کد خبر: ۷۰۸۲۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹
تعداد بازدید: ۲۶۰
رییس مرکز امور وکلا و کارشناسان قوه قضاییه با بیان اینکه ارتباط میان قوه قضاییه و وکلا در هیچ کشوری نامتعارف نیست، تاکید کرد: از فحوای کلام آن افراد برمی‌آید که نظارت دولت را می‌پذیرند اما نظارت قوه قضاییه را نمی‌پذیرند. این نظارت هیچ منافاتی با استقلال وکلا ندارد. این ناراحتی به خاطر شکستن انحصار است. البته ما از حقوقدانان انتظار این برخورد را نداریم.
نظارت بر وکلا منافاتی با استقلال آنها ندارد/ برخی نظارت قوه‌قضاییه را نمی‌پذیرندبه گزارش  خبرداغ به نقل از ایلنا، عبدالرضا مومنی صبح امروز در همایش سراسری نقش و تاثیر مرکز امور وکلای قوه قضاییه که در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی گفت: مستحضر هستید پیشرفت مادی اگر همراه پیشرفت اخلاقى نباشد تاتیر خوبی ندارد. لیبرالیسم، آزادی بی‌حد و حصری دارد که نفس‌پرستی فقر و انزوا را به دنبال دارد.

او ادامه داد: در حالی که گوهر گمشده انسان امور دیگری است. ما در آیات قران نمی‌بینیم مسیر کسب درآمد را به ما بنماید زیرا اینها در ذات انسان است.

رییس مرکز امور وکلا و کارشناسان قوه قضاییه با بیان اینکه ایدئولوژی‌هایی مانند ایدئولوژی کمونیسم که افراد را نادیده گرفتند ظرف کمتر یک سده نابود شدند، اظهار داشت: دین مبین اسلام تنها یک ایده‌ای برای پیشرفت جوامع قرار نداده است بلکه با آزادی اراده و دادن تشویق دنیوی و اخروی جامعه را به رعایت حق تشویق کرده است.

مومنی با بیان ینکه در اهمیت حقوق همین بس که بخشی عظیمی از آیات به حقوق ربط دارد و شیرازه و شالوده تعلیمات کلاسیک مبانی دینی و فقه است، تصریح کرد: در جامعه پیچیده امروزی اقتضا اهمیت حقوق برنامه‌ریزی برای ارائه خدمت به جامعه است و نباید دولت‌ها اجازه دهند نگاه صنفی مردم را از این خدمات محروم کند. شاید همین دیدگاه بود که موجب شد در سال 79 ماده 187را در نظر بگیرند و به قوه قضاییه اجازه دادند وکیل جذب کند. تاکنون 11 دوره آزمون برگزار شده است و قریب به 20هزار وکیل دارد.

او با بیان اینکه وکلای مرکز در تمامی استان‌ها حضور دارند که کمترین میزان وکلا در استان خراسان جنوبی و بیشترین میزان در تهران است، خاطرنشان کرد: اکنون در دورترین مناطق هم وکلا مشغول به فعالیت هستند. حضور وکلای مرکز باعث کاهش هزینه شده است. لذا تاسیس مرکز موجب توسعه حقوق در سطح کشور شده است که تاکنون هشت میلیون و صد هزار مشاوره حقوق رایگان داده‌اند.

رییس مرکز امور وکلا و کارشناسان قوه قضاییه با بیان اینکه تاکنون ببیش 108 هزار وکالت معاضدتی داده شده است، ابراز داشت: برای نظارت به رفتار وکلا ما 123 هزار بازرسی داشته‌ایم. 25 هزار پرونده در دادسرا ثبت شده شده و 12 هزار پرونده در این شعبات بررسی شده‌اند. بیش از 30 پرونده در هیات تعیین صلاحیت بررسی شده است.

مومنی یادآور شد:‌ وکلا بعد از قبولی در آزمون، امتحان علمی می‌دهند تا گزینش شوند. همچنین آنها کلاس آموزشی می‌روند و بعد از آزمون اختبار، گزارش می‌دهند و بعد از دو سال که وکیل پایه دو شدند، پروانه وکیل پایه یک صادر می‌شود.

او با اشاره به ماده 87 برنامه سوم توسعه بیان کرد: ماده 87 برنامه توسعه سوم باعث ایجاد این برکات شد اما در گاهی از اوقات، کسانی که از شکستن این انحصار ناراحت هستند، مطالب نامربوطی به ما نسبت می‌دهند و می گوید اینها وکلای دولتی هستند در حالی که مرکز فقط پروانه وکالت می‌دهد و دخالت دیگری نمی‌کند.

رییس مرکز امور وکلا و کارشناسان قوه قضاییه با بیان اینکه ارتباط میان قوه قضاییه و وکلا در هیچ کشوری نامتعارف نیست، تاکید کرد: از فحوای کلام آن افراد برمی‌آید که نظارت دولت را می‌پذیرند اما نظارت قوه قضاییه را نمی‌پذیرند. این نظارت هیچ منافاتی با استقلال وکلا ندارد. این ناراحتی به خاطر شکستن انحصار است. البته ما از حقوقدانان انتظار این برخورد را نداریم.

مومنی با بیان اینکه لایحه وکالت با عمری شصت ساله پیش‌بینی برای آزمون از طریق قوه قضاییه ندارد، گفت: شایسته است که اگر قرار است این مرکز به کار خود ادامه دهد آیین‌نامه جامعی تصویب شود. تصمیمات مرکزی اداری در نظر گرفته شده که امکان نقض در دیوان عدالت را دارد که این امر باعث به وجود آمدن مشکلاتی شده است.

او اضافه کرد: سوال‌هایی در زمینه وکالت مطرح است؛ آیا وجود دو مجموعه وکالت بهتر است یا باید یکی شود؟ هر دو این نظرات طرفدارانی دارند. آیا برای گرفتن وکیل سهمیه و سخت‌گیری لازم است یا داشتن حداقل معلومات کافی است؟ مساله دیگر در مورد بازنشستگی وکلا است. برخی می‌گویند قضات نباید وکیل شوند. آیا بهتر نیست وکلا بعد سی سال بازنشسته شوند تا جوان‌ها کار کنند.

گفتنی است مراسم تحلیف 200 نفر از وکلای قوه قضاییه با ادای سوگند آنان برگزار شد. 

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: