کد خبر: ۶۸۶۵۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲
تعداد بازدید: ۹۲۶
فضاپیمای شیاپارلی که بخشی از ماموریت آژانس فضایی اروپا به مریخ موسوم به اگزومارس(ESA) است فرمان فرود منتظره روی سیاره سرخ در تاریخ 19 اکتبر(28 مهر) را دریافت کرده و اکنون ویدئوی جدیدی که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد که این فرود به چه شکل انجام خواهد شد.

به گزارش فرود تاریخی فضاپیمای اروپا در مریخخبرداغ  به نقل از اسپیس، ماموریت اگزومارس که در 14 مارس آغاز شده در واقع متشکل از دو فضاپیمای متصل به نامهای مدارگرد گازی تریس و فرودگر شیاپارلی به سمت مریخ است.

انتظار می‌رود این دو فضاپیما در روز 16 اکتبر(25 مهر) از هم جدا شوند و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود فرودگر شیاپارلی سه روز بعد روی سطح مریخ خواهد نشست.

اگرچه فرودگر شیاپارلی روی سطح مریخ فرود خواهد آمد اما مدارگرد گاز تریس دور مدار سیاره سرخ خواهد چرخید و به بررسی اتمسفر این سیاره خواهد پرداخت.

در این ویدئوی جدید جزئیات فرامین فرود فضاپیما شرح داده شده که شامل جدا کردن پوسته محافظ فضاپیما، استقرار حسگرهای نزولی فضاپیما، چتر ترمز و رانشگر برای فرود کنترل شده است.

فرودگر شیاپارلی قرار است در منطقه ای از مریخ موسوم به "مریدیانی پلانوم" نزدیک خط استوای مریخ فرود خواهد آمد.

برای تضمین این فرود طبق برنامه باشد، حسگرهای فرودگر روی ارتفاع آن بالای سطح مریخ نظارت خواهند کرد. هنگامیکه که فرودگر به فاصله دو متری بالای سطح مریخ رسید، مدتی ثابت خواهد ماند و پیشرانه را کاهش داده و روی سطح مریخ می افتد.

بارگذاری فرامین فرود در فضاپیمای اگزومارس یک نقطه عطف مهم در تدارک شیاپارلی برای فرود روی مریخ بوده است. این فرامین در دو مرحله یکی در سوم اکتبر و دیگری در هفتم اکتبر بارگذاری شدند.

این فرودگر پس از فرود ایمن روی سیاره سرخ به بررسی سرعت وزش باد و مسیر آن در مریخ، میزان رطوبت، سطح فشار، دمای هوا و دیگر مسائل خواهد پرداخت. سپس اندازه گیری های انجام شده توسط شیاپارلی به مدارگرد تریس ارسال خواهد شد. هدف اصلی این ماموریت هموار کردن مسیر ماموریت دیگری به مریخ است که در سال 2018 انجام خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: