کد خبر: ۶۹۵۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۱
تعداد بازدید: ۳۵۳
گاهی از تنور هم که خارج می‌شود همان جلوی پیشخوان مغازه، بیات است. حتی یک لقمه‌اش را هم نمی‌شود خورد، چه رسد به اینکه بماند برای یک روز یا چند روز! مجبور می‌شوی برکت خدا را بگذاری برای نان‌خشکی شاید رزق دام‌ها بشود. بهتر از دورریختن که هست.
درد کهنه نان بی‌کیفیت شیرازبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایسنا، درد بی‌کیفیت نان در شیراز، مانند نان مانده، بیات شده است! کهنه و عمیق، هر کس هم تقصیر این کیفیت بد را به دیگری متصل می‌داند و خود را مبرا می‌کند، اگرچه تعداد گزارش‌های منتشر شده در خصوص کیفیت نامناسب نان در شیراز، بی‌شمار است اما میزان پاسخگویی مستدل مسئولان به این گزارش‌ها و انتقادها به شمار انگشتان دست‌ها نمی‌رسد.

اگرچه مسئولان اعتقاد شفاهی دارند که مردم شیراز نانشان همچنان کیفیتی پائین دارد و اعتقاد دارند که با جلسه و حرف و گفت‌وگو نمی‌توان مشکلات را حل و فصل کرد، اما همچنان بر برگزاری جلسات و هماهنگی و رسیدن به راهکار هم اعتقادی راسخ و عملی دارند.

عصر روز سه‌شنبه 15 آذر نیز شاهد برگزاری دومین جلسه کمیته آرد و نان در شیراز بودیم. کمیته‌ای که با دستور تعیین شاخص‌های صدور مجوز نانوایی تشکیل شده بود، نه رسیدگی به کیفیت نان‌های نامرغوبی که اکثر نانوایی‌ها به دست مردم می‌دهند. نانی که زمانی بهانه پائین بودن کیفیت آن، ارزانی بود و ...

به عقیده صاحب‌نظران اگر در شاخص‌های صدور مجوز بتوان مواردی نظیر داشتن مهارت نانوا، تعهد به تامین آرد مرغوب، درجه بندی نانوایی و ... را مد نظر قرار داد، شاید گامی در راستای ارتقاء کیفی نان در شیراز برداشته شود.

فرماندار و رئیس کمیته آرد و نان شیراز در دومین جلسه این شورا گفت: ارتباط مستقیم کیفیت نان با سلامت جامعه برهیچ کس پوشیده نیست.

حیدر عالیشوندی افزود: نظارت بر نانوایی‌ها نباید صرفاً رفع تکلیف و به یک بازدید و اعمال جریمه خلاصه شود، چرا که هدف ما از بازدید رضایتمندی شهروندان است که اگر محقق نشود کار کارشناسی  درستی انجام نداده‌ایم.

او اضافه کرد: نانوایی‌ها به لحاظ قانونی و شرعی موظف به پخت و عرضه نان با کیفیت مناسب هستند و دولت و دستگاه‌های مسئول نیز موظفند در جهت حفظ حقوق مصرف کنندگان از هدر رفتن سرمایه‌ها و نعمت‌های کشور جلوگیری کنند تا مردم با پرداخت هزینه؛ نانی با کیفیت مطلوب خریداری کنند.

فرماندار  شیراز معتقد است که  برخی صاحبان نانوایی‌ها به دلیل  پرداخت دستمزد کمتر، افرادی را در نانوایی خود استخدام کرده‌اند که آموزش‌های لازم و تخصصی را ندیده‌اند.

او لزوم قراردادن شرط لازم در آیین نامه‌ها و ضوابط  جدید صدور مجوز نانوایی منوط به آموزش و داشتن مدرک حرفه‌ای فرد متصدی اشاره و خاطرنشان کرد: در بحث نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده و شاغل در واحد نانوایی به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد.

فرماندار و رئیس کمیته آرد و نان شهرستان شیراز به اهمیت نان در جامعه اشاره و اضافه کرد: نان یکی از مهمترین مسائل در جامعه به‌شمار می‌رود و از آن به عنوان یک پدیده اجتماعی نیز یاد می‌شود وغفلت و  کم کاری در آن چه قانونی و چه شرعی غیر قابل بخشش است.

او با بیان اینکه نان هیچ جایگزینی ندارد و باید در بحث کیفیت آن نظارت کافی را داشت، گفت: باید با دقت و نظارت کامل برای برطرف کردن مشکلات و ارایه خدمات مطلوب و با کیفیت در کنار رقابت سالم اهتمام جدی داشت.

فرماندار شیراز افزود: هیچ‌کس بدون اجازه کار گروه آرد و نان شهرستان شیراز و کمیسیون نظارت استان؛ حق واگذاری و صدور مجوز را ندارد. هدف صدور مجوز برای ایجاد نانوایی‌های استاندارد است تا شاهد تولید نان با کیفیت باشیم.

عالیشوندی گفت: در این راستا از فعالیت تمام نانوایی‌هایی که رعایت مسایل بهداشتی نکرده و نان نامرغوب تولید می‌کنند جلوگیری می‌شود.

او تصریح کرد: اعتقادمان ایجاد رقابت برای افزایش کیفیت در کنار رعایت کمیت است. مبارزه با کم فروشی و بی توجهی در تولید نان با اعمال نظارت مستمر همراه با تشویق واحدهای نانوایی خوب و ایجاد تنوع و رقابت درتولید نان مرغوب امکان پذیر است.

عالیشوندی گفت: احداث و فعالیت یک یا چند نانوایی که استانداردهای لازم را داشته و دارای مدیریت تخصصی باشد را بهتر از واگذاری بی‌قید و شرط مجوز می‌دانیم.

نماینده شرکت غله و بازرگانی منطقه 3 نیز گفت: شیراز جزو اولین شهرها در ایجاد مجتمع نان بوده و اکنون دارای 45 مجتمع تولید نان هستیم که خود چندین برابر یک نانوایی تولید دارد.

جمالی گفت: احدات مجتمع تولید نان منجر به جلب رضایت شهروندان در انتخاب نوع نان و ایجاد تنوع و همچنین دسترسی مراکز مسکونی و پر تجمع به تهیه نان خواهد شد.

نماینده صنعت و معدن و تجارت استان فارس نیز گفت: تعیین شاخص‌های مجوز صدور نانوایی باتوجه به نیاز شهرستان شیراز و طرح در کمیته آرد و نان می‌تواند نانوایی‌های سطح شهر را با استانداردهای پخت نان مجهز کند.

به گزارش ایسنا، وی اضافه کرد: این سازمان آمادگی دارد تا با معرفی دستگاه‌های به روز و مدرن و مطابق با استانداردهای لازم به واحدهای صنفی، آنها را در پخت نان مرغوب یاری دهد.

نماینده صنعت، معدن و تجارت فارس اضافه کرد: در آیین نامه و دستور العمل‌ها دولت در مدیریت واحدهای صنفی دخالتی ندارد و باید تلاش خود را معطوف به بخش‌های ساماندهی و نظارت کند.

رئیس اتحادیه صنف نانوایان شیراز نیز ضمن طرح مشکلات نانوایی‌ها و کثرت متقاضیان صدور مجوز،‌گفت: تاکنون 150 متقاضی ثبت‌نام کرده‌اند.

سخنوریان اضافه کرد: تعیین شاخص‌های صدور مجوز یکسان و هماهنگ با استناد آیین نامه و دستوالعمل موجود و قانونی ما را به سوی احداث نانوایی با کیفیت مد نظر مردم هدایت خواهد کرد.

او اضافه کرد: متراژ مکان احدات نانوایی، رعایت حریم محل احداث با توجه به تراکم جمعیتی، مالکیت یا مدت دار بودن اجاره نامه  و تعهد محضری، توانمندی و تمکن مالی و شرایط کلی صدور پروانه کسب و مجوزهای بهداشتی لازم از شرایط اولیه واگذاری مجوز است.
هنوز هم در میان شرایط لازم برای دریافت جواز نانوایی، داشتن مهارت فنی و تخصصی در تهیه و تولید نان مرغوب، مد نظر نیست و در آئین‌نامه‌ها پیش‌بینی نشده است.

علی‌رغم اقداماتی که طی سال‌های گذشته با هدف ارتقاء کیفیت نان انجام و منجر به گرانی قوت مردم تا چندین برابر قیمت قبل شد و در دراز مدت تاثیر چندانی بر کیفیت نان نداشت. شاهد هیچ اقدامی در این راستا نبوده‌ایم.

امروز در شیراز تعداد نانوایی‌هایی که نان مرغوب تولید و عرضه می‌کنند، اندک بوده و ماشینی شدن سیستم‌های پخت اگرچه به لحاظ بهداشتی زمینه بهبود را فراهم کرده اما به اعتقاد مردم، به کیفیت نان لطمه زده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: