کد خبر: ۷۰۲۵۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰
تعداد بازدید: ۳۶۹
رئیس کمیته مرکزی انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: سید حسن خمینی شاید تمایلی برای حضور در انتخابات خبرگان نداشته باشد اما ما سعی خواهیم کرد که ایشان را راضی به حضور کنیم.
آیت الله هاشمی نقطه اتصال نیروهای انقلاب و نظام بود/ سید حسن خمینی گزینه اصلاح‌طلبان برای خبرگانبه گزارش خبرداغ ،حجت‌الاسلام محسن رهامی در گفت‌وگو با  ایلنا درباره جانشینی آیت الله هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان رئیس این مجمع  گفت: برای جایگزینی آیت الله هاشمی گزینه‌های مطرح است که هرکدام به نوبه خود می‌توانند بر جایگاه ریاست بنشینند.

او خاطر نشان کرد: در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعدادی از انتخاب‌ها انتصابی و تعدادی بر اساس موقعیت و جایگاه شغلی افراد است، در این مجمع افراد صاحب عنوان جامعه حضور دارند و هر شخصی که ریاست آن را بر عهده می گیرد باید جایگاه ریش سفیدی و مقبولیت کافی را داشته باشد.

او عنوان کرد :گرچه رهبری رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را انتخاب می‌کند، اما خود فرد نیز باید اعتبار سیاسی و علمی لازم را داشته باشد تا مجموعه‌ای که با او همکاری می‌کند گرایش مثبتی به وی داشته باشد.

رهامی با بیان این‌که شخصی باید رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شود که بتواند تعادل را در میان جریان‌های سیاسی حفظ کند گفت: از میان ‌افرادی که مطرح هستند، آیت‌الله هاشمی شاهرودی می‌تواند مناسب ترین فرد باشد، او زمانی رئیس قوه بود و در برهه‌ای نیز از سوی مقام معظم رهبری به عنوان رئیس شورای حل اختلاف بین قوا در زمان احمدی‌نژاد انتخاب شد که این نشان می‌دهد وی نوعی پذیرش عمومی را با خود به همراه دارد.

او افزود: آقای هاشمی شاهرودی یکی از افراد معتمد و واجد شرایط است و به نوعی می‌تواند تعادل بین قوا را حفظ کند. او همچنین توانایی دارد بین جریان‌های سیاسی حاضر در کشور لنگرگاه توازن باشد.

رئیس کمیته مرکزی انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در ادامه گفت: بعداز آیت الله شاهرودی، رئیس جمهوری شخصی است که می‌تواند ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده بگیرد. روحانی به دلیل اینکه فردی اهل مدارا و میانه روی است و از سوی دیگر هم از آن دست شخصیت هایی‌ است که از ابتدای انقلاب در کنار رهبری و آیت الله هاشمی حضور داشته است.

او در ادامه تصریح کرد: روحانی در کنار آیت الله هاشمی جنگ را اداره  کرد و امروز رئیس جمهور کشور است، همین امر نشان می دهد که از مقبولیت بین جامعه و مسؤلان بهره مند و می تواند شخص مناسبی باشد.

رهامی در ادامه با اشاره به حجت‌الاسلام ناطق نوری، عنوان کرد: شخص دیگری که می‌توان برای ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام نام برد آقای ناطق نوری است. ایشان هم به دلیل همان صفاتی که آقایان شاهرودی و روحانی دارند می‌توانند به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخاب شوند. او شخصی است که در نظام فعالیت داشته و می تواند جایگزین مناسبی برای آیت الله هاشمی باشد.

او خاطر نشان کرد: ما بقی افرادی که گفته می شوند آنچنان مقبولیتی ندارند که بخواهند جانشین آیت الله هاشمی در مجمع شوند اما  این سه نفری که نام بردم می‌توانند گزینه مناسبی باشند .

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که آیت‌الله هاشمی در مورد رد صلاحیت خودش در انتخابات ریاست جمهوری سکوت کرد اما در مورد رد صلاحیت سید حسن در خبرگان بارها ابراز ناراحتی کرد چقدر احتمال می‌دهید و ضروری است که سیدحسن خمینی برای انتخابات خبرگان ورود پیدا کند گفت: شورای عالی سیاست گذاری قصد دارد در کنار لیست شورای یک لیستی هم برای خبرگان ارائه دهد، اما اولویت اول این شورا سید حسن خمینی است.

رئیس کمیته مرکزی انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: شاید سید حسن خمینی به دلیل برخی مسائل شاید تمایلی برای حضور در انتخابات نداشته باشد اما ما سعی خواهیم کرد که ایشان را راضی به حضور کنیم در غیر اینصورت نفر چهاردهمی که در لیست موفق به راه‌یابی نشد و جای او آیت الله جنتی وارد مجلس خبرگان شد را دوباره معرفی خواهیم کرد و امیدوارم مانند اسفند 94 که لیست ارائه شده با اقبال روبه‌رو شد این‌بار هم از سوی مردم پذیرفته شود.

او با اشاره  به اینکه برخی‌ها  وانمود می‌کنند که بعد از آیت الله  هاشمی اصلاح‌طلبان دچار شکاف می‌شوند، گفت: آیت الله هاشمی موقعیتی داشت که به راحتی به دست نیاورده بود. رحلت ایشان ضربه بزرگی برای نظام و سطح کلان تصمیم گیری کشور است.  هاشمی نقطه اتصال میان نیروهای انقلاب و نظام بود و بدرقه باشکوه مردم نشان داد که او چه جایگاه ویژه‌ای داشت.

او در افزود: نبود آیت الله هاشمی شکاف بزرگی ایجاد کرده است که به راحتی قابل ترمیم نیست و ما تلاش خواهیم کرد که با گذشت بیشتر این خلا را پر کنیم. طبیعی است در خانواده‌ای که بزرگتر خود را از دست می‌دهد بین جوان‌ترها اختلاف به وجود بیاید اما با میانجیگری سایر افراد از بین می‌رود.

رهامی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد باید جایگاه آیت الله هاشمی بعداز فقدان ایشان به صورت شورایی اداره شود و مجوعه ای از اشخاص و نهادهای مدنی و احزاب با در کنار هم قرار گرفتن هم همکاری کنند.

او در انتها خاطر نشان کرد: آیت الله هاشمی موقعیتی را که داشت به سختی به دست آورده بود و خطرات زیادی را از سر گذارنده بود. همین استقامت ایشان بود که را تبدیل به تکیه گاهی کرده بود هرگاه در شرایط بحرانی با ایشان جلسه می ‌ذاشتیم رهنمودهای تازه ارائه می دادند. ما در شورای سیاست گذرای تلاشمان این است که این خلاء را پر کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: