کد خبر: ۶۹۶۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲
تعداد بازدید: ۶۱۲
رفع تحریم و امید باستان‌شناسان به امکان پیشرفت در کشف آثار باستانی
این باستان‌شناس در حال حاضر امیدوار است که روابط تازه با غرب پس از سال‌ها بتواند به علم باستان‌شناسی و کشف اسرار بیشتر آن در ایران کمک کند تا باستان‌شناسان ایرانی بتوانند راحت‌تر از گذشته با همکاران خارجی خود در ارتباط باشند.
خبرگزاری فرانسه» با انشار گزارشی اشاره می‌کند که یک باستان‌شناس ایرانی پس از صرف سال‌ها وقت در تپه‌ها، و دشت و کویرهای ایران برای کشف اثر هنری باستانی در نهایت در خمین به هدف خود دست بافت و یکی از قدیمی‌ترین آثار هنری را بر روی صخره‌ای در آن منطقه کشف کرد. 

به گزارش خبرداغ به نقل از آفتاب، این باستان‌شناس در حال حاضر امیدوار است که روابط تازه با غرب پس از سال‌ها بتواند به علم باستان‌شناسی و کشف اسرار بیشتر آن در ایران کمک کند تا باستان‌شناسان ایرانی بتوانند راحت‌تر از گذشته با همکاران خارجی خود در ارتباط باشند. 

کشف اثر 4000 ساله توسط باستان‌شناسی ایرانی در خمین/ایران بخش مهمی از پازل کشف معماهای جهان+تصاویر

«محمد ناصری‌فرد» باستان‌شناسی است که این کشف مهم را انجام داده است. او می‌گوید که این تصویر یک آهو را بر روی تکه سنگی نشان می‌دهد؛ تصویری که قدمتی ۴ هزار ساله دارد. همچنین در کنار آن می‌توان رقص قبیله‌ای، خدایان  و جانوران را نیز دید. خبرگزاری فرانسه از این اثر به عنوان یکی از مهمترین کشف‌های باستانی یاد می‌کند که قدمتی هزاران ساله دارد و نشانه‌هایی در آن دیده می‌شود که به نظر می‌رسد علائمی باشند که در مراسمی مذهبی از آن‌ها استفاده می‌شده است. 

این خبرگزاری اشاره می‌کند عده‌ای از باستان‌شناسان هلندی که در سال ۲۰۰۸ میلادی با ناصری‌فرد در این منطقه به کاوشگری مشغول بوده‌اند از سنگ کشف‌شده به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سنگ‌های جهان یاد کرده‌اند. ناصری‌فرد به خبرگزاری فرانسه می‌گوید که تحریم‌های امریکا سبب محروم‌شدن باستان‌شناسان ایران از دسترسی به فناوری‌های پیشرفته برای تسهیل کارشان شده است. او می‌گوید: «با بهبود روابط ایران و غرب امیدوار هستیم که بتوانیم این فناوری‌ها را به‌زودی وارد ایران کنیم تا بتوان به اطلاعات دقیق‌تر و علمی‌تری درباره دیگر حکاکی‌ها و آثار کشف‌نشده تاریخی در کشور دست یافت.»

این خبرگزاری در ادامه می‌افزاید: «تحریم‌های اعمال‌شده توسط قدرت‌های جهانی تا پیش از توافق هسته‌ای به معنای محرومیت دانشمندان و باستان‌شناسان ایرانی از همکاری با همکاران بین‌المللی، کمبود منابع شدید مالی برای پژوهش‌ها و عدم دسترسی به فناوری‌های روز دانشگاهی و آزمایشگاهی بود.»

ناصری‌فرد تخمین می‌زند که چند صد اثر مشابه باستانی را یافته است. خبرگزاری فرانسه اشاره  کرده است که او در یک دانشگاه محلی تدریس می‌کند و آثار کشف‌شده‌اش توسط بنیاد «بردشاو» یک نهاد غیر دولتی سوئسی ثبت ‌شده‌اند تا توجهات بین‌المللی به کارهای او جلب شود. 

کشف اثر 4000 ساله توسط باستان‌شناسی ایرانی در خمین/ایران بخش مهمی از پازل کشف معماهای جهان+تصاویر

خبرگزاری فرانسه اشاره می‌کند که اکتشافات ناصری‌فرد کمک می‌کند تا شواهد بیشتری پیدا شوند که نشان می‌دهند احتمالا انسان‌ها پیش از ترک افریقا نیز در حال توسعه هنر بوده‌اند چرا که اشکال مشابهی در مکان‌های دورافتاده دیگری در کالیفرنیا، اسپانیا و افریقای جنوبی نیز کشف شده‌اند. این خبرگزاری می‌نویسد: «ایران می‌تواند بخش مهمی از پازل باشد؛ آن هم برای کشف معماهای بیش‌تر ایران نقطه برای مهاجرت مردمان شرق و غرب بوده است.» 

این خبرگزاری اشاره می‌کند که روش‌های تازه‌ای از جمله زمان‌یابی اورانیوم به دانشمندان کمک می‌کند که آثاری با قدمت بیش از کربن را نیز کشف کنند. با این حال، دسترسی به فناوری مورد‌نیاز برای انجام پژوهش با این روش، گران‌قیمت هستند و نیاز به دسترسی به آزمایشگاه‌های بزرگ دارند که ایران تاکنون از آن بی‌بهره بوده است. 


کشف اثر 4000 ساله توسط باستان‌شناسی ایرانی در خمین/ایران بخش مهمی از پازل کشف معماهای جهان+تصاویر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: