کد خبر: ۷۱۰۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۷
تعداد بازدید: ۵۳۳
کارشناس پزشکی قانونی گفت: هیچ قرص و داروی شناخته شده رسمی و بدون عارضه برای لاغری وجود ندارد.
قرصی برای لاغری نداریم!کمتر از یک ماه پیش خبری منتشر شد که نشان می داد تازه عروسی در اثر خوردن قرص لاغری که تبلیغات آن را در ماهواره دیده و از همان طریق تهیه کرده، پیش از مراسم جان خود را از دست داده است. انتشار این خبر و صدها خبر مشابه هنوز نتوانسته اثر اینگونه تبلیغات غیرمجاز را کم کند و در این بین، جای خالی آگاهی بخشی به متقاضیان این محصولات خالی به نظر می رسد.

در همین رابطه دکتر محمدرضا قدیرزاده، کارشناس پزشکی قانونی می گوید: چیزی که به اسم قرص لاغری عرضه و مصرف می شود حاوی مواد شیمیایی است که این قرص ها دو دسته هستند.

او ادامه داد: یک سری از این قرص ها که در ماهواره نیز تبلیغ می شود با عناوین سوپر اسلیم یا هایپر اسلیم عرضه می شود و عنوان می شود که صددرصد گیاهی است و از مراکز علمی کانادا و آمریکا تضمین دارد در حالی که در بررسی های ما در پزشکی قانونی مشخص شد علی رغم ظاهر گیاه مانند و حتی و بو و طعم گیاهی آن ها این دارو به هیچ وجه گیاهی نیست.

به گفته این کارشناس داروهای لاغری ماده ای به نام سیبو ترامین دارند که این ماده از سال 2010 در اروپا و آمریکا به علت عوارض قلبی و عروقی و سکته ممنوع شده اما در کپسول های لاغری که تبلیغ می شود و در برخی از عطاری ها به عنوان داروی گیاهی فروخته می شود وجود دارد.

قدیرزاده در مورد عوارض این داروها گفت: این قرصها عوارضی همچون سردرد، بی خوابی، خشکی دهان، بی اشتهایی و عوارض قلبی مثل تپش، افزایش فشار خون و درد قفسه سینه دارند که مصرف این کپسول ها کاهش اشتها و تهوع، درد شکم و سوء هاضمه و مشکلات کبدی و عصبی مثل عصبانیت، استرس، افسردگی و تحریک پذیری را به دنبال دارد.

این کارشناس پزشکی قانونی ادامه داد: این داروها در کشور ما هم جزو داروهای ممنوعه هستند و از وزارت بهداشت مجوز ندارند چرا که آمفتامین محسوب می شود و عوارضی شبیه روانگردان ها ایجاد می کند.

قدیرزاده به تشریح دسته دوم داروهای لاغری پرداخت و گفت: دسته ی بعد داروهای لاغری ای هستند که در آرایشگاه ها و باشگاه های زنانه عرضه می شوند که متاسفانه این داروها هم علی رغم این که گفته می شود مورد تایید هستند، دست ساز بوده و ماده روانگردان متامفتامین یا شیشه دارند.

این کارشناس افزود: خانم هایی که علاقه زیادی به کاهش وزن و تناسب اندام دارند با خیال این که با مصرف این قرصها می توانند وزن اضافه را کم کنند اقدام به خرید این داروها از آرایشگاه ها و باشگاههای ورزشی می کنند غافل از این که بعد از چند بار مصرف دچار اعتیاد به مصرف ماده خطرناک شیشه می شوند.

به گفته قدیرزاده، عوارض مصرف این داروها مشابه مصرف شیشه است که از عوارض آن می توان به کاهش اشتها، لاغری مفرط، رفتارهای تهاجمی و پرخاشگری، اختلالات شناختی، افزایش فشار خون، سکته قلبی و مغزی، توهم و هذیان اشاره کرد.

به گزارش انتخاب، این درمانگر اعتیاد در پایان گفت که هیچ داروی شناخته شده رسمی و بدون عارضه برای لاغر شدن وجود ندارد و بهتر است افرادی که قصد دارند تا اندامی متناسب داشته باشند با مراجعه به پزشک و متخصصین تغذیه با رعایت دستورات تغذیه ای و رژیم لاغری مناسب و داشتن برنامه فیزیکی از لحاظ تحرک بدنی و ورزش به مقصود خود برسند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: