کد خبر: ۶۹۸۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵
تعداد بازدید: ۳۹۴
مشاور معاون فنی و درآمد تامین اجتماعی:
مشاور معاونت فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی گفت: براساس آیین نامه جدید هیات وزیران، درصد و سهم اضافه کار از حقوق کارکنان ‌براساس فرمولی محاسبه و به مستمری و پاداش پایان خدمت بازنشستگی آنان افزوده می شود.
سهم اضافه کار از حقوق به مستمری و پاداش بازنشستگی افزوده می شودبه گزارش خبرداغ به نقل از ایرنا، هیات وزیران در جلسه یکم دی ماه 95 به پیشنهاد مشترک سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین نامه اجرایی قسمت دوم ماده 59 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه را تصویب کرد.
«محمود عسکری آزاد» 17تیرماه سال 1393، زمانی که جانشین معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی رئیس جمهوری بود، بخشنامه ای را به دستگاه های اجرایی ابلاغ کرد که براساس آن دیگر حق بیمه از اضافه کار کارکنان مشمول قانون تامین اجتماعی کسر نمی شد. نتیجه این بخشنامه کاهش 30 تا 40درصدی حقوق دوران بازنشستگی و پاداش سنوات پایان خدمت بیش از یک میلیون کارمند بود.
احمد پایور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در تشریح آیین نامه جدید دولت افزود: براساس آیین نامه جدید، نسبت اضافه کار به حقوق کارکنان در دوره ای که حق بیمه از اضافه کار آنان کسر می شده است در زمان بازنشستگی به مبلغ مستمری و پاداش آنان اضافه می شود.
پایور ادامه داد: در مورد پاداش پایان خدمت نیز به همین منوال لحاظ می شود یعنی نسبت اضافه کار به حقوق در دوره ای که حق بیمه از آن کسر می شده است هم به حقوق و هم به پاداش در زمان محاسبه بازنشستگی براساس فرمولی که تعریف شده، تعلق می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: افرادی که اضافه کار از حق بیمه آنها تا تیرماه سال 1393 کسر شده، می توانند از آیین نامه جدید بهره مند شوند.
مشاور معاونت فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: در سال 89 تبصره ای به ماده 106 قانون مدیریت خدمات کشوری الحاق و اعلام شد دیگر از اضافه کار کارکنان دولت مشمول تامین اجتماعی مبلغی کم نشود ولی مبالغی که قبلا پرداخت شده یا یکجا دریافت کنند یا در حقوق بازنشستگی آنها موثر واقع شود.
وی تصریح کرد: همچنین برای اجرا، آیین نامه ای پیش بینی کردند و سازمان مدیریت و برنامه ریزی وقت با هماهنگی وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی آن را تهیه کرد این آیین نامه به خاطر اشکالات فنی، هیچ وقت نوشته نشد و تا اینکه قانون برنامه پنجم تصویب شد.
پایور افزود: در قانون برنامه پنجم توسعه ماده 59 درباره اضافه کار کارکنان آمده است و در قسمت دوم این ماده هم در این زمینه ابهاماتی وجود داشت و صراحت ندارد و در واقع چیزی شبیه همان ماده 106 قانون خدمات کشوری است.
وی ادامه داد: در قسمت دوم ماده 59 قانون برنامه پنجم توسعه گفته شده کارکنانی که از سال 88 از اضافه کار آنها کسور بازنشستگی کسر شده متناسب با آن مبلغ در پاداش پایان خدمت و هم حقوق بازنشستگی محاسبه شود، سال های اول برداشت های مختلفی از آن شد و دوباره از اضافه کار حق بیمه کسر می شد و سال ها این موضوع ادامه داشت.
پایور خاطرنشان کرد: با بخشنامه ای که در سال 93 توسط معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهوری به دستگاه ها ابلاغ شد، دیگر نباید از اضافه کار حق بیمه کسر شود.
وی اضافه کرد: مباحثی در این زمینه پیش آمد و در هیات دیوان عالی کشور از سوی برخی از کارکنان شکایت شد و در مجلس استفساریه ای داده شد و هیات عمومی دیوان عالی کشور نیز آن را تایید کرد که بخشنامه صحیح است و استفساریه مجلس هم به نتیجه نرسید و توسط شورای نگهبان رد شد.
مشاور معاونت فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی گفت: همچنین جلسات متعددی در کمیسیون اجتماعی دولت در این باره برگزار شد که این ماده به چه شکلی اجرا شود و با وجود اینکه پیش بینی آیین نامه در برنامه پنجم توسعه نشده بود ولی تصمیم گرفته شد آیین نامه ای برای آن نوشته شود و نحوه تاثیر کسوری که بابت اضافه کار کسر شده در بازنشستگی و سنوات خدمت براساس این آیین نامه تعیین تکلیف شود.
پایور خاطرنشان کرد: در نهایت بعد از جلسات متعدد و رفتن به هیات وزیران، این آیین نامه جدید به تصویب هیات وزیران رسید تا کارکنان دولت بتوانند از حق بیمه ای که بابت اضافه کار از آنها کسر شده است‌، در زمان بازنشستگی و پاداش پایان خدمت بهره مند شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: