کد خبر: ۷۰۸۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶
تعداد بازدید: ۳۷۸
معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه حتما باید نظارت بر وکلا باشد و این نظارت مفید است، تاکید کرد: مگر ما چه کار می‌خواهیم بکنیم که از نظارت می‌ترسیم.
نظارت بر وکلا حتما باید باشدبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای صبح امروز در همایش سراسری نقش و تاثیر مرکز امور وکلای قوه قضاییه گفت: همه می‌دانیم یکی از اهداف همه پیامبران و مصلحان جهان، تحقق عدالت بوده و یکی از مسایل مهم جامعه بشری تحقق عدالت است.

او ادامه داد: امر قضا تاتیر قابل توجهی در عدالت دارد. امر قضا در تحقق عدالت نقش ویژه‌ای دارد. قضا به حق مورد توجه اسلام است و دو رکن دارد: قانون خوب و قاضى خوب. در آیات قران مشاهده می‌کنید که چه تا چه اندازه به حکم دادن بر اساس حق تاکید شده است.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه در امر قضا به حق، نقش وکیل و کارشناس در بسیاری از امور قضایی یک نقش بی‌بدیل است، اظهار داشت: اگر وکیل و کارشناس نباشد در مواردی قاضى نمی‌تواند قضاوتی به حق داشته باشد. افعال و اعمال ما در بعضی اوقات، فقط دارای اثر فردی است اما در پاره‌ای اعمال این گونه نیست و آثار اجتماعی و سیاسی و غیره هم دارد.

اژه‌ای با بیان اینکه اعمال وکیل جزو اعمالی است که آثار گوناگون دارد، تصریح کرد: اولین اثر در وجود خودشان است که می‌تواند با عمل‌شان مجهولی را معلوم کنند و حقی را به ذی‌حق برساند. دومین اثر برای فرد مقابل است. ذی‌حق در گاهی اوقات به دلیل پیچیدگی قضیه احساس می‌کند نتواند با مراجعه به محکمه به حق برسد. وقتی از وکیل کمک می‌خواهد و او به کمک آن فرد می‌آید و از ابتدا تا انتهای رسیدگی همراه اوست، ذی‌حق امیدوار می‌شود و احساس آرامش می‌کند و بعد از رسیدن به حق از وکیل و کارشناسی که به او کمک کرده است، راضی و خوش‌بین می شود.

او با بیان اینکه کار وکلا و قضات سبب امنیت در کشور و میان مردم می‌شود، خاطرنشان کرد: وقتی یک قضاوت و وکالت به حق صورت گرفت، اعتماد مظلومان و ناتوانان بیشتر می‌شود. ظالمان و متجاوزان به حق مردم به مخاطره می‌افتند و احساس می‌کنند سر کسی که به قانون آشنایی ندارد، نمی‌توان کلاه بگذارند زیرا یک وکیل حق او را خواهد گرفت.

این مقام عالی قضایی با بیان اینکه یک مظلوم امید دارد به محض رهایی از چنگ ظالم و مراجعه به وکلا از او احقاق حق شود، ابراز داشت: ما باید قدر کار خود را بدانیم که چه نقشی در تحقق عدالت و امنیت و بالا بردن اعتماد داریم. اگر مردم امیدوار نشوند و فکر کنند عده‌ای به عده‌ای دیگر برتری دارد و فکر کنند کسی به فکر او نیست، چه حالتی خواهند داشت.

اژه‌ای با بیان اینکه شما می‌دانید اگر این قاضی و وکیل که به دو لبه فرشته تعبیر شده‌اند، برخلاف حق، انصاف و سوگند خود عمل کنند اثر معکوس دارد، عنوان کرد: اگر یک قاضى و وکیل به خطا رفت، جامعه قضات و وکلا را مخدوش می‌کند و مردم را نسبت به آنها بی‌اعتماد می‌کند و یاس در مردم را دامن می‌زند. به همان میزانی که کار وکیل و قاضی تاثیر مثبت دارد، اگر آنها به قسم خود عمل نکنند، آثار منفی هم دارد.

او بیان اینکه آفات جامعه وکلا و قضات با سایر کارها متفاوت است، یادآور شد: اینکه وکیل و قاضی عزت نفس و تقوا داشته باشد تا به سمت گناه نرود، کافی نیست بلکه آنها باید آنچنان قدرت نفسی هم داشته باشند تا اگر حیله، تقلب و گناه را به دامن ما می‌آورند، آن را پس بزنند. بعضی اوقات، اینها قضات و وکلا را وسوسه می‌کنند.

معاون اول قوه قضاییه با تاکید بر اینکه وکیل باید صلاحیت علمی داشته باشد، بیان کرد: وکیل خوب باید استعداد و ریزبین باشد و احساس مسوولیت بالایی داشته باشد. مرکز وکلا قوه قضاییه و کانون وکلا خوب است تا به چند چیز اهمیت بدهند. لازم است تا در جذب افراد باید تلاش کنند. برای خدمت بیشتر به مردم اگر تعداد وکلا کم است، ترتیبات دیگری در نظر گرفته شود تا تعداد زیاد شود. گاهی شخصی در آزمون نمره بالایی به دست می‌آورد اما به درد وکالت به حق نمی‌خورد، حتما باید نظارت باشد مگر بی‌نظارت می‌شود؟ مگر ما چه کار می‌خواهیم بکنیم که از نظارت می‌ترسیم.

اژه‌ای با ذکر خاطره‌ای گفت: من اوایل انقلاب اصرار داشتم باید در دادگاه‌ها وکیل حضور داشته باشد ولی عده‌ای می‌گفتند مزاحم می‌شوند. می‌گفتم ما می‌خواهیم قضاوت کنیم و وکیل در راه قضاوت خوب به من کمک می‌کند. وکلا و کارشناسان از نظارت باید استقبال کنند، واقعا یکی از گرفتاری‌های کنونی کارشناسی‌های متععد با نظرات متفاوت است مثلا درخصوص یک ساختمان چند کارشناسی می‌شود و چند قیمت متفاوت صادر می‌شود که ممکن است یکی از آنها ۱۰ برابر دیگری باشد. گاهی قاضی چاره‌ای ندارد و باید به نظر کارشناس عمل کند.

او با بیان اینکه حتما باید نظارت باشد و این نظارت مفید است، اظهار داشت: این نظارت باعت نمی‌شود تا جامعه مخدوش نشوند. بعضی از وکلا پرونده‌های زیادی دارند و وکیلی هم است پرونده‌ای به او مراجعه نمی‌شود. آیا همه کسانی که مراجعات زیاد دارند و حق وکالت ۱۰ میلیاردی می‌گیرند بر اساس استعداد شخصی است یا مسایل دیگر دخالت دارد. البته طبیعی است برخی افراد مستعدتر هستند اما نباید تا این اندازه تفاوت باشد که یکی پرونده نداشته باشد و یکی حق وکاله ۱۰ میلیاردی بگیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: