر: ۷۱۲۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۸
تعداد بازدید: ۵۸۳
در آستانه فرارسیدن نوروز گروهی از ایرانیان و روس ها همراه شماری از فعالان فرهنگی و هنری افغانستان، جمهوری آذربایجان و تاجیکستان، سفره هفت سین را در خانه فرهنگ گایداروتس مسکو برپا کردند.
هفت سین در خانه فرهنگ مسکو پهن شدبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایرنا ،  در آستانه فرارسیدن نوروز گروهی از ایرانیان و روس ها همراه شماری از فعالان فرهنگی و هنری افغانستان، جمهوری آذربایجان و تاجیکستان، سفره هفت سین را در خانه فرهنگ گایداروتس مسکو برپا کردند.
 
در این مراسم که شامگاه شنبه برگزار شد، شماری از مسئولان خانه فرهنگ گایداروتس، ایرانیان و همچنین شهروندان دیگر کشورهای شریک در برنامه حضور داشتند.
اجرای برنامه های فرهنگی هنری از جمله موسیقی، آرزوی سلامتی همگانی و همخوانی نوروزی به زبان فارسی از جمله برنامه های اجرا شده در آئین پهن کردن سفره هفت سین بود.

ایوان ایوانویچ موسیقی دان روس و مدیر فرهنگی منطقه مرکزی مسکو در این مراسم نوروز را همزاد بهار، ریشه گرفته در ایران کهن و یک آئین ارزشمند خواند و گفت که این سنت در حال جهانی شدن است و حتی کشورهایی که دور از فرهنگ پارسی هستند، از آن تاثیر گرفته اند.

وی افزود: سخن گفتن از نوروز ویژه یک مناسبت زمانی یا جغرافیایی نیست، بلکه فرهنگی مربوط به طبیعت جهانی است که پارس ها آن را بنیاد گذاشته و به همه جهانیان تقدیم کرده اند.

خانم رینا رستمی نماینده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در سخنان خود گفت که نوروز

نشانه مهربانی طبیعت و دوستی انسان ها است که از قرن ها پیش تاکنون هر روز بیشتر جلوه گری می کند.

حمیدرضا دادو مجری این برنامه فرهنگی و سرپرست کنسرت مهربانان نیز در حاشیه مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: طرح اولیه برگزاری آئین هفت سین تک کشوری و فقط برای ایرانیان تنظیم شده بود، ولی با توجه به استقبال فعالان فرهنگی و هنری کشورهای دیگر به صورت چند کشوری برگزار شد تا جنبه بین المللی آن نشانه گستردگی فرهنگ پارسی باشد.

وی اظهار کرد: دلیل این تاکید، افزون بر اشتراک های تاریخی و تمدنی و همچنین پیشینه پیوستگی سرزمینی، جایگاه والای نوروز است که هر ساله در کشورهای مختلف با شکوه تر برگزار می شود.

دادو در پایان تاکید کرد: حضور نمایندگان مردمی پنج کشور با انگیزه شخصی و خودجوش نشان می دهد، ملت های منطقه مشترکات فرهنگی و اجتماعی زیادی دارند که برای آنها ارزش زیادی نیز قائل هستند و از هر فرصتی هم برای پاسداشت این همگرایی استفاده می کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: