کد خبر: ۷۰۲۵۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
تعداد بازدید: ۳۸۱
چهارشنبه، طلای جهانی از دو مسیر تحت‌تاثیر روند دلار قرار گرفت تا از اوج دو ماهه پایین بیاید. تعدیل روند افت شاخص دلار در روزهای گذشته باعث فشار بر فلز زرد شد. از سوی دیگر، رشد بورس‌های آسیایی با توجه به سخنان ترامپ درباره مضرات دلار قوی، بخش دیگری از سرمایه‌های بازار طلا را جذب کرد.
فشار دوبل دلار بر رکورد 2 ماههبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد: چهارشنبه، طلای جهانی از دو مسیر تحت‌تاثیر روند دلار قرار گرفت تا از اوج دو ماهه پایین بیاید. تعدیل روند افت شاخص دلار در روزهای گذشته باعث فشار بر فلز زرد شد. از سوی دیگر، رشد بورس‌های آسیایی با توجه به سخنان ترامپ درباره مضرات دلار قوی، بخش دیگری از سرمایه‌های بازار طلا را جذب کرد.
 
اونس طلا که روز سه‌شنبه با 11 دلار رشد به بهای 1217 دلار رسیده بود، چهارشنبه را با قیمت 1215 دلار آغاز کرد و بعد به نوسان در ابتدای کانال 1210 دلار رو آورد. البته چهره فنی اونس همچنان نسبت به اواخر سال 2016 بسیار بهبود یافته است. بهایی که تا ساعت 7 عصر چهارشنبه به وقت تهران برای اونس ثبت شد، 1214 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز سومین هفته سال 2017 رقم خورده باشد.

سه‌شنبه 11 دلاری

رشد 11 دلاری روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و همچنین تضعیف دلار بود. با کمک این عوامل اونس به اوج دو ماهه رفت. عوامل نگران‌کننده‌ای که روز سه‌شنبه خرید طلا را افزایش داد، ابهام‌های پیرامون روند «برگزیت» و سیاست‌گذاری دونالد ترامپ بود. در این روز، نگرانی‌ها درباره روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تشدید شد. سه‌شنبه، ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا در سخنرانی متمرکز بر برنامه‌های برگزیت اعلام کرد کشورش به کل از اتحادیه خارج خواهد شد و حتی در بازار واحد هم نخواهد ماند. او البته تلاش کرد این اطمینان را بدهد که برای دسترسی حداکثری بریتانیا به بازارهای اروپایی کوشش خواهد کرد.

همزمان با این تحولات، معامله‌گران بازار ارز با توجه به موضع‌گیری‌های اخیر رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به فروش دلار رو آوردند تا شاخص دلار به کف 4 هفته‌ای برود. شاخص دلار سه‌شنبه از عدد 18/ 101 واحد به عدد 33/ 100 واحد رسید. ترامپ به تازگی در مصاحبه‌ای با «وال استریت ژورنال» گفته که دلار بیش از اندازه قوی به ضرر اجناس و خدمات ایالات‌متحده است. او فردا جمعه نیز رسما به‌عنوان رئیس‌جمهور بزرگ‌ترین اقتصاد جهان آغاز به کار خواهد کرد تا بر نااطمینانی‌های سیاسی و اقتصادی افزوده شود. سه‌شنبه، همزمان با افت دلار، بهای نفت خام اندکی افزایش یافت تا دومین عامل خارجی مهم در بازار طلا به نفع فلز زرد کار کرده باشد. در این روز مجمع جهانی اقتصاد در سوئیس هم شروع به کار کرد، اما خبری برای بازارها نداشت.

توقف افت ترامپی


شاخص دلار صبح چهارشنبه شاهد تعدیل روند روزهای قبل بود تا طلا از این ناحیه تحت فشار قرار بگیرد. همزمان، امید بورس‌های آسیایی به نفع بردن از دلار ضعیف‌تر باعث رشد شاخص‌ها شد تا بخشی از سرمایه‌ها از بازار طلا به سوی بازار سهام حرکت کند. شاخص‌های آسیایی صبح روز گذشته به قله سه ماهه رفتند. به این ترتیب، روند افت شاخص‌های دلار و سهام در روز سه‌شنبه که عمدتا ناشی از موضع‌گیری‌های ترامپ علیه چین و ناتو و دلار بود، چهارشنبه متوقف شد. جفری‌هالی، کارشناس ارشد اقتصادی موسسه اوآندا می‌گوید: «علت اصلی افزایش قیمت طلا اظهارات ترامپ و تحولات مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بوده است. سطح مقاومتی بعدی برای قیمت طلا 1240 دلار خواهد بود و این احتمال وجود دارد که تا روز جمعه قیمت طلا به سطح 1230 دلاری افزایش یابد.»
 
با این حال او می‌افزاید: «من بعید می‌دانم که قیمت طلا طی ماه‌های آینده با افزایش روبه‌رو شود. زمانی که ترامپ به قدرت برسد و شفافیت بیشتری درباره سیاست‌های مالی و اقتصادی مورد نظر وی وجود داشته باشد، تمرکز بیشتری روی سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا و نرخ بهره این کشور قرار خواهد گرفت. این مساله می‌تواند در نهایت موجب کاهش تقاضا برای طلا شود.» به گزارش سایت طلا به نقل از کیتکو، تحلیلگران موسسه تحقیقاتی «جی‌اف‌ام‌اس رویترز» بر این باورند که تقویت ارزش دلار آمریکا در برابر قیمت نفت، ادامه روند صعودی نرخ تورم در آمریکا و سیاست پولی فدرال رزرو، محرک مالی و نااطمینانی سیاسی در جهان عوامل مسیرساز طلا در سال 2017 هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: