کد خبر: ۷۰۴۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
تعداد بازدید: ۷۹۷
اگر تا پیش از نشستن بر صندلی ریاست جمهوری، بسیاری با استناد به رفتارهای پوپولیستی ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی، او را با احمدی‌نژاد در ایران مقایسه می‌کردند، حال روز به روز به اين شباهت‌ها افزوده مي‌شود؛ او به راحتی دروغ می‌گوید، به هیچ‌کدام از قواعد و قوانین رقابت‌ها پایبند نیست و توهم «منجی» بودن دارد!
دوست مشترک احمدی‌نژاد و ترامپبه گزارش خبرداغ،ترامپ فکر می‌کند ناجی آمریکاست و آمده تا «عظمت» و «عزت» آمریکا را دوباره به این کشور بازگرداند. او نه فقط در رویاها، شعارهاي پوپولیستی و عوام‌زدگی، بلکه در عملکرد‌ها نيز شباهت بسياري به احمدي‌نژاد دارد و عجيب‌تر اينكه هر دوي اين افراد مورد حمایت نژادپرستان افراطی آمريكا قرار گرفته‌اند.

فراحزبي‌هاي همگن!

ترامپ با حزب دموکرات رقابت کرد، اما درعین حال خود را مطلق، منتسب به جمهوری‌خواهان هم نمی دانست. درست مانند احمدی نژاد که معتقد بود فراتر از اصلاح طلبان و اصولگرایان است. ترامپ آمده تا «بنیادگرایی آمریکایی» را بنا کند. بنیادگرایی‌اي که معتقد است نژاد آمریکایی، نژاد برتر است. او نگاهی ناسیونالیستی برآمده از پروتستانتيسم مذهبی را به هم درآمیخته است. بودجه حمایت از سقط جنین را حذف می کند و انتقادات برایش اهمیتی ندارد. در ايران اما حامیان احمدی نژاد كار او را یک «تصمیم اخلاقی» می خوانند. او پدیده ای درست مانند مدل ایرانی ضدسیستماتیک و ضدساختار است. ترامپ در جریان رقابت های انتخاباتی چهره ای «آنارشیست – پوپولیست» از خود ترسیم کرد. حال نیز با سیاست هایی سخت تر، مانند دیوار کشیدن در مرز مکزیک و گذاشتن دیواری بلندتر از آن، در فرودگاه ها برای ممانعت از ورود اتباع هفت کشور، به سخنگو و رهبر بنیادگرایان آمریکایی تبدیل شده است. اگرچه شعارهاي ناسيوناليستي مي‌دهد اما فقط به دنبال اصلاح امور داخلي در آمريكا نيست. او مي‌خواهد بار ديگر آمريكا را به غول بزرگ جهان تبديل كند. ترامپ از منطقه ضعف جمهوری‌خواهان برخاست که نتوانستند در رقابت های درون حزبی، او را مهار کنند. درست مانند احمدی نژاد در سال 84 که به قول و قرارهایش با اصولگرایان پایبند نماند و برخلاف قرارها حاضر نشد به نفع کسی که در نظرسنجی ها بیشترین رای را دارد کنار برود. بعد از رسيدن به قدرت، هر دوي آن‌ها خود را فراتر از احزاب و جريان‌ها دانستند.

سرنخ اتصال دو همفكر

اگر در گذشته، فقیران سیاه پوست آمریکایی محل توجه نامزدهای ریاست جمهوری بودند، حال این طبقه محروم سفیدپوست آمریکایی است که به رهبری ترامپ می خواهد خودش را برقله اوج بنشاند. او محور اقداماتش را یک «آمریکای خالص واصیل» قرار داده که برای آن، رسالتی «الهی» و «جهانی» قائل است.از سوی دیگر، بخش مهمی از شباهت ترامپ و احمدی نژاد را می توان در حمایت های یک «فرد» هم جستجو کرد. فردی که رهبر پیشین نژادپرستان آمریکایی به حساب مي‌آيد و از شهرت جهاني برخوردار است. در جریان رقابت‌هاي انتخاباتي «دیوید دوک» رهبر پیشین گروه نژادپرست «کوکلوس‌کلان‌ها» در آمریکا، در یک پیام تبلیغاتی مردم را دعوت کرد تا به ترامپ رای بدهند. گروه نژادپرستان «کوکلوس‌کلان» در سال ۱۸۶۵ در ایالات متحده شکل گرفت و سفیدپوستان را نژاد ‌برتر می‌داند و بیش از هر چیز با سیاه‌پوستان مقابله می‌کند. این گروه مهاجران، یهودیان و همجنس‌گرایان را نیز طرد می‌کند و از همین رو از سیاست های ترامپ مانند دیوارکشیدن دور آمریکا حمایت می کند. دیوید دوک 66 ساله است و «مهاجرت انبوه»، «مالیات بالا» و «افزایش شمار بیکاران» را عواملی هشدار دهنده عنوان می کند که باعث شده تا «آمریکا از دست برود» و معتقداست باید با آن‌ها مقابله کرد و اين مانند اعتقاداتي‌ست كه ترامپ دارد.

علاقه يك نژادپرست به احمدي نژاد

نکته جالب اینجاست که رهبر پیشین «کوکلوس کلان‌ها» همان‌طور که به ترامپ نگاه تحسین برانگیزی دارد، به احمدی نژاد هم همین حس را داشت. او کسی بود که 20 آذر 85 به دعوت دولت احمدی نژاد به تهران آمد تا در کنفرانس جنجالی «هولوکاست» شرکت کند. پس از آن بود که در مورد احمدی نژاد گفت: «محمود احمدی‌نژاد مرد دلیری است که درباره این موضوع (هولوكاست) سخن می‌گوید». پس از اتمام این کنفرانس، انتقادها به دعوت چهره هایی مانند او، تمام رسانه های جهان را پر کرد. رسانه ها اعلام کردند که دولت ایران از یک نژادپرست و چهره ‌نزدیک به نازی ها برای حضور در این کنفرانس دعوت کرده است. اما حسینی، سخنگوی وقت وزارت‌خارجه در خصوص دعوت از «ديويد دوك» كه گفته مي‌شد يك نژادپرست است به بیان همین جملات بسنده کرد: «درباره او برخي مطالب مطرح شده است، دفتر مطالعات سياسي وزارت خارجه در حال بررسي است كه ويژگي‌هايي كه به او نسبت داده شده صحت دارد يا خير». (ایسنا، 26/9/86)اما نتیجه این بررسی ها هیچ‌گاه منتشر نشد.

قدم‌نهادن ترامپ در مسير احمدي نژاد

اگرچه احمدي‌نژاد را نمي‌توان يك نژاد پرست (به مانند ترامپ) دانست، اما دفاع «دیوید دوک» از هر دوي آن‌ها جاي تامل دارد. ترامپ به دنبال عصر‌آمريكايي است، همان‌طور كه احمدي‌نژاد به دنبال ايران‌گرايي بود. از همين رو شباهت‌هاي بسياري به هم دارند.با این همه باید گفت ترامپ همان راهی را خواهد رفت که احمدی نژاد رفت. واکنش های جهانی نسبت به تصمیمات ترامپ در همین چند روز حکمرانی‌اش، نشان می دهد که آمریکا می تواند در همان انزوایی فرو برود که احمدی نژاد ایران را به آن وادی کشاند.

منبع: قانون
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: