کد خبر: ۷۰۸۶۸۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴
تعداد بازدید: ۴۲۰
جلوگیری از ۷.۸ میلیون مرگ زودرس با مصرف میوه و سبزی بیشتر
۱۰ وعده خیلی بهتر است و می‌تواند از ۷.۸ میلیون مرگ و میر زودرس در سراسر جهان جلوگیری کند.
یافته‌های تازه دانشمندان برای کاهش خطر مرگ زودرس؛ دست‌کم روزی ۱۰ وعده میوه و سبزیجات بخورید! به گزارش خبرداغ به نقل از آفتاب،دانشمندان به‌تازگی به این نتیجه رسیده‌اند که پنج وعده مصرف میوه و سبزی در روز برای انسان بسیار خوب است اما ۱۰ وعده خیلی بهتر است و می‌تواند از ۷.۸ میلیون مرگ و میر زودرس در سراسر جهان جلوگیری کند. 

 این یافته‌ها حاصل تحقیق محققان در امپریال کالج لندن است و نشان می‌دهد دو نفر از هر سه بزرگسال که سه یا چهار وعده میوه و سبزیجات در وعده غذایی‌شان در نظر گرفته بودند وضعیت بهتری داشتند. برای مثال، چند گوجه‌فرنگی در ساندویچ در زمان ناهار و یک سیب و چند قاشق نخود‌فرنگی در زمان شام. همه آنان وضعیت خوبی داشتند؛ چرا که روزانه ۲۰۰ گرم از این مواد را دریافت می‌کردند در این آزمایش مشخص شد که ۱۶ درصد از خطر ابتلا به بیماری قلبی و ۱۸ درصد از خطر سکته و ۱۳ درصد خطرات بیماری‌های قلبی و عروقی و ۴ درصد خطرات ابتلا به سرطان و ۱۵ درصد خطر مرگ زودرس در آن‌ها کاهش یافتند. 



اما نتایج این تحقیق نشان می‌دهند که اگر می‌خواهیم شانس جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن و یا مرگ زودرس افزایش باید، سبزیجات و میوه‌ها را روزانه در وعده‌های بیشتری استفاده کنیم. دکتر «داگفین ائون» کارشماس ارشد تحقیقات در دانشکده بهداشت عمومی در امپریال کالج می‌گوید که می‌خواسته ببیند چه میزان میوه و سبزیجات برای خوردن به منظور حداکثر‌رسانی حفاظت در برابر بیماری و مرگ زودرس لازم است. او می‌گوید نتایج نشان می‌دهند که پنج وعده میوه و سبزیجات خوب است اما ۱۰ وعده وضعیت جسمانی و ایمنی آن را بهتر می‌کند. 

خوردن ۸۰۰ گرم میوه و سبزی در روز معادل ۱۰ قسمت و دو برابر میزان قبلی توصیه شده است. در آن صورت خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ۲۴ درصد خطر ابتلا به سکته ۳۳ درصد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی ۲۸ درصد و خطر ابتلا به سرطان ۱۳ درصد و خطر مرگ زودرس ۳۱ درصد کاهش می یابد. 

نکته جالب توجه این است که همه میوه‌ها و سبزی‌ها سهم برابری در کاهش خطر ابتلا به بیماری و مرگ و میر را ندارند. برای مثال، سیب و گلابی، مرکبات، سالاد و سبزیجات، گیاهان سبزی مانند اسفناج و کاهو، کاسنی و سبزیحاتی مانند کلم بروکلی و گل کلم می‌توانند بهترین میوه‌ها و سبزیجات در جلوگیری از بیماری قلبی و سکته مغزی باشند. 

گاردین در ادامه اشاره می‌کند برای کاهش خطر ابتلا به سرطان، فهرست مواد غذایی باید شامل سبزیجات سبز مانند لوبیا سبز، سبزیجات زرد و نارنجی مانند فلفل و هویج باشد. 

در این بررسی مشخص شد که محققان هیچ تفاوتی بین اثرات محافظتی میوه و سبزیجات پخته شده و خام پیدا نکردند. در این بررسی مشخص شد که میوه و سبزیجات برای کاهش سطح کلسترول، فشار خون و برای افزایش سلامت عروق خونی و سیستم ایمنی بدن ضروری هستند. 

پژوهشگران می‌گویند که میوه‌ها و سبزیجات حاوی انتی‌آکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند آسیب‌رسانی به دی ان ای را کاهش داده و منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان شوند. 

ترکیباتی به نام گلوکوزینولات در کلم‌ها مانند کلم بروکلی وجود دارند که باعث فعال‌شدن آنزیم‌هایی می‌شوند که ممکن است به پیشگیری از ابتلا به سرطان کمک کنند. پژوهشگران این تحقیق می‌گویند که میوه و سبزیجات ممکن است اثر مفیدی هم بر روی باکتری‌هایی داشته باشند که به طور طبیعی در روده ما وجود دارند. 

در این بررسی که در ژورنال بین‌المللی اپیدمیولوژی منتشر شده است، نتایج حاصل از ۹۵ مطالعه مختلف هستند که در آن ۲ میلیون نفر مورد بررسی قرار گرفته‌اند. از میان ۴۳ هزار مورد مبتلا به بیماری‌های قلبی، ۴۷ هزار مورد مبتلا به سکته مغزی، ۸۱ هزار مورد بیماری‌های قلبی و عروقی، ۱۱۲ هزار نفر مبتلا به سرطان بوده‌اند و ۹۴ هزار مورد نیز مرگ و میر بوده است. 

پژوهشگران می‌گویند که میوه و سبزیجات خواص درمانی فوق‌العاده‌ای دارند و ما باید سعی کنیم که آن را در رژیم غذایی خود افزایش دهیم. در این بررسی مشخص شده که مصرف سبزیجات و میوه تا چه اندازه خطر ابتلا به۱۱ سرطان شایع را در افراد کاهش می‌دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: