کد خبر: ۶۸۹۲۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱
تعداد بازدید: ۴۳۹
کارشناسان بازار سرمایه معتقدند پول خارج شده از بازار پول میان بازارهای سرمایه، ارز، مسکن و غیره سرگردانند.
نقدینگی در بازار سرگردان شدبه گزارش خبرداغ به نقل از ایبِنا ، کارشناسان بازار سرمایه معتقدند پول خارج شده از بازار پول میان بازارهای سرمایه، ارز، مسکن و غیره سرگردانند.

بانک‌های خصوصی در ابتدای تیرماه سال جاری به توافقی برای کاهش نرخ سود سپرده‌ها رسیدند که پس از آن با ارائه نامه‌ای به بانک مرکزی به اجرای آن تحقق بخشیدند، این اقدام در راستای توسعه بخشی صنایع و توسعه بازارهایی همچون بازار سرمایه، ارز و مسکن بشمار می‌رفت، کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی موجب شد تا افرادی که تنها به اخذ بهره از بانک‌ها اکتفا می‌کردند با ریسک‌پذیری بیشتر بخشی از سرمایه خود را به بازارهای مهیج سرمایه یا ارز انتقال دهند.

البته این در حالی است که مسئولان بورسی با وعده به‌روز کردن معاملات در تالار شیشه ای زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی هموار می‌کنند تا هم ارزش کلی بازار رشد کند هم نقش بورس و اوراق بهادار تهران در میان بورس های مطرح جهان پررنگ تر شود.

در این میان آمار و ارقام بیانگر رشد نقدینگی در بازارهای موازی بازار پول است، اما میزان نقدینگی به اندازه ای نیست که بازارها را از رکود خارج کند، این نقدینگی به صورت قطره چکانی در حال تزریق به بازار ها است به طوری که طی یک سال اخیر مبلغ قابل توجهی صرفا وارد یک بازار نشده است.

رشد ارزش بازار با احیای اعتبارات از دست رفته

بهروز خدارحمی با اشاره به انتقال نقدینگی از بازار پول به بازارهای موازی گفت: نمی‌توان گفت خروج بخشی منابع از بانک به بازار سرمایه به منظور رقابت این دو بازار آغاز شده، روابط بانک ها با بازار سهام رابطه متقابل و در هم‌تنیده است که با توجه به عرضه سهام و تسهیلات بانکی در جریان است.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری افزود: سرمایه‌گذاران برای جذب سودی بیشتر از سود سپرده های بانکی با ورود به بازار سهام و ارز، همچنین پذیرش ریسک معاملات این بازارها می‌توانند پذیرایی سودی معقول باشند، البته این به شرطی است که معاملاتی منطقی را دنبال کنند.

وی با اشاره به رشد نقدینگی در بازار سهام ، اظهار داشت: صندوق های بورسی با سه دسته، صندوق سرمایه‌گذاری با سبد ثابت، صندوق سرمایه‌گذاری محدود و نامحدود با توجه به رویکردی که دارند قطعا پذیرای رشد نقدینگی در بورس هستند، مالکان این صندوق ها نیز متناسب با میزان سرمایه گذاری خود در سود و زیان شریک هستند.

خدارحمی ادامه داد: صندوق‌های بورسی با درآمد ثابت بخشی از سرمایه بازار سهام را در اختیار دارند به گونه ای عملکردی شبیه به بانک ها اما در بورس در این میان باید گفت نقدینگی که راهی بازار سرمایه شده قدرتی برای تحول بزرگ در این بازار ندارد که شاخص ها و صندوق را تحت تاثیر قرار دهد.

این کارشناس بازار سرمایه ورود نقدینگی به بورس را احیای اعتبارات قبلی دانست و گفت: آمار و ارقام نشان دهنده رشد نقدینگی در بورس است اما بحران بورس تهران به اندازه ای است که ابتدا باید اعتبارات از دست رفته قبل احیا شود سپس اتفاقات نوین رخ دهد.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ادامه داد: پول خارج شده از بانک ها میان بازار پول، سرمایه، املاک و مستغلات سرگردان است، اخبار و شائبه های هر روزه سرمایه گذاران را بر سر دوراهی قرار داده است.

خدارحمی خاطرنشان کرد: طی یکسال اخیر نقدینگی به صورت کلان صرفا وارد یک بازار خاص نشده که توسعه بخش آن باشد، رقم های کم در بازه زمانی مختلف به بازارها تزریق می شود.

رشد نقدینگی نباید آغازگر معاملات غیر منطقی شود

محمدمهدی ناسوتی فر، یکی دیگر از تحلیلگران بورسی تقسیم نقدینگی در بازارهای مختلف را امری ضروری دانست و گفت: با توجه به رکود اقتصاد نباید همه توجهات را به یک بازار معطوف کرد، اکثر صنایع در رکود عمیق به سر میبرند با تزریق منابع باید تحرکی برای از سرگیری فعالیت آنها ایجاد کرد تا بازارهایی که تحت تاثیر آنها هستند با رونق همراه شوند.

وی ادامه داد: بازار ارز، سرمایه، مسکن هر کدام نیازمند نقدینگی قابل توجهی برای تحرک هستند، اما این تحرک از طریق پویایی دوباره صنایع و توسعه صادرات امکان پذیر است.

ناسوتی‌فر رشد یکباره نقدینگی در بورس را کمی غیر منتظره دانست و گفت: درست است که طی چند ماه اخیر بازار روند منطقی را دنبال کرده اما با صعود قیمت ها باید راهکاری برای مقابله با معاملات غیر منطقی از سوی سهامدارن نوپا در نظر گرفت، رشد نقدینگی در کنار همه فوایدی که می تواند داشته باشد قطعا جنبه منفی هم دارد که با بهره گیری از قوانین و نظارت سختگیرانه‌تر قابل حل است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: