کد خبر: ۶۸۳۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
تعداد بازدید: ۸۰۹
علیرضا تابش با اشاره به اینکه 13 فیلم اولی از ابتدای امسال با حمایت فارابی آثارشان را تولید کرده‌اند، اظهار امیدواری کرد، باز هم تولیدات نسل جوان شگفتی‌ساز شود.
به گزارش خبرداغ به نقل ازخبرآنلاین،مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بر این باور است که این بنیاد با حمایت از سازندگان فیلم‌های اول، تیم امید خوبی برای سینمای ایران تربیت می‌کند تا در نهایت درخشش آنان در ابتدای مسیر، موجب شکل‌گیری تیم ملی موفقی برای سینمای ایران شود.

تابش در گفت‌و‌گو با «خبرآنلاین» عملکرد فارابی را در شش ماه نخست سال مورد بررسی قرار داد: از جریان حمایت از 13 فیلم اولی تا اقداماتی که برای ساخت فیلم‌های انیمیشن و کودک صورت گرفته تا تلاش‌هایی که برای عرضه بین‌المللی آثار سینمای ایران انجام شده است.

حمایت از فیلم و برگزاری جشنواره کودک

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، در مورد برنامه‌های این بنیاد در زمینه تولید فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: «تولیدات سینمای کودک در شش ماه نخست سال جارى مورد توجه جدی بنیاد قرار گرفت، موضوع اکران فیلم‌های کودک نيز همچنان در دستور کار است و امیدوارم این بخش در پاییز سال جاری پس از بازگشایی مدارس اجرایی شود.»

او در مورد برگزاری دومین دوره المپیاد فیلمسازی نیز گفت: «مقدمات برگزاری دومين المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران را فراهم کرده‌ایم و به زودی بعد از انتشار فراخوان شاهد برگزاری این رویداد خواهيم بود.»

تابش همچنین در مورد برگزاری جشنواره فیلم کودک هم گفت:‌«جشنواره بين‌المللي  فیلم کودک امسال در اصفهان برگزار می‌شود، خوشبختانه بنیاد سینمایی فارابی مقدمات کار را فراهم کرده است. از آغاز سال جاری در حوزه تولید فیلم‌های کودک و رصد فیلم‌های خارجی در این زمینه اقدامات لازم توسط اين بنياد به عمل آمده است. پس از انتخاب دبیر جشنواره فیلم کودک این جشنواره هم رسما فعالیت خود را کلید مى‌زند و امسال قبل از زمستان در اصفهان و با مشاركت شهردارى اصفهان برگزار خواهد شد.»

13 فیلم اول در مراحل فنی

این مدیر سینمایی با اشاره به اینکه مسئولیت حمایت از تولید فیلم‌های اول برعهده بنیاد سینمایی فارابی است، گفت: «از ابتدای سال ٩٤ مسئولیت حمایت از تولید فیلم‌های اول به بنیاد سینمایی فارابی سپرده شد و ما در سال 1395 کماکان حمایت از فیلم‌های اول را ادامه دادیم.»

او در مورد فیلم‌های اولی که از ابتدای امسال مورد حمایت فارابی بوده است، گفت: «13 فیلم اول با پشت سر گذاشتن مراحل فنی تا پایان شهریور ماه قابل ارائه به هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر هستند و تا زمان برگزاری جشنواره و موعدی که فیلم‌سازان می‌توانند اثرشان را به جشنواره ارائه کنند، طبیعتا تعداد بیشتری فیلم اول آماده می‌شود. اميدواريم مانند سال قبل شاهد حضور موثر و مفید فیلم‌اولی‌ها در جشنواره فیلم فجر باشیم.»

مشارکت در ساخت فیلم‌های دفاع مقدس

تابش در پاسخ به این پرسش که فارابی چه نقشی در حمایت از فیلم‌های دفاع مقدسی داشته، گفت: «امسال موفق شدیم از چند اثر سینمایی در حوزه سینمای دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و پایداری حمایت کنیم. اغلب این حمایت‌ها در قالب مشارکت است. فیلم‌هاى سینمایی «ویلایی‌ها» و «حلقه در خاک» با حمايت و مشاركت فارابي در دست توليد است و در جشنواره فجر امسال ارائه خواهد شد.»

او ادامه داد: «دو فیلم «بهشت از جنوب شرقی» و «سرو زیر آب» هم مورد حمایت فارابی قرار گرفته و امیدواریم تا پایان سال جارى آماده شوند. در مجموع تا نيمه نخست امسال، این چهار اثر در حوزه دفاع مقدس حمایت فارابی را داشتند.»

او درباره دیگر مضون‌هایی که مورد حمایت فارابی است، گفت: «فیلم‌هایی که دغدغه كيان خانواده، سبك زندگى و موضوعات اجتماعی را هم مورد توجه قرار داده‌اند، جزو کارهایی هستند که مورد حمایت فارابی بوده است و فیلمسازان از طيف‌هاى مختلف با این مضمون آثاری تولید کرده‌اند.»

حمایت از 50 فیلم در شش ماه نخست

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در مورد شیوه و تعداد فیلم‌هایی که از سوی این بنیاد حمایت می‌شوند، چنین توضیح داد: «بنیاد سینمایی فارابی در جهت مسئولیت فرهنگی و منابع در حد بضاعت خود از آثاری که باید برای حضور در جشنواره فجر امسال عرضه شوند، حمایت کرده است و بدیهی است که در این مسیر میزان حمایت‌های فارابی نه تنها کم نخواهد شد، بلکه با همان قوت قبلی ادامه می‌یابد با این تفاوت اجرایی که اعلام میزان حمایت‌های جدید به سال آینده موکول خواهد شد.»

او تاکید کرد: «تمام حمایت‎های سال جاری بنیاد، منوط به شفاف‌سازی و مشخص شدن بدهی‌های قبلی تهیه‌کنندگان محترم بوده و هست.»

تابش گفت: «امسال در شش ماهه اول سال  قرارداد حمايت با تهيه‌كنندگان بيش از ٥٠ فيلم سينمايي منعقد شده است، اين حمايت‌ها اغلب در قالب اعطاي وام است كه اين حمايت‌ها به تدريج و متناسب با پيشرفت پروژه‌هاي سينمايي، انجام مي‌شود.»

او یادآور شد: «برخي درخواست‌ها را در اين فصل به دليل محدوديت سقف بودجه نمي‌توانيم پاسخ بدهيم، بنياد به توليد آثار و انجام فيلمبرداري آنها در نيمه نخست سال يا نهايتا فصل پاييز توجه دارد، لذا حمايت از برخي آثار ناگزير به سال آينده موكول خواهد شد.»

حمایت از عرضه بین‌المللی فیلم‌های کودک و دفاع مقدس

این مدیر سینمایی درباره عملکرد فارابی در بخش بین‌الملل چنین توضیح داد: «جلسات انتخاب و معرفی فیلم ایرانی به آکادمی اسکار، شهريورماه امسال با مشارکت سازمان سینمایی و خانه سینما و به میزبانی بنیاد سینمایی فارابی تشکیل شد و همچنین فارابی همچنان مسئولیت بخش بین‌الملل دو جشنواره فیلم کودک و فیلم فجر را برعهده دارد.»

او با اشاره به اینکه حمایت از سینماگران برای عرضه بین‌المللی فیلم‌هایشان ادامه دارد،‌ گفت: «در حوزه بین‌الملل ، به این موضوع توجه خواهیم داشت که فیلم‌های آن دسته از تهیه‌کنندگان که به هر دلیل فیلم‌هایشان در سایر بخش‌های عرضه بین‌المللی منظور نشده است، مورد توجه ویژه قرار گیرد. این بخش شامل فیلم‌های کودک و آثار دفاع مقدس خواهد بود.»

او ادامه داد: «حمایت از پخش‌کنندگان خصوصی عرصه بین‌الملل از برنامه‌های ماست که البته اگر بودجه تعیین شده از سوى سازمان سينمايى  اختصاص پیدا کند این حمایت به عمل می‌آید. برپایی چتر سینمای ایران در جشنواره‌های مختلف از جمله برلین از سوی بنیاد سینمایی فارابی پیگیری می‌شود.»

تابش همچنین گفت: «در بازار فیلم ایران هم بنیاد سینمایی فارابی حضور پررنگی خواهد داشت. این بازار از نگاه ما فضایی است که زمینه ارتباط مستقیم بین تهیه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان ایرانی و عرضه‌کنندگان جهانی را فراهم می‌کند.»

او یادآور شد: «کتاب انگلیسی زبان منتخب فیلم‌های ایرانی جهت معرفی طیف مختلفی از فیلم‌ها و پخش‌کنندگان آثار به انضمام مجموعه اطلاعات ضروری، برای سال 2017 چاپ خواهد شد و موضوع حمایت از اکران منظم فیلم‌های ایرانی در خارج از کشور که نوعی همفکری با صاحب‌نظران در خصوص توسعه اکران آثار ایرانی در خارج خواهد بود طی هماهنگی با سازمان سینمایی انجام می‌شود.»

این مدیر سینمایی در مورد نقش فارابی در زمینه تولید مشترک گفت: «گسترش زمینه‌های تولید مشترک هم در دستور کار فارابى بوده و در اين زمينه گفت‌و‌گویی با سینماگران چند کشور داشته‌ایم که برخی قطعی شده است و برخی هنوز قطعی نشده است. مذاکرات گسترده‌تری هم با صاحبان طرح، رایزنی‌های فرهنگی و ... جهت تحقق پروژه‌های مشترک خواهیم داشت و نهایتا فارابی حمایت خود را بعد از قطعی شدن این پروژه‌ها در مراحل نهایی انجام خواهد داد.»

او با اشاره به اینکه برخی جشنواره‌های نوپای خارجی نیز مورد توجه بنیاد سینمایی فارابی است، گفت: «بحث گسترش عرصه‌های بین‌المللی برای عرضه فرهنگی فیلم‌های ایرانی مطرح است و همین‌طور توجه ویژه به جشنواره‌های نوپا و رویدادهای فرهنگی در مناطق محروم، در دستور کار خواهد بود. در حوزه پخش بین‌الملل هم برنامه‌هایی برای کاهش تصدی‌گری فارابی در امور اجرایی داریم. این امر زمانی تحقق پیدا می‌کند که زیرساخت‌های لازم در بخش خصوصی فراهم شود.»

حمایت از تولید انیمیشن

یکی از برنامه‌های فارابی حمایت از تولید انیمیشن است، تابش این برنامه را چنین تشریح کرد: «تا پایان شهریور ماه 1395، 12 فیلم سینمایی کودک و نوجوان مورد حمایت فارابی قرار گرفته است که 10 فیلم قابل ارائه در جشنواره فیلم کودک است. بعد از تشریح سیاست‌های سازمان سینمایی در سال جاری ما این موضوع را در شورای راهبری سینمای کودک مورد بررسی قرار دادیم که امسال توجه ویژه‌ای روی انیمیشن داشته باشیم و از همین رو چهار فیلم انیمیشن مورد حمايت فارابى قرار گرفتند که از آن تعداد سه فیلم آماده شده و فیلم «فیل‌شاه» تا پایان سال تولید می‌شود. فارابی در تولید «فیل‌شاه» مشارکت دارد. سه اثر انیمیشن دیگر یعنی «کلیله و دمنه»،‌ »شغال‌ها» و «قدرت برتر» در جریان تولید وام بنیاد سینمایی فاربی را دريافت کرده‌اند.»

او گفت: «ورود حرفه‌ای به سینمای انیمیشن در دستور کار قرار گرفته است. با توجه به دستاوردهای تکنولوژی در این زمینه و واقعیت مجازی ‌و در عین حال نیروی خلاقی که در این عرصه وجود دارد، می‌توانیم به آینده این بخش امیدوار باشیم. خوشحالیم که به سینمای انیمیشن بیش از گذشته توجه می‌کنیم.»

لزوم توجه به تحولات در سینما

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی موضوع تحولات تکنولوژی را از جمله مسائل پراهمیتی برشمرد که باید در ساخت فیلم‌ها و مدیریت سالن‌های سینما مورد توجه باشد. او گفت: «بحث نوسازی و تحول در فعالیت‌های بنیاد سینمایی فارابی کماکان پیگیری می‌شود و موضوع واگذاری تجهیزات فنی توسط بنیاد ادامه دارد. واقعیت روز سینما این‌گونه است: ما دیروز درباره سینمای دو بعدی حرف می‌زدیم و در ادامه به مقوله سینمای سه بعدی رسیدیم، اما امروز واقعیت افزوده به صورت جدی در سینمای دنیا مطرح است. به صورت ناگزیر خودمان را باید برای حضور در این عرصه آماده کنیم. از فیلمنامه‌نویسان تا تدوین‌گران و باقی افرادی که به صورت خلاقانه در تولید یک پروژه سینمایی نقش دارند باید به موضوع واقعیت افزوده توجه کنند.»

او با تاکید براینکه سینمای ایران که شامل بخش خصوصی و مدیریت می‌شود باید خود را برای این تحول آماده کند،‌گفت: «متناسب با تحول در سالن‌هاى نمايش فيلم، پرده‌های سالن‌های سینما و پرديس‌ها باید به پرده‌های عریض4k  تجهیز شوند. فیلمنامه‌نویسان، نیروهای خلاق و کارگردانان باید با خلق سوژه‌های نو و قصه‌گو به نیازها و تغییر ذائقه مخاطبان سینمای کشور توجه کنند و این توجه بسیار ضروری است.»

او گفت: «چابک‌سازی تجهیزات فنی فارابی همچنان مورد توجه قرار دارد و از سوی دیگر همانطور که اشاره شد واقعیت مجازی و ابزار جدید تکنولوژی باید مورد توجه فیلمسازان داخلی قرار بگیرد.»

تیم امیدی که نوید یک تیم ملی قوی می‌دهند

تابش در مورد نسل جوانی که وارد سینما شده‌اند، گففت: «چند سالی‌ست که جوانان وارد سینما شده‌اند و این مایه خرسندی است. نباید عده‌ای از جوان شدن نسل خلاق سینما نگران شوند. از طرفی تغییرات در حوزه فناوری سینما بسیار جدی است و شیوه‌ها و ابزارها در حال دگرگونی است. تغییر در ابزار نیاز به نیروهای جوان و خلاق را بیش از گذشته نمایان می‌کند. ما در بنیاد سینمایی فارابی در دو سال گذشته شعار تیم ملی را ندادیم، تیم امید و جوانان که همان فیلم‌اولی‌ها و جوانان هستند، نوید تیم ملی موفق را برای آینده سینمای ایران می‌دهند. خوشحالیم که موفق شدیم در طول سال گذشته و امسال، علاوه بر حمایت از شخصیت‌های باسابقه سینما، از کارگردانان جوان هم حمایت کنيم.»

او گفت: «در سال 1394 با فقدان بودجه کافی در بنیاد سینمایی فارابی برای حمایت‌ها روبرو بودیم و این تهدیدی بود که به فرصت تبدیل کردیم. در حوزه حمایت از تولید موفق شدیم تعدادی از کارگردانان جوان را مورد حمایت قرار دهیم و به سینمای انیمیشن توجه کنیم و تولید فیلم کودک را بار دیگر احیا کنیم. امیدوارم بخشى از ثمرات این سیاست‌ها را در جشنواره کودک و فجر شاهد باشیم.»

فعالیت فارابی در عرصه نشر

او همچنین در زمینه فعالیتی که بنیاد سینمایی فارابی در حوزه نشر دارد، گفت: «فعالیت‌هاى فارابى در حوزه فرهنگی و پژوهشی در سال جاری خوشبختانه روند رو به جلویی داشته است. ما همچنان شاهد چاپ كتب تخصصی در حوزه سینما و آثار آکادمیک که مورد نیاز دانشجویان رشته‌های سینماست، هستیم. کتب جدید از سوی بنیاد سینمایی فارابی عرضه شده و در نمایشگاه بين‌المللى كتاب تهران امسال 11 اثر جديد توسط انتشارات فارابى عرضه شد و تا پایان سال هم این روند ادامه خواهد داشت.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: