کد خبر: ۶۸۳۸۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷
تعداد بازدید: ۱۴۳۸
برخی خونشان رنگین تر است و برای پذیرش در مقطع دکترا کافیست در کنکور شرکت کنند!در حالی که تا همین چند سال پیش قبولی در مقطع دکترا برای بسیاری از دانشجویان کار سختی بود و به این راحتی ها پذیرش در این مقطع تحصیلی ممکن نبود اما در حال حاضر برخی اسناد منتشر شده نشان می دهد، دیگر قبولی دکترا کار سختی نیست. اسنادی که برخی مسئولین نیز ضمن تأیید آنها می گویند به دلیل برخی فشارها و محدودیت ها ناگزیر از چنین کاری هستند.

به گزارش خبرداغ به نقل از تابناک، همزمان با بازگشایی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از چند کارنامه آزمون سال جاری دکتری منتشر شد که محتوای آنها نشان می دهد صاحبانشان علی رغم نمرات بسیار پایین و بعضاً منفی در دانشگاه های معتبر پذیرفته شده اند. «تابناک» برای بررسی صحت و سقم این کارنامه ها به سراغ مسئولین دانشگاهی رفت و توضیحات آنها را در این باره شنید.

تصور اینکه در فضای دانشگاهی کشور و در حالی که بسیاری از دانشجویان برای رسیدن به مقاطع تحصیلی عالی مرارت ها و آزمون های متعدد را سپری می کنند اما از آن سو برخی دانشگاه ها با آسان کردن شرایط قبولی و یا اعمال برخی امتیازات انحصاری زمینه ای را فراهم می کنند تا افرادی وارد دانشگاه های  کشور شوند که از کم ترین شایستگی های علمی نیز بی بهره هستند، شاید به کلی ارزش مدرک دکترا را زیر سئوال ببرد. 

توضیح بیشتر اینکه در یکی از کارنامه های منتشر شده که مربوط به رشته اقتصاد در مقطع دکتری است، صاحب کارنامه علی رغم دادن پاسخ منفی به دو درس زبان تخصصی و ریاضی و نیز نمرات به دست آمده کمتر از 10 درصد در سه درس دیگرش در مقطع دکتری دانشگاه آزاد واحد الیگودرز قبول شده است.

برای پذیرش در مقطع دکتری دانشگاه آزاد کافیست در آزمون شرکت کنید 

دیگر کارنامه ی منتشر شده نشان می دهد، داوطلبی با بی پاسخ گذاشتن همه دروس به استثنای درس مهندسی پزشکی که البته نمره او در این درس نیز منفی است، در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات پذیرفته شده و در حال حاضر نیز دانشجوی مقطع دکترا است.

برای پذیرش در مقطع دکتری دانشگاه آزاد کافیست در آزمون شرکت کنید
 

کارنامه یک دیگر از دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد نجف آباد نیز نشان می دهد این دانشجو با وجود اینکه در جلسه آزمون دو درس روش تحقیق و زبان تخصصی را بی پاسخ گذاشته و از مجموع سه درس تخصصی دیگر نیز از 300 درصد نمره ممکن حتی 20 درصد نمره کسب نکرده است، در دانشگاه آزاد نجف آباد پذیرفته شده است.

برای پذیرش در مقطع دکتری دانشگاه آزاد کافیست در آزمون شرکت کنید 

جدا از کارنامه های مورد اشاره یک کارنامه دیگر از گروه درسی مهندسی عمران وجود دارد. اگرچه در این کارنامه به صورت دقیق رشته و دانشگاه پذیرش صاحب کارنامه مشخص نیست ولی با وجود نمرات بسیار پایین داوطلب در اکثر دروس آزمون، در نهایت صاحب این کارنامه نیز در یکی از دانشگاه های کشور قبول شده است.

برای پذیرش در مقطع دکتری دانشگاه آزاد کافیست در آزمون شرکت کنید 

«حمید فاضلی» رئیس روابط عمومی سازمان سنجش در حالی که از کلیت ماجرا بی اطلاع است، به «تابناک» گفت: اگر کارنامه هایی که شما می گویید متعلق به دانشگاه های سراسری باشد، بررسی آنها در حوزه اختیارات ما و موضوع قابل پیگیری است ولی در دانشگاه های سراسری امکان رخ دادن چنین اتفاقی ممکن نیست.

فاضلی اضافه کرد: همه دانشگاه های سراسری به سازمان سنجش یک نمره تراز مشخص اعلام می کنند و از سازمان سنجش می خواهند افراد دارای نمرات بالاتر از آن تراز را به آن دانشگاه ها معرفی کنیم.

فاضلی در مورد کیفیت برگزاری و اعلام نتایج در دانشگاه های آزاد نیز گفت: در دانشگاه های آزاد بخش بررسی نمرات و اعلام نتایج به صورت جداگانه انجام می شود و سازمان سنجش تنها وظیفه برگزاری آزمون اولیه را بر عهده دارد. لذا آنها باید پاسخ شما را بدهند.

در همین رابطه «بهروز دانشیان» رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد ضمن تأیید برخی از اسناد مورد اشاره و قابل بررسی بودن مابقی، به «تابناک» گفت: یکی از کارنامه ها را من هم دیده ام و به دستور رئیس دانشگاه آنها را بررسی کردیم. این کارنامه صحت دارد و صاحب آن که در رشته مهندسی پزشکی مقطع دکتری قبول شده از سهیمه جانبازان استفاده کرده است.

«دانشیان» با اشاره خبرنگار «تابناک» به موجود بودن موارد دیگری از این دست کارنامه ها مدعی شد: ما مورد قبلی را بررسی کردیم و همانطور که گفتم اعمال سمیه جانبازی باعث شده تراز این دانشجو بالا و رتبه او پایین برود. ما نمی توانیم سهیمه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی که بر اساس آن موظف هستیم برای جانبازان سهیمه ویژه قائل شویم را اعمال نکنیم.

رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد، در پاسخ به این سئوال که در دانشگاه های سراسری تراز مشخصی وجود دارد که اجازه نمی دهد افراد با نمره تراز پایین حتی با سهمیه وارد دانشگاه شوند، ادامه داد: ترازی که ما پیاده می کنیم همانی است که در دفترچه آمده و ما خودسر کاری انجام نمی دهیم.

اگر شما بخواهید مصداقی صحبت کنید نیاز است تا تک تک کارنامه ها بررسی و پاسخ دقیق داده شود ولی به صورت کلی توضیح اینکه در دانشگاه آزاد نیز ابتدا نمرات تراز می شوند ولی بعد یک سری سهیمه همانند سهیمه جانبازی، هیئت علمی و قهرمان ورزشی وجود دارد که با اعمال آنها نمره تراز داوطلب بالا می رود. از آن طرف این را هم در نظر بگیرید که خیلی از نمایندگان مجلس به ما اعتراض دارند و می گویند چرا دانشگاه آزاد اینقدر کم دانشجو می گیرد.

«دانشیان» در مورد علت همکاری نکردن با سازمان سنجش در انجام فرایند برگزاری و اعلام نتایج آزمون نیز گفت: تا زمانی که شیوه نامه اجرایی آزمون در مجلس به تصویب نرسد ما نمی توانیم، چنین اقدامی را عملیاتی کنیم.

بنابر آنچه آمد مشاهده می شود که تصاویر منتشر شده در فضای مجازی که در ابتدا هر بیننده ای پذیرش آنها را غیر ممکن می داند، واقعیت دارند. به عبارتی در شرایط کنونی تحصیل در مقطع دکتری به قدری آسان شده است که حتی اگر داوطب در جلسه آزمون به خوردن کیک و ساندیس اکتفا کند، شانس قبولی در یکی از دانشگاه های کشور را خواهد داشت و در ادامه نیز می تواند از پیشوند دکتر پیش از نامش برای تصاحب مناصب دولتی و نیز اظهار نظر کارشناسی با وجود نداشتن صلاحیت علمی بهره ببرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: