کد خبر: ۶۸۹۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
تعداد بازدید: ۵۲۲
بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب و میانه‌رو این خبر را در صفحه نخست خود پوشش دادند و از آن استقابل کردند. روزنامه اصلاح‌طلب شرق در مطلبی تحت عنوان «جایزه مشترک ظریف و کری» با وجود مخالفت هیئت نمایندگان یهودی بریتانیایی از سوی چتم هاوس به ظریف تعلق گرفت. علیرغم نظر اصلاح‌طلبان، محافظه‌کاران از این جایزه خوشحال نیستند.
جایزه چتم‌هاوس برای ظریف، بهانه‌‌ای برای افزایش حملات تندروها علیه دولت وزیر امور خارجه ایران برنده جایزه بین‌المللی اندیشکده بریتانیایی «چتم هاوس» شده است. این جایزه به‌طور مشترک به او و جان کری همتای امریکایی‌اش اختصاص یافته است. با این حال، به نظر می‌رسد که این موضوع احتمالا خبر خوبی نیست؛ چرا که تندروها در حال استفاده از آن به عنوان بهانه‌ای برای حمله به دولت روحانی هستند. 

سایت «المانیتور» با انشاار گزارشی درباره حملات روزهای گذشته محافظه‌کاران علیه ظریف می‌نویسد: «بهرام قاسمی سخنگوی وزیر امور خارجه ایران به نقل از ظریف گفته است که این جایزه متعلق به ملت ایران است. قاسمی اعلام کرده که نهادهای مخالف از ظریف خواسته بودند که برای جایزه آنان نامزد شود اما او خود این موضوع را رد کرده است. چتم هاوس اما این فرایند را ندارد که از افراد سوال بپرسد و نامزد مدنظر را بدون سوال پرسیدن از فرد مدنظر انتخاب می‌کند. در مورد ظریف نیز این موضوع اتفاق افتاده است. قاسمی اشاره کرده  ظریف برای شرکت در مراسم تقدیر به دلیل محدودیت‌های زمانی به لندن سفر نکرده است.»

جایزه چتم‌هاوس برای ظریف، بهانه‌‌ای برای افزایش حملات تندروها علیه دولت

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب و میانه‌رو این خبر را در صفحه نخست خود پوشش دادند و از آن استقابل کردند. روزنامه اصلاح‌طلب شرق در مطلبی تحت عنوان «جایزه مشترک ظریف و کری» با وجود مخالفت هیئت نمایندگان یهودی بریتانیایی از سوی چتم هاوس به ظریف تعلق گرفت. 

المانیتور اشاره می‌کند علیرغم نظر اصلاح‌طلبان، محافظه‌کاران از این جایزه خوشحال نیستند. مهدی محمدی تحلیلگر تندرو و یکی از اعضای تیم سابق ایران در مذاکرات هسته‌ای به رهبری جلیلی در کانال تلگرام خود نوشته است: «برای وزیر امور خارجه کشوری مانند ایران دریافت جایزه مشترک با وزیر امور خارجه جنایتکارترین کشور جهان یک شرم بزرگ است. سوال بزرگ در اینجا این است که چرا اکنون آنان به ظریف این جایزه را داده‌اند برای چه خدمتی‌؟ من متاسفم که برجام تاکنون هیچ دستاوردی برای ملت ما نداشته است در حالی که برای برخی منافعی داشته است.»
 
این سایت در ادامه اشاره می‌کند که در خبری دیگر مجید تخت‌روانچی معاون وزیر امور خارجه ایران از آغاز مذاکرات با اتحادیه اروپا برای رفع ابهام‌ها و حل و فصل تدریجی مسائل درباره تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه تهران سخن گفته است و اشاره کرده که ظرف دو یا سه هفته آینده هیئتی به بروکسل اعزام می‌شوند تا مذاکرات حقوق‌بشری انجام شوند. این هیئت متشکل از نمایندگان وزارت امور خارجه ایران و قوه قضاییه هستند. او تاکید کرده که ایران معتقد است بحث حقوق بشر نباید سیاسی شود و باید در سطح فنی مطرح شود.» 

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که اصلاح‌طلبان در داخل از این موضوع استقبال کرده‌اند از جمله علی خرم دیپلمات سابق ایران که گفت است اگر مشکلات قدیمی ایران با اروپایی‌ها درباره برخی از مسائل حقوق بشری حل و فصل شود این موضوع مزایای سیاسی و اقتصادی قابل‌توجهی را برای ایران به همراه خواهد داشت و می‌توان فناوری‌های کشورهای پیشرفته اروپایی را جایگزین فناوری‌های امریکایی کرد که ایران به آن‌ها دسترسی ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: