کد خبر: ۶۸۴۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
تعداد بازدید: ۱۲۱۷
هویج پلو از جمله پلوهای مخلوط قدیمی است که معمولا آن را با هویج فرنگی ای که رنگ نارنجی تیره تری دارد، می پزند تا پلو ظاهر خوش رنگ و لعاب تری داشته باشد. برای آموزش پخت این غذای خوشمزه با ما همراه شوید.
به گزارش خبرداغ به نقل از وب‌سایت آکاایران: هویج پلو از جمله پلوهای مخلوط قدیمی است که معمولا آن را با هویج فرنگی ای که رنگ نارنجی تیره تری دارد، می پزند تا پلو ظاهر خوش رنگ و لعاب تری داشته باشد. برای آموزش پخت این غذای خوشمزه با ما همراه شوید.

مواد لازم:

  •  هویج یک کیلوگرم
  •  برنج یک کیلوگرم یا 6 پیمانه
  •  شکر 200 گرم یا یک لیوان
  •  روغن مایع سرخ کردنی 6 قاشق سوپ خوری
  •  گوشت چرخ کرده 500 گرم
  •  زعفران ساییده شده یک قاشق چای خوری و مقداری اضافی برای روی برنج
  •  پیاز متوسط یک عدد
  •  دارچین نصف قاشق سوپ خوری
  •  نمک به میزان لازم

هویج پلوی اصیلِ شیرازی
طرز تهیه:

1. ابتدا برنج را پاک کرده و با مقداری نمک در آب خیس کنید. هویج ها را با پوست کن پوست بگیرید و پس از شست شو با چاقو به صورت خلال های باریک خرد کنید.

نکته: از رنده درشت نیز می توانید برای این منظور استفاده کنید.

2. تابه ای آماده کنید و روغن را داخل آن بریزید و روی اجاق گاز قرار دهید تا خوب داغ شود، سپس هویج های خلال شده را داخل روغن تفت دهید. بعد از تفت دادن خلال هویج، شکر را در یک پیمانه آب جوش حل کنید و داخل تابه حاوی هویج سرخ شده بریزید و روی اجاق گاز قرار دهید تا محلول آب و شکر جوشیده و خلال هویج در این شیره کمی بپزد. در ضمن، زعفران ساییده شده را نیز به آن اضافه کنید و پس از یکی دو جوش، زیر اجاق گاز را خاموش کنید؛ به این ترتیب مایه هویج پلو آماده می شود.

3. پیاز را پوست کنده و بعد از شستن، در گوشت چرخ کرده، رنده کنید. نمک و دارچین را نیز به گوشت اضافه کنید و خوب ورز دهید. سپس آن را به صورت کوفته های ریزی درآورید.داخل تابه ای کمی روغن بریزید و کوفته ریزه ها را در روغن قرار دهید و روی اجاق گاز بگذارید تا تفت داده شود. کوفته ریزه ها را به مخلوط هویج خلال شده اضافه کنید.

4. در قابلمه ای آب را بجوشانید و برنج خیس خورده را به آن اضافه کنید و پس از مدتی جوشیدن، آن را آبکش کنید. در پایان قابلمه بزرگی آماده کرده و پس از ریختن نیم پیمانه آب و روغن در قابلمه نان یا سیب زمینی را کف آن بچینید؛ سپس روی آن را با لایه ای از برنج آبکش شده بپوشانید. حالا نوبت مایه هویج پلوی روی برنج است. این کار را به صورت لایه لایه آن قدر تکرار کنید تا مایه و برنج تمام شود. در پایان روی برنج را مقداری آب و روغن بریزید و آن را به روش معمول پخت برنج، دم کنید. سپس خلال پسته را نیز در کمی روغن تفت داده و برای تزئین آماده کنید. پس از آنکه برنج دم کشید، آن را در ظرف مورد نظر بکشید و روی آن را با خلال پسته و پلوی زعفرانی تزئین کنید.

نکات مهم:

1- شما می توانید به جای آنکه کوفته ریزه ها را با خلال هویج مخلوط کنید، آنها را به هنگام کشیدن غذا در دیس، در لابه لای برنج بریزید.

2-بعضی ها هویج پلو را با مرغ بیشتر دوست دارند بنابراین به جای گوشت چرخ کرده از مرغ استفاده می کنند. برای این میزان هویج پلو، یک عدد یا 5/1 کیلوگرم مرغ نیاز است.

3-با توجه به اینکه هویج پلو دارای شیره شکر است و این شیره به ته دیگ نیز منتقل می شود، احتمال سوختن این غذا از دیگر پلوهای مخلوط بیشتر است. بنابراین یا زیر اجاق گاز را بسیار کم کنید یا اینکه از شعله پخش کن استفاده کنید. معمولا حدود 3 ربع ساعت، زمان کافی برای دم کشیدن این پلو خواهد بود
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: