کد خبر: ۶۸۱۹۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵
تعداد بازدید: ۷۸۰
دوستداران سگ‌ها همیشه مایل هستند تا بتوانند با همراهان پشمالوی خود بهتر ارتباط برقرار کنند. اما آیا فناوری جدید در حال توسعه، واقعا قادر است تا امکان صحبت کردن شما با سگتان را فراهم کند؟
به گزارش خبرداغ به نقل از وب سایت کلیک: دوستداران سگ‌ها همیشه مایل هستند تا بتوانند با همراهان پشمالوی خود بهتر ارتباط برقرار کنند. اما آیا فناوری جدید در حال توسعه، واقعا قادر است تا امکان صحبت کردن شما با سگتان را فراهم کند؟

 
 
سگ‌ها قادر هستند تا برخی از واژه‌های انسان‌ها را درک کرده و  آموزش ببینند تا به این واژه‌ها و دستورات، واکنش نشان داده و پاسخ دهند. کلماتی مثل "بشین”، "بیا” و "بمان” تنها کلمات محدودی هستند که در تربیت سگ ها از آن‌ها استفاده می‌شود. در حالی که، سگ‌های پلیس و خدمات قادر هستند تا دایره واژگانی بسیار گسترده‌تری را یاد بگیرند.

به گفته فوربس، آدریانا هگای (Adriana Heguy)، زیست‌شناس مولکولی و پژوهشگر ژنومی، در حال کار بر روی نظریه‌ای در مورد قدرت دریافت زبانی سگ‌ها و محدودیت‌های پیچیدگی در ارتباطات سگ‌ها با انسان‌ها است.

هگای در مورد پژوهش خود گفت: سگ‌ها در دنیایی از بوها و عطرها زندگی می‌کنند که ما حتی قادر به تصور آن‌ها نیستیم چرا که حس بویایی ما در مقایسه با حس بویایی یک سگ به طرز خجالت‌آوری ضعیف است. یعنی حدود ۴۰ بار ضعیف تر از بویایی سگ. حتی سگ‌های ما باید تا الان متوجه شده باشند که ما در مورد بویایی به شدت ضعیف هستیم.

پس، به جای ساخت یک بینی مصنوعی که به انسان اجازه بدهد تا آنچه را که سگ‌ها دقیقا حس می‌کنند، درک کنند، راه دیگری هم برای برقراری ارتباط بین سگ و انسان وجود دارد.  به گفته هوگای، باورکردنی نیست که یک سگ از نژاد "بردر کولی” به نام "ریکو” بیش از ۲۰۰ کلمه را یاد گرفته است که بدون شک نشان دهنده قدرت بالای سگ‌ها در یادگیری و درک مکالمات است.

یک پژوهش جدید نشان می دهد که سگ‌ها برای درک و ترجمه کلمات و آواهای صوتی دقیقا از همان نواحی مغزی استفاده می‌کنند که انسان‌ها هم استفاده می‌کنند.

همچنین  این کشف، گواهی علمی است که ثابت می‌کند که سگ‌ها "مکانیزم مورد نیاز جهت پردازش زبان” را دارند. همچنین این پژوهش نشان داد که سگ‌ها دارای قابلیت درک آواهای کلمه‌ای هستند که پیش از این گمان می‌رفت تنها در انسان‌ها وجود داشته باشد. این توانایی همان قابلیتی است که "پردازش لغوی” (lexical processing) نامیده می‌شود. بنابراین در حالی که انسان‌ها در ابداع کلمات، معنی کردن کلمات و استفاده از آن‌ها بی رقیب هستند، توانایی پردازش کلمات فقط در انحصار انسان‌ها نیست.

درک این نظریه به پژوهشگران اجازه می‌دهد تا روش‌هایی با بازده بالاتر را برای تربیت کردن سایر حیوانات مثل سگ‌ها توسعه داده و بتوانند فناوری لازم برای واقعیت بخشی به ارتباط بین گونه‌های مختلف جانوری را ایجاد کنند.

هنوز راه زیادی برای استفاده از دانش جدید و توسعه آن به سطوح کامل‌تر باقی است. اما به نظر می‌رسد که علاقه زیادی برای تحقیق و توسعه در این زمینه وجود داشته باشد. پس شاید یکی از همین روزها، این فناوری به قدری پیشرفت کند تا سگ‌ها به راحتی بفهمند انسان‌ها چه می‌گویند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: