کد خبر: ۶۸۴۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲
تعداد بازدید: ۷۴۶
مجادله اخیر بین وزیر ورزش و مدیرعامل پیشین استقلال حاوی نكات و حاشیه‌های قابل تامل فراوانی است.
مردی با شمشیر برهنهبه گزارش خبرداغ به نقل از دنیای اقتصاد: مجادله اخیر بین وزیر ورزش و مدیرعامل پیشین استقلال حاوی نكات و حاشیه‌های قابل تامل فراوانی است. چند هفته بعد از بركناری بهرام افشارزاده از مدیریت باشگاه استقلال، حالا گودرزی در مورد دلایل ناراحتی‌اش از او توضیح داده و به ریخت‌وپاش‌های مفصل این مدیر قدیمی اشاره كرده است. البته افشارزاده هم بیكار ننشسته و با انتشار یك بیانیه تند 2 هزار كلمه‌ای، به انتقاد از وزیر ورزش پرداخته است.

نكته جالب اینجاست كه افشارزاده تا همین چند ماه پیش نه‌تنها مرد همه‌كاره باشگاه استقلال بود، بلكه مسوول حوزه وزارتی وزیر ورزش هم به حساب می‌آمد، اما گودرزی ناگهان او را از همه سمت‌هایش خلع كرد. به درستی روشن نیست كه اگر شیوه مدیریتی افشارزاده درست نبوده، چرا وزیر دو سال او را در یك قدمی خودش تحمل كرده و اگر هم افشارزاده كارش را بلد بوده، چرا اخیرا چنین برخوردی با او صورت گرفته است؟ این همه تفاوت را چطور می‌توان توضیح داد و توجیه كرد؟

شش مدیرعامل و سه مربی در پرسپولیس
 
تردیدی وجود ندارد كه بسیاری از اشكالات و انتقادات طرح شده از سوی وزیر ورزش كاملا درست است و انبوهی از نقایص و كاستی‌ها متوجه مدیرعامل سابق استقلال بوده، اما یادمان باشد برخوردهای حذفی آقای وزیر هم در دوران كاری‌اش آنقدر پرشمار و متعدد بوده كه هر مخاطب منصفی را به تردید می‌اندازد. این اولین بار نیست كه گودرزی اقدام به زیر و رو كردن شرایط مدیریتی زیرمجموعه‌هایش می‌كند. زمانی كه او به وزارتخانه آمد، مدیریت دو باشگاه پرسپولیس و استقلال بر عهده محمد رویانیان و علی فتح‌الله‌زاده بود. گودرزی اما هر دو نفر را به كمك بازوی اجرایی‌اش یعنی امیررضا خادم عزل كرد تا سرخابی‌ها به مشكل بخورند. پس از آن، ماجرای نافرجام واگذاری دو باشگاه پیش آمد تا پرسپولیس و استقلال بخشی از بدترین و بی‌ثبات‌ترین روزهای تاریخ‌شان را پشت‌سر بگذرانند.

اگر امروز آبی‌ها به خاطر نوساناتی كه در این مجموعه پیش آمده از گودرزی شاكی هستند و اسم او را «وزیر پرسپولیسی» گذاشته‌اند، سرخ‌ها همان روزهای اول به‌خاطر سیاست‌های وزارتخانه به ستوه آمدند و عنان اختیار از كف دادند. اولین تیم تاریخ فوتبال ایران كه رقم قرارداد بازیكنانش به‌طور رسمی افشا شد، پرسپولیس بود. این اتفاق فقط یك روز قبل از بازی مرگ و زندگی پرسپولیس و راه‌آهن در هفته ماقبل پایانی لیگ سیزدهم رخ داد؛ مسابقه‌ای كه پرسپولیس با پیروزی در آن می‌توانست تا حدود زیادی قهرمانی‌اش را مسجل كند.

با این وجود درج ناگهانی رقم قرارداد سرخ‌ها روی خروجی سایت وزارت ورزش، یك شوك روحی حیرت‌انگیز به این تیم وارد كرد. بسیاری بر این باورند كه قهرمانی آن فصل، در همان لحظه انتشار رقم قرارداد قرمزها از پرسپولیس سلب شد. پس از آن، این باشگاه آبستن حوادث بسیار زیادی شد. سرخ‌ها از آب و آتش گذشتند تا توانستند با پایداری نسبی زوج طاهری و برانكو، اندكی طعم ثبات و موفقیت را بچشند. پاییز93، یعنی فقط دو سال پیش، پرسپولیس ظرف مدت 10ماه چهار مدیرعامل و سرپرست باشگاه عوض كرد تا یك ركورد تاریخی را به ثبت رسانده باشد.

در آن مدت كوتاه رویانیان، علی پروین، علیرضا رحیمی و منتقمی در باشگاه پرسپولیس رفت و آمد كردند و پس از آنها هم نوبت مدیریت به نژادفلاح و علی‌اكبر طاهری رسید. جالب است كه طاهری هنوز هم با عنوان «سرپرست موقت» كار می‌كند و پرهوادارترین تیم كشور، همچنان از فقدان مدیرعامل قانونی رنج می‌برد! در حوزه فنی هم اوضاع بهتر از این نبود و در دوران وزارت گودرزی، به ترتیب علی دایی، حمید درخشان و برانكو هدایت پرسپولیس را بر عهده داشته‌اند. خانواده بزرگ باشگاه پرسپولیس جدا خوش‌اقبال بود كه در بحرانی‌ترین روزهای تاریخش و در شرایطی كه محمد نوری به خاطر بقا در لیگ برتر سجده شكر به جا می‌آورد، برانكو به پست این باشگاه خورد؛ یك مربی آرام، باتجربه و دانشمند كه تیم خوبی ساخت و بسیاری از تلخكامی‌های این سالیان را به بوته فراموشی سپرد. در غیر این صورت شاید امروز قرمزها هم در قبال وزارت ورزش با آبی‌ها هم‌نوا بودند.

 حالا نوبت استقلال است
 
انتقادات وزیر اما اکنون متوجه باشگاه استقلال شده است! او در آغاز كارش علی فتح‌الله‌زاده را كنار گذاشت و گزینه‌ای مثل بهرام افشارزاده را بر منصب مدیریت آبی‌ها نشاند. امروز كاملا روشن است كه حضور افشارزاده در استقلال اشتباه بود. او نتوانست دستاوردی برای این باشگاه داشته باشد و به علاوه مشكلاتی به وجود آورد كه آثار و تبعاتش تا مدت‌ها گریبانگیر آبی‌ها خواهد بود. به هر حال اما یادمان باشد افشارزاده انتخاب خود آقای وزیر بود و چنانچه در طلیعه همین مطلب نیز ذكر شد، گودرزی مدت‌ها با این مدیر در حوزه وزارتی‌اش همكاری نزدیك داشت. پس از عزل بهرام‌خان، نوبت به حضور گزینه عجیبی مثل حسنی‌خو رسید و بعد از اتفاقاتی كه برای حسنی‌خو رخ داد، حالا رضا افتخاری جای او را گرفته است.

این در حالی است كه كسی نمی‌داند مثلا بین افتخاری و افشارزاده چه تفاوتی وجود داشته و مجموعه وزارتخانه چطور به این نتیجه رسیده كه افتخاری گزینه بهتری است؟ یادمان باشد، نامبرده سابقه مفصل فوتسالی داشته و همین حالا با رها كردن مجموعه ملتهب و متشنج استقلال، در كلمبیا كنار تیم ملی فوتسال به سر می‌برد! به تازگی آقای وزیر گفته‌اند به دلیل اعتقادی كه به ثبات و استحكام دارند، در پایان فصل گذشته مخالف بركناری پرویز مظلومی بوده‌اند. در این میان دو نكته اساسی شایان ذكر است؛ نخست آنكه آقای وزیر چطور خودش را مجاز به مداخله در این مساله فنی و تخصصی می‌دانسته و دیگر آنكه اگر او هوادار ثبات است، چطور در طول سه سال زعامتش در وزارت ورزش، این همه تحول و آمد و شد در پرسپولیس و استقلال رخ داده است؟

 عجیب‌ترین عزل‌های تاریخ
 
وزارت ورزش دولت یازدهم با وجود همه نقایصش، دست‌كم این شانس را دارد كه ركورد خلق كوتاه‌ترین دوره‌های مدیریتی فوتبال حرفه‌ای در جهان را به نام خودش به ثبت برساند! رضا حسنی‌خو تنها 48ساعت مدیرعامل استقلال بود و البته بعد از اعلام انصرافش از ادامه حضور در این سمت، از ریاست حراست وزارت ورزش هم بركنار شد! البته محمود گودرزی سابقه چنین عزل‌هایی را فراوان دارد كه برای نمونه، اشاره به دو مورد دیگر خالی از لطف نیست؛ اوایل لیگ چهاردهم علی دایی پس از آنكه به شكلی عجیب از سرمربیگری پرسپولیس اخراج شد، مدعی شد پشت پرده این ماجرا وزیر ورزش قرار داشته است.

 وزارتخانه تكذیب كرد و كار به شكایت‌كشی رسید. علی دایی توانست یكی از اعضای هیات‌مدیره وقت پرسپولیس یعنی كاظم‌پور را به‌عنوان شاهد ادعایش به دادگاه معرفی كند، اما ظرف مدت چند روز، كاظم‌پور توسط وزیر ورزش از هیات‌مدیره سرخپوشان كنار گذاشته شد! همچنین بهار94، حمیدرضا مهرعلی به شكلی عجیب و غافلگیركننده از ریاست فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری بركنار شد. او البته توضیح جالبی در مورد عزلش داشت: «من روز چهارشنبه محمد رویانیان را به‌ عنوان مشاور خودم انتخاب كردم. صبح پنج‌شنبه به من اطلاع دادند وزیر ورزش از این انتخاب ناراحت است. صبح شنبه هم سجادی از وزارتخانه تماس گرفت و گفت باید استعفا بدهی. این در حالی است كه ما سال گذشته به‌عنوان فدراسیون برتر شناخته شده و از دست وزیر ورزش تقدیرنامه گرفته بودیم!»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: