کد خبر: ۶۸۳۹۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸
تعداد بازدید: ۵۹۵
مبارزه با فساد در دستگاه قضایی، موضوعی بود که امروز در صحن علنی مجلس در قالب یک طرح دوفوریتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاين؛بررسي دو فوريت طرح «تشديد مبارزه با مفاسد اقتصادي در دستگاه قضايي و سازمان تعزيرات حكومتي»، در دستور كار امروز نمايندگان مجلس قرار داشت.

دو فوريت اين طرح به دليل آنكه كمتر از دو سوم نمايندگان موافق بودند،‌ راي نياورد. پس از آن نوبت به راي گيري براي يك فوريت رسيد كه در اين مرحله يك فوريت اين طرح توانست راي موافق نمايندگان را جلب كند.

پيش از رأي گيري در رابطه با فوريت طرح تشديد مبارزه با مفاسد اقتصادي در دستگاه قضايي و سازمان تعزيرات حكومتي، محمد دهقان به عنوان طراح، ولي داداشي و عليرضا محجوب، به عنوان مخالف دوفوريت طرح و همچنين هادي قوامي و كوچكي نژاد در قامت موافقان اين طرح به بيان نظراتشان پرداختند.

محمد دهقان در ابتداي سخنانش از رئيس مجلس خواست تا با توجه به حساسيت بحث، آرامشي را در مجلس برقرار كند.

*دهقان: بايد اسامي قضات فاسد و رشوه‌بگیر اعلام شود

وي گفت: طرح تشديد برخورد با افرادي كه خداي نكرده دچار مفاسد در قوه قضاييه و سازمان تعزيرات حكومتي مي‌شوند مطرح است.  قانون ما اختيارات به حقي به قوه قضائيه داده است و دستگاه قضايي مسئول پيشگيري از جرم و برخورد با مجرمان است. براساس قانون اساسي و با درايت مسئولان قوه قضائيه ما شاهد پيشرفت هاي بسياري بوده ايم و تربيت قضات سالم از دستاوردهاي نظام است.

اين نماينده مجلس دهم با تأكيد بر اين نكته كه واقعيت اين است كه دستگاه قضايي بايد زينت نظام باشد و در طراز نظام جمهوري اسلامي باشد، گفت: ما اين همه شهيد و آزاده داده ايم براي اينكه ما يك نظام پاك و سالم داشته باشيم و همچنين ‌كساني كه به قوه قضائيه مراجعه ميكنند اين قوه را مأمن خود قرار دهند و با چشم اطمينان به قاضي كه پشت ميز محكمه نشسته است نگاه كنند،. متاسفانه معدود افرادی كه لياقت نداشتند يا به عنوان يك انسان نتوانستند در برابر وسوسه ها مقاومت كنند، براي قوه قضائيه مشكل ايجاد كردند.

طراح «طرح تشديد مبارزه با مفاسد اقتصادي در دستگاه قضايي و سازمان تعزيرات حكومتي»، اظهار كرد: دو ديدگاه در برابر اين فسادها وجود دارد، اول اينكه اگر فسادي در گوشه ای از قوه قضاييه ايجاد شد ما آن را كتمان كنيم كه آبروی قوه نرود.‌اين ديدگاه غلط است ما اين همه قاضي سالم داريم، اگر در گوشه اي قاضي رشوه ميگيرد و فساد ميكند بايد با اين برخورد شود اسمش هم اعلام شود.‌ در همين تابستاني كه گذشت تعدادي از مسئولان قضايي خدمت رهبري بود كه اين مسائل مطرح شد.رهبري گفتند اگر قاضي فساد داشت او را شلاق بزنيد، اسمش را اعلام و از دستگاه قضايي بيرون كنيد، مردم اينگونه بيشتر اعتماد ميكنند.

دهقان معتقد است كه «اگر قاضي مشكل داشت، او را  از يك شهر به شهر ديگري ميفرستند  يا سمت ديگري می رود. اینکه بگوییم حالا  برو سمت سردفتري را بگير، اين نگاه قطعا مشكل ايجاد ميكند. يك عده اي هستند كه قطعا آبروي نظام و قوه قضائیه  را برده اند. همچنين آبروی سازمان تعزيرات حكومتي را که نقش مهمي در مبارزه با قاچاق و گران فروشي فروشي برعهده دارند را خدشه دار کرده اند. ما نيازمند پالايشي هستيم كه افرادي كه دچار فساد ميشوند با آنها برخود شود.

وي افزود: ما در بندهايي خواهان تشديد مجازات،‌انفصال از خدمت در سمت هاي حكومتي و اعلام اسامي قضات و افراد فاسد در دستگاه قضايي هستيم. بزرگي ميفرمايد اگر مردم بيايند پشت ميز محكمه ببيند كه قاضي مشكل دار به دليل فساد بركنار شده است،‌بيشتر اعتماد ميكنند تا اينكه ببنيد اين قاضي فاسد سر كار خود هست. ضمن تاكيد مجدد بر اين موضوع كه ما قضات پاك دست بسياري داريم، خواهش ميكنم به دو فوريت راي بدهيد.

پس از دهقان نوبت به ولي داداشي به عنوان مخالف رسيد. او در اين رابطه گفت: دو فوريت اين طرح توجيه ندارد. اگر ما در قوه قضائيه بحث فساد داشته باشيم با دو فوريت حل نمي‌شد، اين طرح بحث حاكميت در درون حاكميت است.مجالس مختلف اين طرح را بررسي كرده‌اند. اين طرح راي نياورده و با اين طرح استقلال قوه قضائيه زير سئوال ميرود.

وي افزو: با كار تخصصي بايد اين مشكل را حل كرد. ضمنا اگر نياز به اصلاح باشد خود قوه قضائيه از طريق كارشناسان خودش ميتواند طرح بياورند و به دولت اعلام كنند و دولت آن را به مجلس بياورد. راي ندهيد تا كار تخصصي پيش برود.

*قوامي: با تبعيد قاضي فاسد، فساد را شيوع مي‌دهيم

قوامي نماينده اي بود كه در قامت موافق اين طرح گفت: دليل دو فوريتي بودن اين طرح اين است كه بحث فوت فرصت مطرح است. مسائل زيادي را در بحث مفاسد اقتصادي داريم كه در واقع منتوع شده است،‌يك بخشي مربوط به قوه قضائيه است،‌البته اين براي حمايت از قضات پاكدامني است كه ما ميخواهيم از محيط كاري آنها صيانت كنيم.

اين نماينده مجلس دهم، اظهار كرد: براي آنكه به اعتماد عمومي را آسيب نزنيم بايد حتما محيط پيراموني اين فضايي كه در آن خدمت ميشود را پاكسازي كنيم. قوه قضائيه  نماد است و اگر كوچك ترين تخلفي رخ داد بايد منعكس و قاطع هم برخود شود، اينكه امروز ما متاسفانه بحث مفاسد اقتصادي در زمان هاي مختلف علي رغم برخوردهايي كه ميشود باز هم شاهد تخلفات متعددي هستيم نشان ميدهد كه مشكلاتي داريم.

وي معتقد است :«اين بحث كمك ميكند به اينكه اگر كسي در دستگاه قضائي تخلفي انجام داد،‌اين تخلف قابل بخشش نباشد. بحث ايجاد سازمان موازي نيست. در حال حاضر اگر قاضي دچار مشكلي بود او را به جاي ديگري تبعيد ميكنند،‌اين يعني داريم فساد را شيوع ميدهيم. وقتي بينند كه فسادي قابل گذشت نيست،‌باقي قسمت ها حساب كار دستشان مي آيد.»

قوامي در پايان از نمايندگان مجلس خواست:«همه همكاران با قوت  اين پيام را به مجلس بدهيم كه كساني كه در خط مقدم مبارزه با مفاسد اقتصادي هستند با كوچكترين اشتباهشان با آنها برخورد جدي خواهد شد.»

*محجوب:هرچه بگندد نمكش ميزنند، واي به روزي كه بگندد نمك

مخالف بعدي عليرضا محجوب بود كه در اين رابطه اظهار كرد: در اين زمان بايد در مورد اينكه چه زيان هايي در مورد فوت فرصت وجود دارد حرف زده شود ما چيزي در اين رابطه از طراح و موافق محترم نشنيديم . اينكه ميگويند مهم است،‌خب همه مسائلي در مجلس مطرح ميشود مهم است. اين چه مدل قانون نويسي است،‌شما ميخواهيد قاضي را از فساد كه پيچيده و نهان است، كنار بگذاريد،‌اين كار تبليغي ميشود.

وي در ادامه با تأكيد بر اين موضوع كه كميسوين قضايي بايد همه ابعاد اين طرح را ببيند، گفت: ‌اينكه شما بخواهيد از كمسيسيون قضايي عبور كنيد درست نيست. كميسيون تخصصي وجود دارد، اين هم  بحث تخصصي است. الان وقتي ميگوييم دو فوريت يعني خيلي خيلي مهم، اين جا ما ميخواهيم قانون بنويسيم و مجازات كنيم كساني كه بايد مجرمان را مجازات كنند.«هر چه بگندد، نمكش ميزنند، واي به روزي كه بگندد نمك.» ما راجع به اين موضوع حرف ميزنيم كه نمكي كه گنديده است را چه كنيم؟

محجوب گفت:بايد سر حوصله و فرصت در اين مورد اقدام شود و البته اين موارد نبايد از اهميت بحث كم كند. آقاي رئيس در مورد فوريت آموزش لازم را به نمايندگان بدهيد،‌الان هر نماينده طرحي را پيگيري ميكند،‌اصلش را بر دو فوريت و يك فوريت ميگذارد. عرض ما اين است كه اين موضوع مهم است و در اين رابطه حرفي نداريم، اما بحث اين است كه آيا هر مهمي فوريت دارد؟ در اين مورد موافق نيستيم. بايد بحث تخصصي شود و با يك فرمول كلي نميشود با فساد مبارزه كرد و اين دلسوزي كه مجلس در اين باب دارد فقط در صورتي ميتواند عملياتي شود كه با دقت عمل شود.

كوچكي نژاد آخرين موافق اين طرح نيز گفت: مخالفين بحثي روي اين طرح كه از طرح هاي مهم كشور است نداشتند، امروز بحث مفاسد اقتصادي يكي از دغدغه هاي اصلي رهبري و مردم كشور است. ما براي آنكه اعتماد عمومي را كه سرمايه بزرگ مردم كشور است،‌ به مردم بازگردانيم، بايد به اين موضوع بپردازيم.

وي تأكيد كرد: قاچاق كالا تمام بخش هاي توليدي ما را تحت تأثير قرار داده است،‌از مخالفين سئوال دارم غير از اين مبارزات با قاچاق و ساير موارد چه چيزي در كشور اولويت دارد. تعدادي از قضات قوه قضائيه رشوه ميگيرند و در روند كار مردم خلل ايجاد ميكنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: