کد خبر: ۶۸۴۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸
تعداد بازدید: ۱۴۴۲
مراسم بزرگداشت «عباس کیارستمی» همراه با آیین رونمایی از کتاب «سر کلاس با کیارستمی» اثر پال کرونین با ترجمه سهراب مهدوی که به تازگی از سوی انتشارات نظر وارد بازار کتاب شده است، پنجشبه ۸ مهر ساعت ۱۸ در کتابفروشی لواسان با حضور «سهراب مهدوی» مترجم کتاب، «محمدرضا بهمن پور» مدیر نشر نظر و جمعی از علاقه‌مندان و دوستداران عباس کیارستمی برگزار می‌شود.
به گزارش خبرداغ به نقل از خبرگزاری ایسنا: مراسم بزرگداشت «عباس کیارستمی» همراه با آیین رونمایی از کتاب «سر کلاس با کیارستمی» اثر پال کرونین با ترجمه سهراب مهدوی که به تازگی از سوی انتشارات نظر وارد بازار کتاب شده است، پنجشبه ۸ مهر ساعت ۱۸ در کتابفروشی لواسان با حضور «سهراب مهدوی» مترجم کتاب، «محمدرضا بهمن پور» مدیر نشر نظر و جمعی از علاقه‌مندان و دوستداران عباس کیارستمی برگزار می‌شود.

 رونمایی از کتاب «سر کلاس با کیارستمی»

در خبر برگزاری این مراسم عنوان شده است: در طول دو دهه گذشته عباس کیارستمی، کارگردان خانه دوست کجاست، زیر درختان زیتون، کلوزآپ، طعم گیلاس، باد ما را خواهد برد، مثل یک عاشق و خیلی فیلم‌های دیگر، به فستیوال‌ها و دانشگاه‌های سراسر دنیا رفته و کارگاه‌هایی را برگزار کرده‌ است. او سر کلاس‌های کارگاهی، هنرجویان را هدایت کرده و دوربین به دست به اینجا و آنجا فرستاد و در نهایت کارهایشان را به نمایش درمی‌آورد تا در موردشان گفت‌وگو شود. این کتاب حاصل بند زدن یادداشت‌های نگارنده است: مصاحبه‌ها و نوشته‌های پراکنده‌ای که در طول سالیان برخی در تهران و برخی در حاشیه کارگاه‌ها در شهرهای مختلف (لندن، مراکش، پتنزا، اوسلو، نیویورک و سیراکوز) از او جمع‌آوری شده است.

در مقدمه نویسنده آمده است: «کیارستمی به‌خوبی آگاه است که در جایگاه شاگرد، ما همان اندازه از یکدیگر می‌آموزیم که از آموزگار. برای همین هم ساختن مداوم فیلم در بستر کار گروهی را بهترین روش برای آموزش ظرافت‌های فیلم‌سازی می‌داند. کارگاه‌های او این بستر را فراهم می‌کند. در این کارگاه‌ها ایده‌ها آبیاری می‌شود و فیلم‌های کوتاه در کوتاه‌مدتی سر از خاک برمی‌آورد. خطابه‌ای در کار نیست. به جایش گروهی به گرد هم آمده و حلقه‌ای را شکل می‌دهند که در میانه آنها تصمیم‌ها گرفته و کارهایی پدیدار می‌شود. در این حلقه تنوع آرا و پذیرا بودن جهش‌های متعدد به ناشناخته و جلسات نقد و بررسی به کیارستمی اجازه می‌دهد که بینش خود را در میان بگذارد، عینک مجاز ما را از غبار پندارها پاک کند تا نگاهی تازه به موضوع‌مان بیاندازیم».

این کتاب یک مصاحبه درازدامن یا یک دستورالعمل برای فیلم‌سازی نیست. یک کتاب پژوهشی در مورد سینمای ایران یا نگاهی دیگر به فیلم‌های عباس کیارستمی هم نیست، بلکه چکیده‌ای است از روش کارگردان و تلاشی برای درک اساسی تجربه‌ای غالباً رازآلود. این کتاب در حقیقت برداشت‌ها و گزیده‌های به دقت غربال‌شده نگارنده است از «روش‌شناسی» کیارستمی، ادای دینی است به رویکرد هنری و نگرش فلسفی او به هستی و ارتباط حسی او با محیط پیرامونش. تیزبینی و شفافیت ذهنی کیارستمی را از خلال گفته‌های منعکس‌شده در این کتاب می‌توان دریافت. به عبارت دیگر این کتاب نگاهی است شاعرانه به زیبایی‌شناسی کیارستمی و تلاش او برای آفرینش معنا از راه سینما. همچنین مجموعه‌ای است از راهنمایی‌های عملی که حول اصول کلی سازمان‌دهی شده است.

علاقه‌مندان برای حضور در این مراسم می‌توانند پنجشنبه ۸ مهر از ساعت ۱۸ به کتابفروشی به نشانی لواسان، بلوار امام خمینی (ره)، مجتمع تجاری اسکای سنتر، طبقه منفی ۱ مراجعه کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: