کد خبر: ۶۸۶۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
تعداد بازدید: ۱۲۰۲
هزینه های سنگین یارانه ها به بودجه‌های عمرانی |یارانه‌های کنونی در توان اقتصاد ایران است؟

هشدار به وعده یارانه یکصدهزار تومانی / تبلیغات غیر واقعی از جنس یارانهاقتصادایران در حالی هر ماه بار مالی 3 هزار و 400 میلیارد تومانی بابت یارانه نقدی متحمل می شود که با بحران کاهش بهای نفت و بدهیهای قبلی روبروست.

 به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاين، در حالی که دولت ایران از سه سال قبل تاکنون بحران‌های ناشی از پرداخت یارانه 45 هزار و 500 تومانی به تمامی شهروندان ایرانی گوشزد کرده است، این روزها در محافل سیاسی و اقتصادی شعارهایی در خصوص پرداخت یارانه صدهزار تومانی از سوی برخی از کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری به گوش می رسد . 

 این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند لازم است تدابیری برای عدم مانور کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری آتی بر مساله یارانه ها اندیشیده شود، چرا که این اقدام می تواند زمینه ساز بروز بحران های آتی نیز باشد .از سویی ادامه بار مالی یارانه های کنونی از عهده اقتصاد ایران خارج است به این دلیل که منابعی برای پرداخت این یارانه ها وجود ندارد.به طوری که دولت ناچار است از منابع بودجه های عمرانی بکاهد و پول نقد در اختیار مردم قرار بدهد،در حالی که تکمیل پروژه های عمرانی نه تنها موجب توسعه اقتصاد بلکه موجب ایجاد اشتغال و افزایش تولید ناخالص داخلی کشور می شود که ای موضوع مصداق بارز یاددادن ماهی گیری به جای ماهی گرفتن است.

اقتصاد ایران درحالی هر ماه بار مالی بیش از 3 هزار و 400 میلیارد تومان بابت یارانه نقدی،راتحمل می‌کند که بررسی ها نشان می دهد این رقم، هزینه های سنگینی را  به بودجه های عمرانی و همچنین اعتبارات زیرساختی کشور تحمیل کرده است. 

 شعارهایی در خصوص پرداخت یارانه صد هزار تومانی درحالی از سوی برخی مطرح می شود که طرفداران رییس جمهور سابق چندی پیش از طرحی برای رسیدن رقم یارانه ها به 250 هزار تومان سخن می گفتند که با واکنش منفی بسیاری از کارشناسان و دست اندکاران اقتصاد روبرو شد . 

 بررسی ها نشان می دهد مانور بر مساله افزایش یارانه ها در شرایطی که تدابیری برای راضی کردن برخورداران از انصراف در دستور کار دولت قرار دارد، می تواند اثرات مخربی را بر جامعه ایران به جا بگذارد .

 بر اساس این گزارش، شعارهایی از این دست حتی اگر عملی نشود، افکار عمومی را نسبت به آنچه حق تلقی نمی شود، طلبکار می نماید و همین امر می تواند بحرانی را در اقتصاد و سیاست و اجتماع ایران پدید بیاورد .

 ایران در شرایط کنونی با هزینه بسیار سنگینی که بابت یارانه ها می پردازد ، در عین کاهش قیمت نفت ، با خشکسالی مالی و اقتصادی روبروست که این امر خود موید بحرانی جدی در این زمینه است . 

برخی کارشناسان معتقدند لازم است محدوده هایی برای مانور کاندیداها و طرفدارانشان برای تبلیغات انتخاباتی مشخص شود تا پس از پایان کارزار جامعه دچار مشکلات ناشی از تبلیغات غیر واقعی نشود . 

این نکته که اقتصاد ایران کشش پرداخت صد هزار تومان یارانه به هر شهروند را در ماه ندارد، امری پوشیده نیست، چرا که در صورت اجرایی شدن این طرح لازم است هر ماه مبلغی معادل هشت هزار میلیارد تومان در ماه پرداخت شود این در حالی است که پرداخت هزینه های یارانه 45 هزار و 500 تومانی خود مشکلاتی جدی را متوجه اقتصاد ایران کرده است .

سخنگوی دولت در واکنش به این شعارها گفته است لازم است کسانی که چنین طرح هایی ارائه می دهند محل پرداخت را مشخص کنند چرا که در صورت وجود شرایط کنونی باید قیمت ارز به 12 هزار و 500 تومان برسد تا امکان پرداخت یارانه صد هزار تومانی فراهم شود . 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: