کد خبر: ۷۰۸۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸
تعداد بازدید: ۳۱۶
طیب‌نیا در صحن مجلس مطرح کرد؛
وزیر اقتصاد و امور دارایی با اعلام خبر ارائه لایحه‌ای از سوی دولت حل مشکلات مرتبط با مالیات بر ارزش افزوده در آینده نزدیک، گفت: تغییر سازوکار مالیات برارزش افزوده، درآمدهای دولت و شهرداری‌ها را کاهش می‌دهد.
کاهش درآمد دولت و شهرداری‌ها درصورت تغییر سازوکار مالیات بر ارزش افزودهبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، علی طیب‌نیا در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی که به ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور اختصاص داشت، در توضیح بند ب تبصره ۶ ماده واحده این لایحه اعلام کرد: بی‌شک متن پایانی این بند دارای موضوعاتی است که مشکلات بسیاری را برای دولت، شهرداری‌ها و شورایاری‌ها ایجاد می‌کند.

او خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر در رابطه با بحث مالیات بر ارزش افزوده باید گفت که در دنیا این مالیات به این دلیل دریافت می‌‌شود که نظارت از زمان ذخیره، تولید تا مصرف صورت گیرد و زمینه برای وصول درآمدهای دولت و شفافیت معاملات و جلوگیری از فرار مالیاتی فراهم شود.

وزیر اقتصاد و امور دارایی با بیان این‌که اصل مالیات بر ارزش افزوده مکانیزم خاص خود را دارد، گفت: درصورتی که قرار است این نوع مالیات را به مالیات بر فروش تبدیل کنیم، لازم است در احکام و سازوکارها تجدیدنظر شود، از این رو بند ب تبصره ۶ عملاً درآمدهای مالیاتی دولت و عوارض شهرداری‌ها را به‌شدت کاهش می‌دهد.

عضو کابینه دولت یازدهم همچنین خاطرنشان کرد: درحال حاضر حدود ۵۰ درصد از کل درآمدهای مالیاتی کشور از محل مالیات بر ارزش افزوده حصول می‌شود و طی سال‌های گذشته حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان درآمد در اختیار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرار گرفته و این درحالی است که در این عرصه عمده درآمدها از حلقه‌های نخست و در برخی محصولات تا ۹۰ درصد وصول شده است.

وزیر اقتصاد و امور دارایی اعلام کرد: درخصوص واردات نیز تمام مالیات در حلقه اول وصول شده، حال با مصوبه مجلس در بند ب تبصره ۶ حدود ۴۰ درصد از درآمد دولت و حدود ۸۰ درصد از درآمد پیش‌بینی شده در سال ۹۶ از جمله ۲۶ هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت و ۱۳ هزار میلیارد تومان از عوارض شهرداری‌ها از دست می‌رود.

طیب‌نیا در پایان تصریح کرد: در صورت تصویب بند ب تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۶ عملاً اخذ مالیات به رده‌های پایین تسری داده می‌شود؛ یعنی باید به‌جای ۵۰۰ هزار نفر مودی فعلی، از ۳ میلیون مودی مالیات وصول کنیم. از این رو قرار است دولت برای حل مشکلات مرتبط با مالیات بر ارزش افزوده، این لایحه را در آینده نزدیک به مجلس ارائه کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: