کد خبر: ۶۹۷۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵
تعداد بازدید: ۱۱۲۴
چهره های سرشناس کشور همگام با دیگر اقشار جامعه با انتشار پست هایی درباره شب یلدا صفحه اینستاگرام خود را به روز رسانی کردند.
به گزارش خبرداغ به نقل از باشگاه خبرنگاران ،  " شب یلدا " یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است. طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، خانواده‌های ایرانی در شب یلدا، معمولاً شامی فاخر و همچنین انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه را مهیا و دور هم صرف می‌کنند. پس از صرف تناولات، قصه‌گویی بزرگان خانواده برای دیگر اعضای فامیل و همچنین فال‌گیری با دیوان حافظ رایج است. همزمان با فرارسیدن شب یلدا چهره های سرشناس کشور با انتشار پست هایی در قالب دلنوشته و شعر و تبریک، در صفحه اینستاگرامشان این شب را گرامی داشتند.

علی جنتی نوشت:
"شب عاشقان يكدل چه شبى دراز باشد. تو بيا كز اول شب در صبح باز باشد ."

 شب یلدا در اینستاگرام چهره های سرشناس
 

احسان علیخانی نوشت:
"سلام رفقا، امیدوارم خوب و سالم باشید. شب یلداتون مبارک. كاشكی یه امشبُ، همه بی خیالِ موبایلُ، اینترنتُ، تمامِ وابستگیهامون به فضای مجازی بشیم، و یه ذره تو صورت وابستگیهای حقیقی زندگیمون خیره بشیم، یه ذره امشب زندگی كنیم مثل زمان بچگیهامون، هر شیطنتی كنار خانواده بكنیم جز ، رفتن در اینترنت،خیلیهامون خیلی وقتِ دیگه واقعی زندگی نمیكنن و همه چیشون شده مجازی،یادمون نره ، وابستگیهای حقیقی و بدرد بخور زندگیمون ، كنارمون هستند و دارن نفس میكشن و به موقعش ، فقط اینها میتونن گره از گرفتاریمون باز كنند و شادی واقعی برامون بسازند ، نه دنیای فضای مجازی،لطفا تا دیر نشده كنار عزیزامون زندگی كنیم و نفس بكشیم ،چون شاید خدایی نكرده یه شب یلدایی بیاد ، كه فقط عكسشونو تو موبایلمون ببینیم و از خودش خبری نباشه ( این درد واقعیه و سراغ همه میاد ، همه )پس تا زمان هست به صورت عزیزامون خیره بشیم ، دورشون بگردیم ، شوخی كنیم، بلند بلند بخندیم ،خاطره بسازیم،عشق كنیم ، كه زندگی واقعی یعنی این یلدا مبارک.

شب یلدا در اینستاگرام چهره های سرشناس


علی کریمی نوشت:
"عمرتون طولانى تر از يلدا، يلداتون مبارک."

شب یلدا در اینستاگرام چهره های سرشناس


پژمان جمشیدی نوشت:
"پست موقت.سلام. شب يلدا بر همه شما خجسته.با تمام توان پاي آداب و سنت هاي وطن عزيزمون هستيم و خواهيم بود. در كنار خانواده و دوستان ، اين بلندترين شب سال رو با لذت سپري كنيد.خوش بگذره.مانا و پاينده باد ايران و آرزوي سربلندي براي تمام ايراني ها در سر تا سر جهان و با آرزوي سلامتي براي بزرگ مرد موسيقي سرزمينم ، استاد شجريان نازنين دوستدارتون پژمان.

شب یلدا در اینستاگرام چهره های سرشناس


بهشاد مخبری نوشت:
قدیما نه موبایلی بود نه اینستایی نه تلگرامی و نه فضای مجازی، فقط یه كرسی بود كه همه فامیل دورش جمع میشدن و طولانی ترین شب سالو جشن میگرفتن، اما الان دیدو بازدیدا، احوال پرسیا، شب نشینیا، همه چی مجازی شده، پس یلدای مجازیتون پیشاپیش مبارک.

پ.ن : تا میتونیم سعی كنیم سنتهای قدیمو برگردونیم و یلدای امسالو حقیقی جشن بگیریم نه مجازی.

شب یلدا در اینستاگرام چهره های سرشناس


شیده معاونی نوشت:
کاسه ای آب میریزم پشت پای پاییز. که....تمام می شود. پاییز زیبا. رفتنت به خیر .سفرت بی خطر. یلداتون مبارک.

شب یلدا در اینستاگرام چهره های سرشناس


سروش جمشیدی نوشت:
بياييم به اندازه همون يه دقيقه كه شب يلدا بلندتره، همديگرو بيشتر دوست داشته باشيم.يلداتون مبارک، حال دلتون خوب.

شب یلدا در اینستاگرام چهره های سرشناس


فریبا نادری نوشت:
" روز يلداييتون بخير. ايشاالله كه امروز برای همتون بهترين روز باشه عزيزانم. "

شب یلدا در اینستاگرام چهره های سرشناس



پرویز پرستویی نوشت:
"شب یلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیم‌کره شمالی زمین است. این شب به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می‌شود.این شب در نیم‌کره شمالی با انقلاب زمستانی مصادف است و به همین دلیل از آن زمان به بعد طول روز بیش‌تر و طول شب کوتاه‌تر می‌شود. مراسم شب یلدا (شب چله) از طریق ایران به قلمرو رومیان راه یافت و جشن «ساتورن» خوانده می‌شد.

ایرانیان باستان با این باور که فردای شب چله با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می‌شوند و تابش نور ایزدی افزونی می‌یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‌خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می‌کردند و از این رو به دهمین ماه سال دی (دی در آیین ایرانی {literal}{{/literal}زرتشتی{literal}}{/literal} به معنی دادار و آفریننده) می‌گفتند که ماه تولد خورشید بود.یلدا و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است.مردم دوران باستان که با دانش نجوم آشنایی داشتند، میدانستند که کوتاه‌ترین روزها، آخرین روز پاییز و شب اول زمستان است و بلافاصله پس از آن روزها به تدریج بلندتر و شب‌ها کوتاهتر می‌شوند، از همین رو آنرا شب زایش خورشید نامیده و آنرا آغاز سال قرار دادند.

سفره شب چله ، «میَزد» Myazd نام داشت و شامل میوه‌های تر و خشک، نیز آجیل یا به اصطلاح زرتشتیان، «لُرک» Lork که از لوازم این جشن و ولیمه بود، به افتخار و ویژگی «اورمزد» و «مهر» یا خورشید برگزار می‌شد.روز پس از شب یلدا (یکم دی ماه) را خورروز (روز خورشید) و دی گان؛ می‌خواندند و به استراحت و جشن می‌پرداختند .یلداتون مبارک.همواره شاد و سرفرازباشید.آثارالباقیه ابوریحان بیرونی."

شب یلدا در اینستاگرام چهره های سرشناس


مریم کاویانی نوشت:
"تكرار هر مناسبت مباركی، رحمت خداوند و زندگيست كه به ما فرصت دوباره بودن و دوباره ديدن را داده است و بهانه ايست كه ياد دوستان و شكر خدا را بجا بياوريم ، كه هنوز هستيم.الهي اين شبها ساليان زيادی برای تك تك شما عزيزان تكرار شود يلدا مبارک."

شب یلدا در اینستاگرام چهره های سرشناس

احمد ایراندوست نوشت:
"یاد آن شبهای یلدایی بخیر.مهربانی های رویایی بخیر/کرسی و مادر بزرگ و خنده هایاد آن دلهای دریایی بخیر/فال حافظ خوانده میشد ابتدالحظه های شوروشیدایی بخیر /هندوانه و انارو پسته ها.خوردنی های تماشایی بخیر
بازیهای کودکانه در حیاط خانه های سمت بالایی بخیر/شاد بودیم خنده برلبهایمان روزگاران دل آرایی بخیر/بازهم دلتنگ آن یلدا شدم یاد مادر یاد بابایی بخیر/عشق بود و مهربانی بود و دل یاد آن یار اهوارایی بخیر/باز هم یلدای دیگر میرسد پیله ی "پروانه"تنهایی بخیر.یلدا مبارک."
 
شب یلدا در اینستاگرام چهره های سرشناس 



مجید صالحی نوشت:
"يلداتون مبارک جاى عزيزانى كه ديگه پيشتون نيستن سبز و سايه بزرگواران نازنينى كه در كنارتون هستن، پدر و پدربزرگهاى شريف، مادر و مادر بزرگهاى مهربان بر سرتان مستدام. من و امثال كه هيچ يك از اين عزيزان را نداريم ميفهميم از چه نعمتى محرومييم،پس شما دوستان جانم قدردان و سپاسمند اين جانان باشيد كه فردا ديره. .راستى اگر شد ،كه ميشه سفره هاى شب يلدامون رو سبكتر بچينم ،اما با صفاتر و پر مهرتر تا مبادا سفره اى از بعضى همسايه ها و آشناها و هموطنانمون خالى بمونه . حتى شده با دادن يك عدد انار يا يك هندوانه اى كوچك، عشق و معرفت رو جايگزين كنيم.اين روزها حال خيليها خسته و دستشون تنگه مبادا غافل شيم. يا حق"
 
شب یلدا در اینستاگرام چهره های سرشناس 



مهدی پاکدل نوشت:
"بى لاله رخان روى به صحرا نتوان كردبى سرو قدان ميل تماشا نتوان كردتا در سر زلفش نكنى جان گرامىپيش تو حديث شب يلدا نتوان كرد-خواجوى كرمانى"

شب یلدا در اینستاگرام چهره های سرشناس


علی انصاریان نوشت:
سلام. يلداتون مبارك. خيلى خيلى خوش بگذره بهتون يا على ٣٣،٢٤عكس براى سال گذشته شب يلداست."


شب یلدا در اینستاگرام چهره های سرشناس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: