کد خبر: ۷۱۱۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
تعداد بازدید: ۳۹۳
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به دلیل بارگذاری بسیار سنگین صنعت در تهران، ردپای اکولوژیک و کربن تهران بسیار بالا است.
ابتکار: ردپای کربن استان تهران بسیار بالاستبه گزارش خبرداغ به نقل از سایت اطلاع‌رسانی محیط زیست استان تهران (سامات)، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بازدید از مرکز مانیتورینگ پایش آلودگی هوا استان تهران که عصر امروز صورت پذیرفت ضمن تقدیر از تلاش کارشناسان برای پایش مضاعف و پایش کنترلی صنایع استان تهران، گفت: به دلیل بارگذاری بسیار سنگین صنعت در شهر و استان تهران، این اقدام بسیار ارزشمند است.

وی افزود: ردپای اکولوژیک و کربن استان و شهر تهران بسیار بالا است و به همین دلیل پایش و کنترل شرایط بسیار ضروری است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه به رغم همه تلاش‌های صورت گرفته برای تبادل اطلاعات صنایع با وزارت صنعت، معدن و تجارت و همکاری‌های صورت گرفته در این زمینه، به دلیل کمبود و نقص اطلاعات دقیق در این حوزه، پایه اطلاعات ما در خصوص صنایع شهر و استان تهران همچنان دارای نواقصی است و از این رو هم سازمان حفاظت محیط زیست مصمم شد به صورت مستقیم نسبت به پایش و تکمیل اطلاعات صنایع فعال در شهر و استان تهران اقدام کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: به دلیل تأثیر مستقیم نوع فعالیت صنایع در کیفیت و شرایط هوا، آب، خاک و مدیریت پسماند، اصلاح ساختار و ساماندهی فعالیت صنایع در دستور کار قرار گرفت.

ابتکار، آلودگی‌های نوین ناشی از فعالیت ناپایدار صنایع همچون آلودگی بو را از دیگر دلایل تأکید بر لزوم ساماندهی صنایع برشمرد و گفت: به طور نمونه به ویژه در هنگام شب، بوی نامطبوعی که در مسیر فرودگاه امام خمینی به مشام می‌رسد بسیار آزار دهنده است.

معاون رئیس جمهور ضمن تأکید بر اهمیت مدیریت پسماند در حوزه‌های مختلف بیمارستانی، صنایع، نخاله‌های ساختمانی و سایر بخش‌ها، تصریح کرد: پایش ضربتی صنایع تهران می‌تواند منجر به تکمیل اطلاعات پایه‌ای از فعالیت صنایع مختلف در این حوزه‌ها شود تا در تعامل با این واحدها و سایر دستگاه‌های مرتبط بتوانیم برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی و اقدام نماییم تا مشکلات تقلیل پیدا کند و شرایط محیط زیستی استان را کمی ارتقاء و بهبود بخشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اینکه ظرف ۷۱ روز موفق شدیم ۳ هزار واحد صنعتی را به صورت کنترلی پایش کنیم و اطلاعات آن را ثبت کنیم، اقدامی بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است که باید تداوم پیدا کند.

وی افزود: این اقدام قطعاً در بهبود پارامترهای مختلف محیط زیستی خصوصاً ارتقاء شاخص مهم کیفیت هوا بسیار مؤثر خواهد بود و البته پایش شبانه صنایع به دلیل فعالیت‌های غیرمجازی که صنایع شب هنگام انجام می‌دهند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

این مقام مسئول با یادآوری مصوبه شورای شهر تهران در خصوص تکلیف و وظیفه شهرداری‌ها برای ساماندهی مشاغل و کارگاه‌های صنعتی به ویژه در محدوده شهر تهران، خاطرنشان کرد: این مصوبه که خاص ساماندهی صنایع شهر تهران است، موضوع مکان یابی صنایع، نوع فعالیت و آلودگی‌های ناشی از صنایع با نگاه ویژه به دو منطقه ۲۱ و ۴ را در بر می‌گیرد.

ابتکار با اشاره به بازدید ماه گذشته خود از شهرستان ۷۰۰ هزار نفری پاکدشت استان تهران، گفت: تنها دو هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی در پاکدشت فعال است.

معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع رودخانه‌ها به عنوان شریان‌های حیات، اظهار کرد: ایران از جمله کشورهایی است که مسئله رودخانه‌ها برای آن بسیار اهمیت دارد ولی متأسفانه غفلت‌های صورت گرفته در این خصوص و عدم یکپارچه نگری در این حوزه منجر به آسیب‌های زیادی برای رودخانه‌های کشور شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط خاص استان تهران و تعارضات و تخلفات صورت گرفته در مناطق حفاظت شده، موضوع مناطق حفاظت شده و مباحث مرتبط با آن همچون پایش، کنترل و نظارت از اهمیتی ویژه برخوردار است.

وی ضمن مرور برخی صبحت‌های صورت گرفته در جلسه شورای عالی محیط زیست که روز گذشته به ریاست رئیس جمهوری تشکیل شد، همچنین صحبت‌های امروز خود در حاشیه هیئت دولت با وزیر راه و شهرسازی، اظهار کرد: مسئله تصرف‌های صورت گرفته در پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده استان تهران، همچنین ضرورت اجرای مصوبه دولت در این خصوص، از جمله محورهای مهم گفتگوهای دیروز و امروز بود.

این مقام مسئول در خصوص همکاری مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ساماندهی و مدیریت پسماندهای پزشکی، گفت: به زودی دستورالعمل مشترکی برای ساماندهی پسماندهای مراکز پزشکی، درمانی و بیمارستانی تدوین و ابلاغ خواهد شد که کمک بزرگی برای ساماندهی ۷ هزار واحد درمانی و پزشکی شهر تهران هم هست.

ابتکار ضمن تأکید بر ضرورت ارائه آموزش‌های محیط زیستی به تمامی گروه‌های مخاطب محیط زیست در جامعه، تصریح کرد: پزشکان و مراکز درمانی و پزشکی، صاحبان رستوران‌ها و از جمله گروه‌های ضروری هستند که باید از آموزش‌های محیط زیستی بهره‌مند شوند و این آموزش‌ها حتی می‌تواند موضوع اتلاف غذا که این روزها در قالب کمپینی از سوی نهادهای مدنی نیز مورد پیگیری قرار گرفته است را دربر گیرد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: برخی سؤال می‌کنند که اسراف غذا چه ارتباطی با محیط زیست دارد. باید بگویم وقتی یک سوم مواد و محصولات غذایی از مزرعه تا سفره، از بین می‌رود و به پسماند تبدیل می‌شود، در حوزه آب، به معنای هدر رفت حدود ۲۷٫۵ میلیارد مترمکعب آب، فرسایش و آلودگی بیشتر خاک یا تولید پسماند بیشتر است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پایش صنایع تهران در تعطیلات نوروزی نیز ادامه خواهد داشت، ابراز امیدواری کرد: با ارتقاء سرعت و کیفیت کار طی سال آینده، در دولت یازدهم به هدف گذاری پایش ۱۰ هزار واحد صنعتی دست پیدا کنیم و اقدام قانونی و نتیجه بخشی در این خصوص داشته باشیم.

وی گفت: قطعاً این اقدام‌ها نتیجه بخش است و به همین دلیل در زمینه کاهش آلودگی هوا در دولت یازدهم با همکاری فرابخشی و اراده جدی دولت و رئیس جمهوری موفق شدیم به رغم همه مشکل‌ها از جمله طوفان‌های گرد و غباری که گاهی به تهران هم می‌رسد، تردد ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار وسیله نقلیه اعم از موتورسیکلت، مینی بوس، اتوبوس و سایر وسایط نقلیه، بهبود کیفیت هوا را شاهد باشیم. به طوریکه در کلانشهر تهران شاهد افزایش ۷۰ روز سالم و پاک نسبت به سال ۹۲ هستیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: روند بهبود کیفیت هوا نه تنها در تهران بلکه در تعداد دیگری از کلانشهرها همچون اصفهان و شیراز نیز بسیار امیدوار کننده است و اگرچه همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم اما دستاوردها نباید نادیده گرفته شوند زیرا برنامه‌های مقابله با آلودگی هوا، برنامه‌هایی بلند مدت و مستمر است.

واحدهای صنعتی، معدنی و کارگاهی مکلف به رعایت شاخص‌ها و استانداردهای محیط زیستی هستند

ابتکار پس از این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: طی ۷۱ روز گذشته، شاهد انجام پایشی مضاعف در تهران هستیم به طوری که یازده گروه در یازده محور مختلف استان تهران مشغول پایش واحدهای مختلف صنعتی و کارگاهی در پارامترهای مختلف همچون هوا، آب، فاضلاب و پسماند هستند.

وی با بیان اینکه تا کنون و از ۳ هزار واحد پایش شده، ۸۰۰ واحد اخطار دریافت کرده‌اند، افزود: قالب واحدهایی که اخطار دریافت کردند، برای رفع آلودگی محیط زیستی خود اقدام کرده‌اند ولی ۱۴۶ به دلیل عدم همکاری یا عدم توانایی در رفع آلودگی محیط زیستی به مراجع قضایی معرفی شدند.

معاون رئیس جمهور ضمن تأکید بر ضرورت استمرار این نوع پایش، تصریح کرد: حق مردم تهران است که در محیطی سالم زندگی کنند و واحدهای صنعتی، معدنی و کارگاهی نیز مکلف و موظف به رعایت شاخص‌ها و استانداردهای محیط زیستی هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری اقدام دولت یازدهم برای ارتقاء حدود مجاز واحدهای صنعتی در سال ۹۵، خاطرنشان کرد: رعایت دقیق این حدود مجاز از جمله الزامات فعالیت واحدهای صنعتی است. اگرچه در مجموع همکاری خوبی با واحدهای صنعتی داریم ولی اجرای این حدود و استانداردها الزامی است.

ابتکار با بیان اینکه پایش صنایع در تعطیلات نوروزی نیز ادامه خواهد داشت، گفت: به دلیل چالش‌های جدی محیط زیستی تهران به ویژه موضوع آلودگی هوا، پایش شبانه صنایع نیز از سال آینده به صورت مستمر اجرایی خواهد شد.

معاون رئیس جمهور ضمن اشاره به اهتمام ویژه دولت یازدهم به موضوع بهبود کیفیت هوا در کشور، گفت: همزمان با آغاز به کار دولت یازدهم با مشکلات حاد آلودگی هوا در کشور به ویژه در هشت کلانشهر مواجه بودیم به نحوی که تعداد روزهای زیادی از سال، شاهد هوای ناسالم بودیم و در همین تهران تا ۱۵ اسفند سال ۱۳۹۲ تنها ۱۹۶ روز هوای سالم و پاک داشتیم اما این آمار پس از اقدام‌های صورت گرفته در دولت یازدهم که حدود ۴۰ پروژه با همکاری سایر دستگاه‌ها را در بر می‌گیرد، در سالجاری به ۲۶۶ روز سالم و پاک تا ۱۵ اسفندماه رسیده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سایر کلانشهرهای کشور هم در شیراز هیچ روز ناسالمی به ثبت نرسیده و در اصفهان نیز شاهد افزایش سه برابری روزهای سالم و پاک بودیم.

وی خاطرنشان کرد: البته به دلیل اینکه برنامه مقابله با آلودگی هوا در تمام جهان برنامه‌هایی بلند مدت و مستمر است، همچنان تا نقطه مطلوب فاصله داریم ولی خوشبختانه دولت یازدهم و به ویژه رئیس جمهوری برای بهبود کیفیت هوا در کشور بسیار مصمم است و گام‌های بسیار خوبی نیز در این زمینه برداشته شده است و ادامه خواهد داشت.

معاون رئیس جمهور ضمن اعلام آمادگی کامل تمامی واحدهای سازمان حفاظت محیط زیست سراسر کشور برای مقابله با تخلف‌ها و تخریب‌های احتمالی در ایام تعطیلات نوروزی در محیط زیست، گفت: در کنار کشیک مستمر و بازرسی مداوم کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست، شبکه‌های اجتماعی مرتبط و سامانه ارتباط تلفنی ۱۵۴۰ نیز برای اعلام تخلف‌های احتمالی و دریافت گزارش‌های مردمی در این خصوص، فعال خواهد بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: از تمام مردم ایران دعوت و درخواست می‌کنیم تا اط بیعت و محیط زیست کشور به عنوان ثروت عمومی که متعلق به تمامی مردم و نسل‌های کنونی و آتی است، در ایام عید و در تمام سال حفاظت و حراست کنند.

وی، رها کردن زباله در طبیعت را رفتاری خلاف قانون و دون شان ایرانیان دانست و از آن‌ها خواست از تخریب و آلودگی محیط زیست به هر طریقی همچون روشن کردن آتش در مناطق جنگلی، مراتع و بیشه زارها، تخریب و شکستن شاخه درختان، قطع درختان، آلودگی آب‌ها و رودخانه‌ها، ورود خودرو به عرصه‌های بکر طبیعی، شکار، سرعت بالا در جاده‌ها به ویژه در محل‌های تلاقی زیستگاهی حیات وحش و جاده‌ها پرهیز کنند.

ابتکار در خصوص دستاوردهای محیط زیستی دو سال ۹۵ نیز با اشاره به برگزاری جشنواره‌ها و اقدام‌های مختلف فرهنگی و آموزشی همچون جشنواره حقوق شهروندی، فیلم سبز و حضور گسترده سینماگران در عرصه ارتقاء آگاهی محیط زیستی مردم، فعالیت گسترده تشکل‌های محیط زیستی برای ارتقاء آگاهی محیط زیستی مردم، گفت: علاوه بر این‌ها در سال ۹۵ بر اساس تلاش‌ها و اراده دولت یازدهم، شاهد بهبود تدریجی وضعیت دریاچه ارومیه و افزایش تراز دریاچه بودیم به رغم اینکه بارندگی‌های مناسبی را امسال در آن منطقه شاهد نبودیم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در خصوص تالاب‌ها نیز شاهد اقدام‌های بسیار خوبی بودیم به طور نمونه شاهد آبگیری ۷۰ درصدی تالاب هورالظعیم و رهاسازی ۴ میلیارد مترمکعب آب برای احیاء تالاب هورالعظیم وارد شده و این روند ادامه دارد. در خصوص شادگان، بختگان، هامون، انزلی و بسیاری دیگر از تالاب‌های ارزنده کشور نیز برنامه مدیریت زیست‌بومی این تالاب‌ها نهایی شده و برای نخستین بار در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها، ردیف اعتباری برای آن‌ها به تصویب رسیده است و برخی از آن‌ها همچون احیاء تالاب انزلی در حال اجرا است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در خصوص تالاب بین‌المللی هامون نیز نیازمند همکاری بین‌المللی به ویژه همکاری کشور همسایه افغانستان هستیم که در حال رایزنی و پیگیری است زیرا موضوع حفظ و احیاء تالاب‌ها از جمله اولویت‌های دولت یازدهم است و در سال ۱۳۹۶ نیز برنامه‌های این حوزه با قوت ادامه خواهد داشت.

وی گفت: از دیگر دستاوردها هم تدوین و ابلاغ برنامه عمل حفاظت گونه‌ها حیات وحش است؛ که در نخستین گام، شش گونه حیات وحش را دربر گرفته است.

ناصر مهردادی مدیرکل حفاظت محیط زیست نیز در جلسه بررسی طرح ویژه گشت و پایش محیط زیست استان تهران که ظهر امروز با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در محل اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران برگزار شد با اشاره به اینکه از اجرای این طرح تا کنون، نزدیک به ۳ هزار واحد صنعتی، خدماتی و معدنی در استان تهران طی ۷۱ روز کاری پایش شده است، گفت: از این تعداد نزدیک به ۸۰۰ واحد، اخطار و یا توقف عملیات داده شده است.

وی افزود: با پیگیری انجام شده از این تعداد، ۱۴۶ مورد به مراجع قضایی معرفی شده‌اند که موضوع تخلفات آن‌ها از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران اظهار کرد: تعداد گشت‌های انجام شده در این مدت نیز ۴۰۲ مورد بوده و از ۴۲ واحد نمونه برداری خروجی هوا و از ۱۷۳ واحد نیز نمونه برداری پساب تولیدی برداشت شده است.

مهردادی تصریح کرد: بر اساس بررسی انجام شده حدود ۸۳ درصد واحدهای مذکور فضای سبز ناکافی داشته که این موضوع نیز بررسی و پیگیری خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: