کد خبر: ۶۷۹۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
تعداد بازدید: ۸۵۸
کارلوس کی روش با هدایت ایران در مرحله پایانی انتخابی جام جهانی، رکوردی جدید در فوتبال ایران به جا می گذارد.
به گزارش خبرداغ به نقل از  کاپ، اولین باری که ایران در رقابت های مقدماتی جام جهانی به مصاف رقبای خود در قاره آسیا رفت، مربوط به مقدماتی جام جهانی 1974 است که ایران در برابر تیم های کره شمالی، کویت، سوریه و استرالیا 8 بار بازی کرد و در تمام این مسابقات محمود بیاتی مربیگری ایران را برعهده داشت.

چهار سال بعد ایران در دومرحله مسابقات مقدماتی را برگزار کرد. در دور اول با تیم های سوریه و عربستان همگروه بود که با این تیم ها سه مسابقه انجام داد و پس از آن در هشت مسابقه مقابل تیم های هنگ کنگ، استرالیا، کره جنوبی و کویت رقابت کرد. مسابقاتی که نتیجه آن صعود تیم ملی به جام جهانی 1978 بود.

پس از دو دوره غیبت در رقابت های انتخابی جام جهانی در سال 1982 و 1986، ایران درسال 1367 در مرحله انتخابی جام جهانی ایتالیا شش مسابقه با تیم های تایلند، بنگلادش و چین برگزار کرد. در سه مسابقه دور رفت این بازی ها رضا وطنخواه هدایت تیم ملی را برعهده داشت اما نتایج نه چندان قابل قبول تیم ملی سبب شد که در سه بازی پایانی مهدی مناجاتی به جای وی سرمربی تیم ملی شود. هرچند که این تغییرات ثمری نداشت و دقیقا ایران از گروه خود راهی دور نهایی مرحله انتخابی نشد. در سال 1994 هم مسابقات مقدماتی جام جهانی در دو مرحله برگزار شد که ایران در مرحله اول 6 مسابقه با هدایت علی پروین انجام داد و با سه تساوی و تنها به لطف تفاضل گل برتر نسبت به سوریه راهی مرحله نهایی شد. در مرحله دوم هم علی پروین سرمربی تیم ملی بود که حاصل کار شاگردان وی در این دور، سه باخت در 5 مسابقه و کسب عنوان پنجمین در بین 6 تیم برتر آسیا بود تا پروین هم با 11 بازی در رقابت های انتخابی جام جهانی به کار خود خاتمه داد.

مربی بعدی که هدایت تیم ملی را در مرحله انتخابی جام جهانی برعهده داشت محمد مایلی کهن بود که در رقابت های انتخابی جام جهانی فرانسه در 14 مسابقه هدایت تیم ملی را برعهده داشت اما عدم موفقیت ایران در صعود به جام جهانی سبب شد که وی اخراج شده و در سه بازی نهایی مرحله مقدماتی والدیرویرا برزیلی سرمربی تیم ملی شود. ایران به جام جهانی صعود کرد باز هم این تغییر و تحولات ادامه داشت به طوری که تا قبل از جام جهانی تومیسلاو ایویچ هدایت تیم ملی را برعهده گرفت اما در جام جهانی این مسوولیت به جلال طالبی داده شد.

دو مربی بعدی که در رقابت های مقدماتی جام جهانی هدایت ایران را عهده دار شدند میروسلاو بلاژویچ و برانکو ایوانکوویچ بوده است. بلاژویچ در رقابت های انتخابی جام جهانی 2002 در 12 مسابقه مربی ایران بود. البته قبل از وی هم مربی مسابقه تیم ملی با مربیگری براگا برزیلی به مصاف رقبای مرحله اول خود رفت. که در رقابت انتخابی جام جهانی 2006 هم برانکو در 12 مسابقه رهبری ایران برعهده داشت و پس از صعود ایران به تیم ملی در سه مسابقه ایران در جام جهانی هم هدایت ایران برعهده گرفت. آخرین مربیان ایرانی که در رقابت های انتخابی جام جهانی هدایت تیم ملی را برعهده گرفتند، منصور ابراهیم زاده، علی دایی و افشین قطبی بودند که هر سه در رقابت های انتخابی جام جهانی 2010 در مقاطعی سرمربی تیم ملی بودند.

و سرانجام آخرین مربی ای که در مرحله مقدماتی جام جهانی مربی تیم ملی کشورمان بود کارلوس کی روش بود که در مرحله انتخابی جام جهانی 2014 در 14 مسابقه تیم ملی را هدایت کرد. وی پس از 4 سال همچنان سرمربی تیم ملی ایران است و تاکنون در 8 مسابقه انتخابی جام جهانی تیم ملی را هدایت کرده است. به این ترتیب با آغاز مسابقات مرحله نهایی انتخابی جام جهانی در قاره آسیا کی روش به اولین مربی در تاریخ فوتبال ایران بدل می شود که در دو دوره پیاپی انتخابی جام جهانی مربی ایران بوده است. اتفاقی که پیش از این هرگز رخ نداده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: