کد خبر: ۷۰۸۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶
تعداد بازدید: ۳۱۰
هادی عامل از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های کشتی ایران است. او با گزارش‌های هیجانی و عاطفی خود توانسته محبوبیت قابل توجهی در بین طرفداران کشتی به دست بیاورد.
عامل: برای دل مردم گزارش می‌کنم، نه منتقدانبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه شهروند: هادی عامل از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های کشتی ایران است. او با گزارش‌های هیجانی و عاطفی خود توانسته محبوبیت قابل توجهی در بین طرفداران کشتی به دست بیاورد. عامل بیشتر از ٣٠‌سال است که مسابقات کشتی‌گیران ایرانی را گزارش می‌کند و همیشه ازکلمات خاصی استفاده می‌کند. در واقع نوع گزارش عامل منحصربه‌فرد خود اوست و همه او را با این سبک گزارش به یاد می‌آورند. عامل درجریان مسابقات کشتی جام‌جهانی که درکرمانشاه برگزار شد، هم گزارش‌هایی خاص ارایه کرد که برخی از منتقدان آن را نپسندیدند و به انتقاد پرداختند. عامل در این مسابقات از شهردارکرمانشاه نشان شهروند افتخاری استان کرمانشاه را دریافت کرد. او درباره این مسابقات و گزارش‌های هیجان‌انگیزش با خبرنگار «شهروند» به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید:  

 برگزاری مسابقات جام‌جهانی درکرمانشاه اتفاق بزرگی بود؛ از این‌جا شروع کنیم که فضای حاکم بر مسابقات چطور بود؟

اینکه چنین مسابقات مهمی درشهرستان‌ها برگزار شود، اتفاق بسیار خوبی است. درشهرستان‌ها مردم به واسطه گرفتاری‌های کمتری که دارند، می‌توانند وقت بیشتری برای تماشای مسابقات ورزشی بگذارند. به همین دلیل استقبال مردم کرمانشاه از جام‌جهانی کشتی فوق‌العاده بود. دراین میان نکته تأسف‌باری هم وجود دارد که در اکثر شهرستان‌های ایران سالن ورزشی بزرگی وجود ندارد و گنجایش سالن‌ها بسیار کم است. درکرمانشاه هزاران نفر ازمردم مشتاق پشت درهای بسته ماندند و نتوانستند مسابقات را ببینند. این درحالی است که آنها شور و شوق زیادی داشتند و اگر به سالن وارد می‌شدند، انرژی زیادی به کشتی‌گیران ایرانی می‌دادند.

 فکر می‌کنید می‌شود امکانات بیشتری به شهرستان‌ها اختصاص داد؟

چرا که نمی‌شود. برای حل چنین مشکلاتی حتما باید چاره‌ای اندیشید. نمایندگان مجلس که هنگام تبلیغات‌شان می‌آیند و صدها وعده می‌دهند، فکری هم به حال ساخت سالن‌های ورزشی کنند. ورزش پدیده‌ای است که در نیم‌قرن اخیر رشد زیادی داشته و بهترین فضا برای جوانان است که هم ورزش کنند، هم ورزش را تماشا کنند. محروم‌شدن هزاران جوان از تماشای جام‌جهانی کشتی به دلیل کم‌ظرفیت‌بودن سالن اتفاق ناراحت‌کننده‌ای بود که امیدوارم در ادامه شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. البته برگزاری جام‌جهانی درکرمانشاه حسن‌های زیادی هم داشت اما مشکلات هم باید برطرف شوند.

 تشویق‌های مردم دراین مسابقات هم واقعا نکته جالبی بود...

میزبانی کرمانشاه از مسابقات جام‌جهانی واقعا قابل تقدیر بود. به جز همان نکته‌ای که اشاره کردم، هیچ ضعفی در میزبانی این شهر از جام‌جهانی وجود نداشت. از استاندار و مدیران تربیت بدنی و مدیرکل صداوسیما گرفته تا همه اقشار مردم از این مسابقات دیدن کردند. واقعا حضور مردم حمایت پرشور آنها از بهترین اتفاقات این جام‌جهانی بود. مردم کرمانشاه به‌ شدت مهربان و خونگرم هستند و منش پهلوانی دارند. مردم این شهر هیچ شعار ناجوانمردانه و ناپسندی ندادند و حتی رقیبان را هم تشویق کردند. هماهنگی مردم و مسئولان و به نمایش‌گذاشتن فرهنگ ناب ایرانی اتفاقات قشنگی را در جام‌جهانی رقم زد.

 شما دراین مسابقات مثل همیشه بازی‌ها را هیجان‌انگیز و احساساتی گزارش کردید. چرا این سبک را برای گزارش‌کردن مسابقات کشتی انتخاب کرده‌اید؟

به نظر من گزارشگری به این معنی نیست که شما بیایید و صرفا یک رقابت ورزشی را گزارش کنید و بروید. من دوست دارم هنگام گزارش‌کردن با مردم ارتباط برقرار کنم و همه اتفاقات را در کمال صداقت برای آنها بازگو کنم. وقتی مردم با انرژی بالا و حس زیبایشان تیم‌ملی را حمایت می‌کردند و یک لحظه هم ساکت نمی‌ماندند، من چطور می‌توانستم گزارش احساسی نداشته باشم؟

 درگزارش‌هایتان هم ازکلماتی مثل عاشقانه، عارفانه، جسورانه و فکورانه استفاده کردید که مورد انتقاد برخی افراد قرار گرفت. منظورتان از این کلمات چه بود؟

مردم کرمانشاه از ساعت‌ها قبل به سالن آمده بودند و با شعارهای مذهبی به کشتی‌گیران ایران روحیه می‌دادند. شعارهای مردم درنهایت ادب و متانت بود و با بهره‌گیری از فرهنگ ایرانی و اسلامی از ورزشکاران خود حمایت کردند. من هم حس زیبایی نسبت به رفتار آنها داشتم و گزارشگری دقیقا به معنی بیان همین احساسات زیباست. من به‌عنوان یک گزارشگر، باید همه جزییات یک مسابقه اعم از جو سالن و رفتار تماشاگران را تشریح کنم و همانی که هست را برای مخاطبان تلویزیونی تصویر کنم. مردم کرمانشاه درنهایت صفا و صمیمیت به سالن آمدند و حضورشان واقعا بوی عارفانه‌ای داشت. آنها حتی رقیبانی که کشتی‌گیران ایرانی را هم شکست داد، تشویق کردند و این رفتار آنها همان عشق و عرفانی است که درگزارش‌هایم به آنها اشاره کردم. منظورم از شعارهای عارفانه همین شعارهای مذهبی بود.

 شاید این سبک گزارش شما طرفدارانی داشته باشد اما برخی هم انتقاد می‌کنند و می‌گویند احساسات زیادی چاشنی گزارشتان شده. چه جوابی به منتقدان دارید؟

من برای دل مردم گزارش می‌کنم و تمام سعی و تلاشم این است که صداقت داشته باشم و جانب انصاف را رعایت کنم. من دوست دارم گزارش‌هایم در کمال صداقت باشد و هرچه می‌گویم همانی است که از دلم برمی‌آید. اگر عده‌ای گزارش‌های من را دوست ندارند و این سبک به مذاقشان خوش نمی‌آید از آنها معذرت‌خواهی می‌کنم. هدف من این است که مردم را از خودم راضی نگه دارم اما حقیقتا امکان‌پذیر نیست که شما درحرفه‌تان رضایت ١٠٠‌درصدی ایجاد کنید. من هم سعی می‌کنم از این به بعد‌ درصد رضایت‌مندی را بالاتر ببرم اما اگر ناکام بودم، از همه کسانی که با گزارش‌های من ارتباط برقرار نمی‌کنند، عذرخواهی می‌کنم.

 انتقادها باعث نمی‌شود بخواهید سبک گزارش‌تان را تغییر دهید؟

دلیلی ندارد بخواهم سبکم را عوض کنم. وقتی نحوه گزارش من مورد توجه عموم قرار دارد و اکثریت از آن راضی هستند، به همین شیوه ادامه می‌دهم. انسان چیزی را تغییر می‌دهد که مورد اقبال عمومی قرار نگیرد اما خوشبختانه مردم با گزارش‌های من ارتباط برقرار می‌کنند، چون درکمال صداقت کارم را انجام می‌دهم. از اقلیت ناراضی هم می‌خواهم به خاطر اکثریت مردم با شیوه گزارش من که مورد علاقه آنهاست، کنار بیایند.

 خیلی‌ها نوع کار شما را به گزارش‌های جواد خیابانی درفوتبال شبیه می‌دانند. این مقایسه را درست می‌دانید؟

به نظر من هرکسی سبک خودش را دارد و اظهارنظرهای زیادی دراین‌باره می‌شود. دراین‌باره فقط می‌توانم بگویم من خودم هستم و برای دل مردم و خوشحالی آنها گزارش می‌کنم نه برای هیچ چیز دیگر.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: