کد خبر: ۷۰۴۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۵
تعداد بازدید: ۲۴۷
فدراسیون جهانی بسکتبال در گزارشی مفصل به وضعیت تیم ملی جوانان ایران در مسیر جام جهانی مصر پرداخته‌است.
گزارش فیبا از آسمان‌خراش‌های جوان ایرانبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایسنا، تیم ملی بسکتبال جوانان ایران با قهرمانی در آسیا سهمیه جام جهانی زیر ۱۹ سال در سال ۲۰۱۷ را کسب کرده و باید سال آینده در مصر به مصاف حریفان جهانی‌اش برود. نتایج ضعیف تیم ملی جوانان در دوره قبلی جام جهانی با وجود بازیکنان بسیار خوب باعث شده تا خیلی‌ها از امروز نگران وضعیت جوانان در مسیر جام جهانی باشند. وب سایت رسمی فدراسیون جهانی نیز درگزارشی به وضعیت قهرمان قاره کهن پرداخته و درباره تیم ملی ایران نوشته‌است.

در این گزارش آمده‌است:

تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۵ تنها یک پیروزی کسب کرد و کارش را با قرار گرفتن در رده چهاردهم جام به پایان رساند. حالا مسئولان بسکتبال ایران امیدوارند تا با آماده سازی بهتر بتوانند بازده جوانان ایران در جام جهانی را افزایش دهند و در تابستان سال (میلادی) جاری نتایج خوبی در قاهره کسب کنند.

علی توفیق درباره عملکرد تیم ملی جوانان در دوره قبلی می‌گوید: در جام جهانی یونان تمام بازی‌های گروهی‌مان را باختیم. قسمتی از این عملکرد غیرقابل قبول به آماده‌سازی تیم بازمی‌گردد و قسمتی دیگر به این برمی‌گردد که بازیکنان جوان ایران در لیگ‌های کشور زمانی برای بازی نداشتند. جوانان باید زمان در اختیار داشته باشند و به میدان بروند تا تجربه کسب کنند و ریتم بسکتبالی داشته باشند. آنها خیلی دیر هماهنگ شدند و ریتم گرفتند.

در جام جهانی گذشته ایران تنها یک پیروزی داشت. در دیدارهای کسب رده سیزده تا شانزدهم تیم ملی ایران برابر چین برنده شد. ایران در دیدار پایانی‌اش از مرحله گروهی با عملکردی کم‌فروغ برابر کرواسی با نتیجه ۸۶ بر ۳۶ تن به شکست داد. این تیم در نیمه دوم آن مسابقه تنها ۱۲ امتیاز آورد.

بعد از آن فدراسیون ایران برنامه‌ریزی متفاوتی برای سال ۲۰۲۰ خود انجام داد و پنج گروه سنی در رده‌های پایه خود ایجاد کرد. توفیق می‌گوید: هدف اصلی ما این است که یک نسل طلایی دیگر برای بسکتبال ایران ایجاد کنیم.

قسمتی از این برنامه‌ فدراسیون با برگزاری اردو  برای تیم‌های زیر ۱۹، ۱۸ و ۱۶ سال بسکتبال ایران انجام می‌شود. این اردوها روزهای پایانی هفته و در سالن آزادی برگزار می‌شود. در قسمتی دیگر نیز فدراسیون موافقت کرده که این بازیکنان جوان بتوانند در لیگ داخلی کشور وارد میدان شوند و بسکتبال بازی کنند. دبیر فدراسیون بسکتبال معتقد است: مطمئن هستم که این اتفاق باعث رشد بسکتبال بازیکنان جوان می‌شود و آنها تجربه خوبی کسب می‌کنند و می‌توانند در رقابت‌های برون مرزی از آن استفاده کنند.

توفیق می‌گوید که اردوی تیم ملی جوانان برای جام جهانی با ۴۵ بازیکن شروع شد. تمام بازیکنان تیم قهرمان آسیا در این اردو حضور دارند و نفرات دیگر نیز در کنارشان هستند. در اردوی اوایل مارس (اسفند) تعداد نفرات به ۲۵ نفر کاهش پیدا می‌کند. او معتفد است شروع زودهنگام کار جوانان در تابستان ۲۰۱۷ جواب خواهد داد.

او می‌گوید:"دلیل اینکه ما برنامه‌های تیم ملی جوانان را خیلی زود شروع کرده‌ایم این است که جام جهانی سال آینده برایمان اهمیت بسیار زیادی دارد. مطمئنا اگر به درستی برنامه‌هایمان را پیش ببریم با نتایجی بسیار مثبت و خوب از مصر بازخواهیم گشت."

تیم ملی جوانان ایران برای پنجمین بار است که در جام جهانی شرکت می‌کند.  ایران در سال ۲۰۰۳ در بین شانزده تیم شانزدهم شد، در سال ۲۰۰۹ در بین شانزده تیم رده پانزدهم را کسب کرد، در سال ۲۰۱۳ نیز در بین شانزده تیم در رده یازدهم ایستاد که بهترین جایگاه ایران در جام جهانی است. ایران در این سال دو بار آرژانتین را شکست داد.در سال ۲۰۱۵ نیز ایران چهاردهم شد.

دبیر فدراسیون می‌گوید به شدت تحت تاثیر قدرت روانی تیم ملی جوانان ایران است که سال گذشته توانست قهرمان آسیا شود. او درباره این موضوع به دو باخت برابر ژاپن و کره جنوبی در مرحله مقدماتی و بازگشت به کورس قهرمانی در مرحله پلی اف اشاره می‌کند. او معتقد است:"تیم ملی جوانان ایران بسیار خوب است. درست است که آنها در مرحله مقدماتی دو باخت بد داشتند اما در پلی‌آف شخصیت اصلی خود را نشان دادند. ثابت کردند که چقدر حس پیروزی طلبی برابر حریفان قدرتمند دارند.

زمانی که تیم ملی جوانان ایران دو باخت در مرحله مقدماتی داشت به عنوان تیم چهارم راهی پلی آف شد. در این مرحله چین به عنوان تیم اول گروه دیگر و بدون شکست حریف ایران شد و برابر میزبان باخت. جوانان ایران سپس انتقام باخت‌هایشان برابر کره و ژاپن را هم گرفتند و قهرمان شدند.

استقامت و ادامه قدرتمند تمرین‌های تیم ملی جوانان مطمئنا تاثیر زیادی بر عملکرد خوب تیم زیر ۱۹ سال ایران در جام جهانی مصر خواهد داشت. عملکرد خوبی که فدراسیون ایران نیز به آن امیدوار است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: