کد خبر: ۶۹۲۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۳
تعداد بازدید: ۲۲۱
پیروز ایزدی کارشناس مسائل سیاست خارجی و و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات استراتژیک در پاسخ به سوالی در خصوص وزرای خارجه بالقوه دونالد ترامپ و مشترکات این گزینه ها در قبال ایران گفت: کاندیدا هایی که برای وزارت خارجه مطرح شدند در گذشته نسبت به ایران مواضع منفی ای داشته اند اما الان که برجام به فرجام رسیده و از جانب شش قدرت بزرگ مورد تایید قرار گرفته و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسیده ، نقض و فسخ آن از جانب یکی از این قدرت ها امکان پذیر نیست.
احتمال تقابل جدی اروپا با ترامپ بر سر ایرانبه گزارش خبرداغ به نقل از  انتخاب ، پیروز ایزدی کارشناس مسائل سیاست خارجی و و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات استراتژیک در پاسخ به سوالی در خصوص وزرای خارجه بالقوه دونالد ترامپ و مشترکات این گزینه ها در قبال ایران گفت: کاندیدا هایی که برای وزارت خارجه مطرح شدند در گذشته نسبت به ایران مواضع منفی ای داشته اند اما الان که برجام به فرجام رسیده و از جانب شش قدرت بزرگ مورد تایید قرار گرفته و در شورای امنیت  سازمان ملل به تصویب رسیده ، نقض و فسخ آن از جانب یکی از این قدرت ها امکان پذیر نیست.

او افزود: این یک توافق چند جانبه است که به هر حال با تصویب شورای امنیت به اجرا در آمده و در نتیجه عدول از آن به این راحتی امکان پذیر نیست.

ایزدی در خصوص تاثیر انتخاب هر یک از گزینه های مطرح شده نظیر باب کراکر سناتور آمریکایی که در جریان و بعد از توافق هسته ای با طرح تحریم های جدید علیه ایران مسیر روابط تجاری ایران و اروپا را با مشکلاتی مواجه کرده بود نیز گفت : اروپایی ها در چند روز اخیر به آمریکا و رئیس جمهور جدید هشدار داده اند که باید پایبند با برجام بماند و انتظار میرود  اجماعی که زمان تصویب قطع نامه ها علیه ایران شکل گرفته بود این بار نتواند مجددا شکل بگیرد.

این استاد مرکز تحقیقات استراتژیک همچنین با بیان اینکه ممکن است آمریکا فشار بیاورد گفت اما به احتمال زیاد اروپایی ها در مقابل این فشارها مقاومت نشان خواهند داد و با راحتی تسلیم تصمیمات ضد ایرانی آنها نميشوند.

ایزدی همچنین با تاکید بر این که اگر تحریم های ثانویه از سوی آمریکا اعمال شود ، ممکن است بانکهای بزرگ اروپایی احتیاط بیشتری دز معاملات با ایران نشان دهند گفت : آنها به این تصور که مجبورند جریمه های سنگین بپردازند احتیاط خواهند کرد ولی اروپایی ها با توجه به اختلاف نظری که با سیاست فعلی ریس جمهور جدید امریکا دارند ممکن است وارد تقابل با آمریکا شوند.

او افزود در چنین شرایطی این احتمال وجود خواهد داشت که اروپایی ها برای حل مشکلات مالی با ایران به دنبال راه حل هایی فارغ از نفوذ آمریکا بگردند.

ایزدی دز خصوص اهمیت وزیر خزانه داری ترامپ در مقایسه با وزیر امور خارجه آمریکا گفت : این مساله از ابعاد مختلف میتواند بررسی شود. از زوایای مختلف هر یک از این دو وزیر بر دیگری ارجحیت پیدا میکند. در مساله سیاست خارجی وزیر خارجه که مسئول سیاست خارجی است میتواند مهمتر باشد اما در مورد مسئله مربوط به تحریم های مالی و بانکی نقش خزانه داری مهم تر است.

او در خصوص تغییر احتمالی در رویه های سیاست خارجی ایران با غرب با توجه به انتخاب ترامپ نیز گفت : این احتمال که در رویه های سیاست خارجی ایران تغییری حاصل شود بعید به نظر میرسد .

ایزدی در خصوص تغییرات احتمالی در گفت و گوهای ایران و غرب نیز گفت : روابط ایران و اروپا از بعد از توافق هسته ای دچار تغییر و تحول شده . با سفر های خانم موگريني به ایران و مشخص شدن چارچوب های همکاری ایران و اروپا، دیگر قرار نیست در این سطح روابط با اروپا تغییری حاصل شود .

او در پایان تاکید کرد سیاست ایران در قبال اروپا و نحوه تعامل ایران و اتحادیه اروپا هیچ ارتباطی به تحولات آمریکا ندارد و قرار نیست هیچ تغییری در نحوه رفتار متقابل ایران و اروپا رخ دهد . این روابط همان سیر عادی خودش را طی خواهد کرد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: