کد خبر: ۶۸۴۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۷
تعداد بازدید: ۷۵۸
ضیا هاشمی از تاثیر نقد منفی بر فیلم فرهادی می‌گوید
بهروز افخمی در برنامه «هفت» اتهامات جدیدی به سازندگان «فروشنده» وارد کرد؛ از جمله این‌که فیلم تا زمان اکران پنهان شده است یا با جوسازی و به اصطلاح کلک توانسته برای اسکار انتخاب شود.
به گزارش خبرداغ به نقل از وب‌سایت آی سینما:  بهروز افخمی در برنامه «هفت» اتهامات جدیدی به سازندگان «فروشنده» وارد کرد؛ از جمله این‌که فیلم تا زمان اکران پنهان شده است یا با جوسازی و به اصطلاح کلک توانسته برای اسکار انتخاب شود. گذشته از این‌که این حرف‌ها چقدر درست هستند، نکته جالب آن است که خود افخمی تجربه چنین اتفاقاتی را در کارنامه‌اش دارد. سیدضیا هاشمی تهیه‌کننده «شوکران» که یکی از فیلم‌های جنجال‌برانگیز افخمی است، در گفت‌وگو با ما خاطرات جالبی از حواشی این‌ فیلم بازگو می‌کند.



فیلم «شوکران» هفتمین فیلم بلند بهروز افخمی است که در سال 1377 ساخته شد و سال بعد زمانی به نمایش درآمد که افخمی برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی رای آورده، اما هنوز وارد مجلس نشده بود. از اتفاقات جالب درباره فیلم این است که در جشنواره فیلم فجر آن سال شرکت نکرد، اما در جشن سینمای ایران (خانه سینما) حضور یافت و مورد توجه نیز قرار گرفت.

با توجه به این‌که افخمی در برنامه  گذشته «هفت»، مدعی شد سازندگان «فروشنده» این فیلم را تا زمان اکران پنهان کرده‌اند به سراغ سیدضیا هاشمی رفتیم تا از او درباره اتفاقی که آن سال‌ها برای «شوکران» افتاده است بپرسیم. این تهیه‌کننده در گفت‌وگو با ما ماجرا را این‌طور شرح می‌دهد: «نه اصلا چنین موضوعی نبوده است. در واقع زمان فیلم طولانی‌تر شد، خانم تهرانی بازیگر فیلم باید برای بازی در سکانس آخر از سفر برمی‌گشت و چون بالاخره مجبور بودیم برای آن سکانس پایانی صبر کنیم در ساخت فیلم فاصله افتاد. بحث این‌که به خاطر حساسیت موضوع، فیلم را نمایش ندهیم در میان نبود. البته این‌را هم بگویم که چه بسا این حساسیت برای ما جالب و مناسب هم بود.»

از او می‌پرسیم چطور حساسیت‌های ایجاد شده برای فیلم جالب و مناسب بوده است؟ که می‌گوید: «وقتی جمعی می‌آیند و نسبت به فیلمی اعتراض می‌کنند مردم می‌روند ببینند موضوع فیلم چیست. سه چهار روز اول هم «شوکران» استقبال چندانی نداشت اما با توجه به این اعتراضات مردم به دیدن آن آمدند و متوجه شدند فیلم خوش‌ساختی هست. درست است که فیلم یک مقدار تابوشکن بود اما حساسیت خاصی در آن وجود نداشت که ما نگران آن باشیم و فیلم را مدتی پنهان کنیم، قضایا در آن زمان اینقدر حاد و سیاسی و نبود!»

سال‌ها در باد این اتفاقات می‌خوابیدیم

به گفته او با توجه به این‌که در آن زمان افخمی برای حضور در مجلس نیز رای آورده بود، بسیاری از اعتراضات به این علت شدت یافته بود؛ این تهیه‌کننده در ادامه صحبت‌هایش به نکته جالبی اشاره می‌کند و می‌گوید جریانات پیش آمده  را به نوعی هدایت کرده‌اند: «یادم می‌آید که عده‌ای در مجلس طرفدار فیلم بودند و می‌گفتند ما رفتارهایی را که می‌شود قبول نداریم، از انجمن اسلامی هم بودند. ما به شوخی به آن‌ها گفتیم چرا به مجلس می‌آیید؟ بروید جلوی وزارت ارشاد و آن‌ها هم این کار را کردند و به نفع ما شد. آن زمان سیف‌الله داد معاون سینمایی وزیر ارشاد بود و از آن‌ها خواست به حوزه بیایند چون فیلم با مشارکت این نهاد ساخته شده است، در نهایت جلسه نقد و بررسی با حضور مخالفان و موافقان در حوزه برگزار شد و من و آقای افخمی هم حاضر شدیم و به انتقادات پاسخ دادیم و متقاعد شدند. این اتفاقات به نفع فیلم بود و کلی شهرت نصیب آن کرد و ما هم سال‌ها در باد آن می‌خوابیدیم!»

افخمی و فراستی به فروش «فروشنده» کمک می‌کنند

پس از سخنان صریح این تهیه‌کننده سینما، نظر او را درباره موضع افخمی نسبت به فیلم «فروشنده» و سازندگانش می‌پرسیم که می‌گوید: «من جسته و گریخته در شبکه‌های اجتماعی مطالبی در این‌باره خوانده‌ام اما راستش را بخواهید برای رفتن به سینما و به طور کلی حضور در اماکن عمومی محدودیت دارم (به دلیل بهداشت عمومی)، برای همین نه در جشنواره و نه در اکران عمومی هنوز موفق به دیدن فیلم نشده‌ام و برایم اتفاقاتی که در جریان است قابل قضاوت نیست. اما اساسا نقد، منفی‌اش خیلی خوب است! و نباید بگوییم چرا نقد منفی به فیلم می‌شود، اگر همه قرار باشد از فیلم دفاع کنند که جذابیتی ندارد. نه این‌که فکر کنید چون افخمی و فراستی دوستان من هستند این را می‌گویم اما وقتی برای فیلمی جنجال به راه می‌افتد برای دیده شدن فیلم خوب است، دیدید که نظرم درباره «شوکران» هم همین بود، این اعتقاد من است.»

او در پاسخ به این سوال که آیا برنامه «هفت» در حال کمک کردن به «فروشنده» است، می‌گوید: «بله همین‌طور است، به فیلم و فروش آن کمک می‌کنند. آن‌روزها ما هم همین کارها را کردیم و این کار خوبی است. البته همان‌طور که گفتم من برنامه را ندیده‌ام و در شبکه‌های اجتماعی موضوع را دنبال کرده‌ام و نمی‌توانم قضاوت کنم اما می‌دانم که قرار نیست همه از فیلم تعریف کنند و این اتفاقات عیبی ندارد و جنجال برای فیلم می‌تواند خوب باشد. البته اگر هوشمندانه باشد خوب است، اما معتقدم کارهای فراستی و افخمی به نفع فیلم است. شما ببینید «فروشنده» تیزر هم ندارد اما در تمام شبکه‌های اجتماعی درباره آن صحبت می‌کنند، اصلا از زمانی که افخمی این انتقاد به جشنواره کن را مطرح کرد که این جشنواره متعلق به همجنسگراهاست توجه‌ مردم به آن بیشتر شد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: