کد خبر: ۶۸۹۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹
تعداد بازدید: ۶۳۳
ارتش عراق از سلاح‌هایی استفاده می‌کند که قدرت تخریبی بالایی دارند و نمونه آن‌ها، راکت‌انداز TOS-1 است.
سرانجام عملیات آزادسازی موصل با شرکت ارتش عراق، پلیس فدرال، پیشمرگه‌های کرد و نیروهای حشدالشعبی آغاز شد. با اوج گیری حملات ارتش عراق و نیروهای مردمی این کشور برای آزادسازی موصل، ارتش عراق از سلاح‌هایی استفاده می‌کند که از شدت و قدرت تخریبی بالایی برخوردار هستند که نمونه آن راکت انداز TOS-1 است؛ سلاحی که از آن به عنوان یکی از مخوف‌ترین سلاح‌های ضد استحکامات یاد می‌شود.

سیستم TOS-1 برای پشیبانی مستقیم از  پیشروی پیاده‌نظام و همچنین پشتبانی از تانک‌های اصلی نبرد و حرکت کاروان‌های رزمی و نیز برای درگیری با استحکامات و خودروهای زرهی  و و مقرهای تجمع افراد  طراحی شده است.

آتش‌افکن مخوف روسی و جهنمی که برای داعش در موصل آفرید + تصاویر

ایده ساخت یک آتش‌افکن سنگین کوتاه برد، مجهز به لانچر پرتاب راکت که قابلیت شلیک مهمات با سر جنگی آتش‌زا و ترموباریک را داشته باشد به اواخر دهه 70 میلادی در شوروی بازمی‌گردد. این سیستم رزمی مرکب است از خودرویی زرهی، راکت‌انداز و حمل‌کننده و بارگذار مهمات که در اوایل دهه 80 در صنایع KBTM در اومسک با نام TOS-1 گسترش یافت. توسعه این سلاح برای مدت‌ها به صورت محرمانه باقی مانده بود.

سیستم شعله‌افکن به طور کلی شبیه سیستم‌های چندگانه پرتاب راکت می‌باشد؛ با این حال تفاوت‌هایی از جمله شلیک انواع مختلف راکت و همچنین برد شلیک راکت دارد.

TOS-1 در اوایل سال 1980 توسعه داده شد و با موفقیت توسط ارتش شوروی در افغانستان و بعدها توسط نیروهای روسیه در چچن استفاده شد. این سیستم با نام مستعار Buratino نیز شناخته می‌شود.

آتش‌افکن مخوف روسی و جهنمی که برای داعش در موصل آفرید + تصاویر

Buratino یادآور نام قهرمان نسخه روسی داستان پینوکیو، نوشته الکسی تولستوی است و این انتخاب این نام نیز به سبب دماغه دراز لانچر در سیستم TOS-1 می‌باشد.

به نظر می‌رسد این سیستم تنها برای آزمایش و ارزیابی مورد استفاده قرار گرفت؛ با این حال سیستم TOS-1 در ارتش روسیه به خدمت گرفته نشد. همچنین  هیچگونه اطلاعاتی  مبنی بر صادر کردن این سیستم  به سایر کشورها وجود ندارد. اما روسیه در راستای مقابله با تروریسم تکفیری این سامانه را در اختیار دولت‌های مردمی عراق و سوریه قرار داده است.

كالیبر راکت‌های مورد استفاده در این سیستم  220 میلی‌متری می‌باشند كه این نمایانگر قدرت سهمگین و هولناك این آتش‌بار است و از سوخت جامد استفاده می‌كنند. برای این راکت ها  دو نوع کلاهک وجود دارد: 

کلاهک هسته‌ای

کلاهک‌های مواد منفجره از نوع هوا سوخت (کلاهک‌های انفجاری هوا سوخت با عنوان خلاء یا ترموباریک نیز نامیده می‌شوند). این نوع از مهمات توده ابر مانند بزرگی از گاز قابل اشتعال را از خود پخش می‌کنند که باعث انفجاری عظیم  می‌شود.

آتش‌افکن مخوف روسی و جهنمی که برای داعش در موصل آفرید + تصاویر

از این نوع مهمات بیشتر برای آشکار کردن و نابودی سنگرها و استحکامات دیگر استفاده می‌شود. سیستم TOS-1 دارای برد حداکثری نسبتا کوتاه می‌باشد، بردی معادل تنها 6 کیلومتر و حداقل برد آن 400 متر می‌باشد.

TOS-1 توانایی شلیک یک  فروند راکت یا یک جفت راکت در عرض 0.5 ثانیه را دارد و مدت زمان شلیک تمامی راکت‌ها  15 ثانیه می‌باشد.

اگردر منطقه‌ای كه طی چند ثانیه ۳۰ موشك كالیبر 220 میلی متر فرود آید، چه جهنمی شكل می‌گیرد. شلیک کامل راکت‌ها منطقه‌ای به مساحت 200 تا 400 متر را پوشش می‌دهد. BURATINO  با یک سیستم کنترل آتش مدرن تجهیز شده است.

تمامی مراحل هدایت و شلیک از داخل شاسی صورت می‌گیرد تا خدمه در معرض آتش دشمن نباشند. خودرو این توانایی را دارد که از حرکت بایستد و شروع به گشودن آتش به یک هدف قابل رویت در عرض 90 ثانیه کند.

آتش‌افکن مخوف روسی و جهنمی که برای داعش در موصل آفرید + تصاویر

BURATINO توسط سه خدمه هدایت می‌شود: فرمانده راکت انداز،راننده و توپچی.

لانچرهای سنگین 30 تایی همراه با توده انبوه راکتها احتیاج به محافظتی در سطح بالا جهت حمل و نقل داشتند، همین امر موجب شد تا طراحان از شاسی مطمئن و مقاوم تانک T.72 برای این منظور استفاده کنند. شاسی این راکت‌انداز مدل اصلاح شده شاسی تانک اصلی میدان نبرد T.72 می‌باشد.

در این این راکت‌انداز از موتور دیزل وی 84-1 باقدرت 840 اسب بخار استفاده شده است. خودرو به یک تیغه برای حفاظت از خود مجهز شده است. حفاظت از زره پوش این راکت‌انداز شبیه تانک اصلی میدان نبرد T.72 می‌باشد.

آتش‌افکن مخوف روسی و جهنمی که برای داعش در موصل آفرید + تصاویر

دولت عراق برای مقابله با گروه تروریستی داعش این سامانه پیشرفته روسی را خریداری کرده که اولین سامانه از آن سال گذشته وارد عراق شده است. سرتیپ ستاد سعد العلاق مدیر واحد توپخانه در یکی از پایگاه‌های ارتش در بغداد، گفت: نیروهای واحد توپخانه ارتش عراق آموزش‌های اولیه و عملی استفاده از موشک‌اندازهای سنگین را گذرانده‌اند. این سلاح دارای قدرت آتش عظیمی است و از نیروها در میدان نبرد پشتیبانی خواهد کرد.

وی افزود: این یک موشک انداز راهبردی است و بر سرعت شلیک توپخانه می‌افزاید و پشتیبانی کافی از نیروهای فعال در جبهه را فراهم می‌کند. 

آتش‌افکن مخوف روسی و جهنمی که برای داعش در موصل آفرید + تصاویر

وظیفه پیش‌بینی شده برای  "توس-1" درگیری با نفرات، تجهیزات و ساختمان‌ها، از جمله استحکامات، زاغه‌های مهمات و سنگرهای دشمن است. این خودروی رزمی تحت فرمان واحدهای پیاده یا تانک عمل می‌کند. این موشک‌اندازهای ساخت روسیه، توانایی نظامی نیروهای ارتش سوریه  را در جنگ با تندروهای سازمان القاعده و داعش و تروریست‌های سازمان یافته تقویت خواهد کرد.
منبع: سایت باشگاه خبرنگاران جوان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: